نمایشگاه‌ هنری قرآنی فرصتی برای ارتباط با مفاهیم الهی است + فیلم
کد خبر: 4155429
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
حسنی در افتتاحیه نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن»:

نمایشگاه‌ هنری قرآنی فرصتی برای ارتباط با مفاهیم الهی است + فیلم

رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌های هنری قرآنی با محوریت سوره‌های قرآن می‌تواند یک فرصت برای دانشجویان باشد تا به‌ صورت عملی با آثار هنری متناسب با سوره‌های مختلف قرآن آشنا شوند و از زاویه‌های جدیدی به قرآن پرداخته و ارتباط عمیق‌تری را با متن آن ایجاد کنند.

در حال تکمیل

به گزارش خبرنگار ایکنا، نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن» از 24 تیر کار خود را در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) آغاز کرده است. در این نمایشگاه 90 اثر در حوزه‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی، تصویرسازی، تایپوگرافی و صنایع‌دستی به نمایش درآمده‌اند. در ادامه با گزارشی که از افتتاحیه این اتفاق هنری انجام‌ شده همراه می‌شویم.

در ابتدای این مراسم، محمدحسین حسنی؛ رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا بیان کرد: یکی از وظایفی که برای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور مشخص‌ شده است، تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی و برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی و ایجاد آمادگی فکری در قشر جوان به‌ویژه دانشجویان برای مقابله با غرب‌زدگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور است. نمایشگاه‌های هنری قرآنی که توسط این سازمان برگزار می‌شود، بی‌تردید یکی از روش‌های مؤثر در جهت ارتقای فهم و شناخت از قرآن کریم و در راستای وظیفه مشخص‌شده برای سازمان است. این نمایشگاه‌ها با بهره‌گیری از ترکیب هنر و قرآن، سعی دارند مفاهیم و مضامین قرآنی را در قالب آثار هنری به مخاطبان منتقل کنند.

وی افزود: امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت، دسترسی به محتواهای مختلف قرآنی آسان‌تر از گذشته شده است. بااین‌حال، اشتیاق به تجربه زنده و همچنین تعامل مستقیم با آثار هنری همچنان پابرجاست. برگزاری نمایشگاه‌های هنری قرآنی با محوریت سوره‌های قرآن می‌تواند یک راهکار مؤثر باشد. با این کار، دانشجویان فرصت خواهند داشت تا به‌ صورت عملی با آثار هنری متناسب با سوره‌های مختلف قرآن آشنا شوند و از زاویه‌های جدیدی به قرآن پرداخته و ارتباط عمیق‌تری را با متن قرآن ایجاد کنند. این رویکرد می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا با تمرکز مستقیم بر یک سوره، به شناخت عمیق‌تری از مضامین و پیام‌های آن دست پیدا کنند.

در حال تکمیل

حسنی درباره نمایشگاه هنرهای قرآنی «الرحمن» بیان کرد: نمایشگاه حاضر، مجموعه‌ای از آثار هنری دانشجویان هنرمند عضو شبکه هنرمندان سازمان قرآنی است که با همت معاونت ترویج و توسعه سازمان برگزار می‌شود. تمام آثار خلق‌شده مختص سوره مبارکه الرحمن که باذوق و اشتیاق دانشجویان هنرمند خلق‌ شده است. بیش از نیمی از آثار رسیده به دبیرخانه فراخوان از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم است و مابقی از سایر مؤسسات آموزش عالی است.

مدیرعامل ایکنا بیان کرد: یکی از نکات قابل‌توجه در این فراخوان حضور دانشجویان رشته‌های مختلف در این رویداد هنری است. این امر نشان می‌دهد هنر برای همه انسان‌ها عزیز است. به همین جهت، اگر از تمایلات هنری مختلف حمایت شود، مطمئن باشید آنها قادر خواهند بود به هنرمندی باکیفیت تبدیل شوند. امید است با حمایتی که از این نمایشگاه‌ها و دانشجویان می‌شود حضور حداکثری از  دانشجویان را در این فراخوان‌ها شاهد باشیم.

در حال تکمیل

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: بحث هنر بسیار وسیع و گسترده است. فعالیت‌های ارائه‌شده بسیار ارزشمند است که توسط جوانان به ثمر رسیده است. اینکه می‌بینیم خط‌های مختلف از ثلث گرفته تا نستعلیق همگی با محوریت سوره الرحمن تجلی پیاده کرده است حاکی از روح لطیف و ارزشمند جوانان دانشگاهیان ماست. این هنرمندان جوان سرمایه‌های عظیم ما هستند که با روح لطیف خود آیات قرآن را به رشته تحریر درآورده‌اند.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی چنین توضیح داد: زمانی که به آیات قرآن کریم نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم کلام خدا برای همه انسان‌ها نازل‌شده است برای همین به زبانی بازگو شده که بر دل‌وجان همه مردم بنشیند  و در همین راستا از راهکارهای هنری به‌وفور در کلام خدا استفاده‌شده است. جهاد دانشگاهی هم با بهره بردن از هنر تلاش کرده تا آموزه‌های قرآنی را به جوانان منتقل کند. این اتفاقات خوشبختانه تا به امروز به‌ واسطه نمایشگاه‌های مختلف رخ‌ داده و باید با جدیت ادامه پیدا کند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه باید تبلیغات بیشتری پیرامون این قبیل رویدادها انجام شود، گفت: برگزاری این قبیل اتفاقات به‌خودی‌خود، امری پسندیده است اما در کنار آن باید تبلیغات هم به شکل مطلوبی انجام شود تا عموم مردم به‌ویژه جوانان علاقه‌مند به هنرهای تجسمی با این نمایشگاه‌ها بیشتر آشنا شوند. این اتفاق مطمئناً اگر به شکل مطلوبی انجام شود دستاوردهای آن چشمگیر خواهد بود.

