بیستمین همایش «استقبال از ماه محرم» در اردبیل برگزار شد
کد خبر: 4155467
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶

بیستمین همایش «استقبال از ماه محرم» در اردبیل برگزار شد

بیستمین همایش «استقبال از ماه محرم» در آستانه ماه عزای حسینی در مسجد اعظم اردبیل برگزار شد.

همایش «استقبال از ماه محرم» در اردبیلبه گزارش ایکنا از اردبیل، بیستمین همایش استقبال از محرم، شامگاه شنبه 24 تیرماه با حضور آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی و سایر مسئولان استانی و شرکت گسترده عزاداران حسینی(ع) و در محل مسجد اعظم اردبیل برگزار شد. علاوه بر شعرخوانی و مداحی در رسای حضرت سیدالشهدا(ع)، گروه تعزیه‌خوانی یکی از محلات اردبیل برنامه خود را اجرا کرده و حاضران را با حال و هوای معنوی ماه عزای حسینی بیشتر انس و الفت دادند. 

در این مراسم از ۱۰ پیرغلام دربار حسینی و پیشکسوت عرصه میان‌داری هیئت‌های عزاداری محلات اردبیل با اهدای لوح سپاس، نشان حبیب و هدایایی از طرف بنیاد دعبل خزاعی تجلیل شد.

«یوسف محجوب» از محله باغمیشه، «محمود ضیائیان» از محله نمه‌لر، «یدالله خلقی‌فرد» از محله نواب صفوی، «صمد حدادی‌فرد» از محله آقاکاظم، «توفیق الله‌وردیزاده» از محله کرداحمد، «میرعوض سیدخوشروزی» از محله علی‌آباد، «اسماعیل آزادپناه» از محله سیدآباد، «صحبت عروجی» از محله احمدیه، «رشید حسین‌زاده» از محله یعقوبیه و «محمدرحیم کنعانی» از محله اوچدکان به عنوان پیرغلامان دربار حسینی مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند. 

 

شعار محوری محرم امسال «انی سلم لمن سالمکم» است 

آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم تصریح کرد: شعار امسال ماه محرم در استان اردبیل شعار «انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم» است که باید بر همین اساس با امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) عهد و پیمانی مجدد ببندیم. وی تصریح کرد: ما تسلیم همان راهی می‌شویم که امام حسین(ع) آن راه را انتخاب کرد و با دشمنان مکتب اسلام سر سازگاری نخواهیم داشت.

امام جمعه اردبیل گفت: ما باید در روضه‌خوانی‌ها و عزاداری‌هایمان سیره و سلوک نبی مکرم اسلام و اهل‌بیت(ع) را صیانت کنیم چرا که اولین عزادار برای امام حسین(ع) خداوند متعال و نبی مکرم اسلام بود که به عنوان انسان کامل در مصیبت امام حسین(ع) گریست.

عاملی افزود: ما باید به خاطر خداوند و حفظ شئونات الهی در کنار رأفت، غضب را نیز مد نظر قرار دهیم چرا که مؤمن حقیقی در برابر معاصی و گناهان غضب کرده و امر و نهی را به عنوان یک تکلیف الهی مد نظر قرار می‌دهد.
وی از فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان صیانت بخش نظام اجتماعی و عنصر نظارتی جامعه یاد کرد و ادامه داد: یک مؤمن و مسلمان حقیقی باید در کنار جاذبه، دافعه نیز داشته باشد تا بتواند واقع‌بینانه در مسیر احیای ارزش‌های الهی حرکت کند.

گفتنی است، استان اردبیل که به پایتخت حسینیت شهرت دارد همه ساله با برگزاری همایش «استقبال از ماه محرم» در مسجد اعظم به استقبال عزاداری ماه محرم و صفر می‌رود و از روز گذشته نیز آئین‌های سنتی طشت‌گذاری در مساجد و محلات ۶ گانه اردبیل و شعبات آن برگزار تا به صورت رسمی عزاداری‌های این ماه در مساجد و تکایا آغاز شود.

انتهای پیام
captcha