وی افزود: اشعاری وجود دارد که بر مبنای آیات قرآنی سروده شده‌اند. پیشنهاد من به برگزارکنندگان این است نمایشگاه‌هایی با این رویکرد برگزار کنند چون هم‌نشینی شعر با کلام خدا بر جذابیت‌های نمایشگاه‌های هنری خواهد افزود. در این نمایشگاه نقطه‌ضعفی ندیدم چون با وجود جوانانی هنرمندان کیفیت کارها بسیار مطلوب نظر است.

وی در انتها پیشنهاد کرد که آثار این نمایشگاه می‌توانند در جشنواره قرآنی که حدوداً 20 روز دیگر برگزار می‌شود به نمایش درآید و افزود: کارهایی این‌چنینی قادرند در جوانان جریانسازی داشته باشد. سخنم آخرم به تنوع آثار نمایشگاه مربوط می‌شود. گوناگونی که در کارها وجود دارد توانسته زیبایی‌های بصری نمایشگاه «الرحمن» را بالا برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی فلاح؛ مدیر مرکز قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این گزارش ضمن مفید خواندن رویدادهای هنری برای اشاعه آموزه‌های قرآنی تصریح کرد:  تعداد آثاری که در نمایشگاه حضور دارد بسیار است اما این تنها نکته مثبتی نیست بلکه تنوع و کیفیتی که در کارها دیده می‌شود نشان می‌دهد هیئت انتخاب در انتخاب کارها دقت‌نظر بالایی داشته تا بهترین اتفاق در این اتفاق هنری رخ دهد. خلق آثاری که موضوعاتشان دینی است در یک‌زمان محدود امری دشوار است اما ذهن خلاق هنرمندان سبب شده در این نمایشگاه شاهد کارهای بسیار باکیفیتی باشیم.

در حال تکمیل

وی افزود: برای نمایشگاه «الرحمن» چند ویژگی اصلی می‌توان متصور شد. ابتدا اینکه تنوع و گوناگونی که در کارها دیده می‌شود بسیار مطلوب نظر است. درضمن حسی که در کارهای هنری دیده می‌شود نشان می‌دهد خالقان آنها به موضوعی که روی آن کار می‌کنند باور قلبی دارند. همچنین حضور هنرمندان با گرایشان مختلف اندیشه‌ای بار دیگر ثابت می‌کند که جوانان این سرزمین فارغ از هر گرایش سیاسی یا اعتقادی به قرآن و اسلام معتقد و باورمند هستند.

وی تأکید کرد: هنرمندانی که در حوزه هنرهای قرآنی کار می‌کنند بدون چشمداشت مالی، خلق اثر می‌کنند چون در این حوزه متأسفانه چندان درآمدزایی وجود ندارد در چنین شرایط باید نهادهای دولتی حمایت‌های خود را از هنرمندانی که در این حوزه کار می‌کنند را بیشتر کنند تا امکان رشد این عزیزان بیشتر فراهم شود. این اتفاق توسط سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حال رخ دادن است و باید ادامه پیدا کند.

در حال تکمیل

حجت‌الاسلام فلاح در خاتمه با بیان این‌که با تبلیغات می‌توان جریانسازی بیشتری در کشور ایجاد کرد، گفت: تبلیغات مناسب پیرامون چنین نمایشگاه‌هایی علاوه بر اینکه باعث بیشتر دیده شدن این قبیل هنرها می‌شود باعث می‌شود جوانان علاقه‌مند با انگیزه و اشتیاق بیشتری در این رابطه کار کنند، چون می‌دانند مراکزی وجود دارد تا فعالیت‌هایشان را موردتوجه قرار دهد.

در ادامه محمد بخشی‌زاده، مدیر  نمایشگاه الرحمن بیان کرد: فراخوان این رویداد اردیبهشت امسال رسانه‌ای شد. این فراخوان در رشته‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی، تصویرسازی، تایپوگرافی و صنایع‌دستی بوده است. استقبال از این اتفاق  بسیار چشمگیری بود به نحویکه 110 اثر به دبیرخانه ارسال و بعد از داوری 90 کار برای نمایش در نمایشگاه انتخاب شدند.

وی افزود: نمایشگاه از 4 مرداد برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت رایگان از ساعت 9 صبح تا 5 بعد‌از‌ظهر مخاطب آثار قرآنی در نمایشگاه هنرهای دینی امام علی(ع) باشند. در این نمایشگاه خطوط مختلفی ازجمله کوفی، شکسته، نسخ، معلی، کرشمه، سفیر، نستعلیق ثلث و خطوط مدرن وجود دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر تهرانی‌ها هنرمندان شهرستانی هم در نمایشگاه حضور دارند، بیان کرد: در این اتفاق هنری از دانشگاهیان رتبه یک گرفته تا اساتید اثر دارند. بسیاری از حاضران در نمایشگاه اساتیدی هستند که به کار تدریس هنر مشغولند و در این نمایشگاه جدا از کمیت روی کیفیت نیز تأکید ویژه‌ای صورت گرفته است.

بخش دیگر این گزارش به مصاحبه از هنرمندان حاضر در نمایشگاه اختصاص داشت. در اولین گام نیز با سخنان مونا رویان، خوشنویس  همراه شدیم که درباره حضورش در نمایشگاه «الرحمن» گفت: من اثرم را در چهار روز برای نمایش در این رویداد خلق کرد‌‌ه‌ام. در کارم از خط؛ کوفی، نستعلیق، شکسته‌نستعلیق استفاده کرده‌ام و همه آنها نیز با تدبر در سوره «الرحمن» است در این کار از هنر گل مرغ و تذهیب هم استفاده می‌شود.

وی افزود: من این اثر را صرفاً برای حضور در نمایشگاه خلق نکرده‌ام بلکه به آن باور و ایمان هم داشته‌ام. در حقیقت باید بگویم اثری که بدون ایمان و اعتقاد خلق‌شده و تنها دلیل شکل‌گیری آن سفارش باشد هیچ کارکردی نخواهد داشت. درباره همکاری‌ام با جهاد دانشگاهی هم باید اضافه کنم به‌اندازه‌ای از شکل اجرا راضی هستم که امیدوارم همکاری ادامه‌داری با این سازمان داشته باشم.

در حال تکمیل

نازنین کابلی، خوشنویس دیگر هنرمند حاضر در نمایشگاه هم بیان کرد: اثرم کاری در حوزه تدبر در سوره الرحمن است و با خط نستعلیق نیز آن را به رشته تحریر درآورده‌ام. برای اینکه بتوانم به شکل بهتری کارم را خلق کنم نیز تحقیقاتی پیرامون این سوره انجام دادم. ازجمله اینکه معنی سوره را خوانده و تفسیر آن را هم تا حدودی مطالعه کردم چون معتقدم اگر در این قبیل موضوعات با اشراف وارد شویم اتفاقات بهتری رقم خواهد خورد.

وی درباره دلبستگی‌اش به هنر قرآنی توضیح داد: از کودکی دل‌بسته مفاهیم قرآنی بوده و همیشه دوست داشته‌ام کارهایم با محوریت آموزه‌های قرآنی باشد. در ضمن معتقدم استفاده از کلام خدا جدا از اینکه بر زیبایی بصری و معنایی کار می‌افزاید به‌نوعی ماندگاری آن را هم تضمین می‌کند. 

وی در پایان سخنانش تأکید کرد: این اولین نمایشگاه و همکاری من با جهاد دانشگاهی است اما مطمئناً همکاری من با این سازمان ادامه خواهد داشت چون همکاری در حوزه موضوعات قرآن را دوست داشته و تلاش می‌کنم این مسیر را ادامه دهم.

فهمیه همتی، دیگر خوشنویس حاضر در نمایشگاه نیز بیان کرد: این کار را با قلم غبار به نگارش درآوردم. این اثر که با خط شکسته‌نستعلیق نوشته‌شده به دلیل ریز بودن آن زمان و دقت زیادی را صرف خود کرد. اندازه قلم غبار از یک میل هم کمتر است. حوزه کاری من هنر قرآنی است و همیشه در این عرصه مشغول کار بوده‌ام.

در حال تکمیل

وی اضافه کرد: نمایشگاه «الرحمن» چهارمین همکاری من با جهاد دانشگاهی است. امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد زیرا کار در این حوزه را دوست داشته و ادامه خواهم داد البته از مسئولان برگزاری این نمایشگاه تقاضا دارم برای دوره‌های بعد اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشند چون فکر می‌کنم در این رابطه آن‌گونه که باید اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است.

این خوشنویس درباره تأثیرات کار قرآنی کردن گفت: کار در حوزه هنرهای قرآنی احساس رضایتی به من می‌دهد که هیچ‌گاه آن را رها نخواهم کرد. در انتها از جهاد دانشگاهی تقاضا دارم محلی مشخص برای کار قرآنی در نظر گیرد که در آن هنرمندان بتوانند به‌صورت دائم کار قرآنی انجام دهند.

نوشین رعیت خوشنویس آخرین هنرمندی که در این گزارش از سخنانش استفاده شد درباره حضورش در نمایشگاه «الرحمن» گفت: با خط معلی در نمایشگاه قرآن حاضر شده‌ام. در کارهایم دوست دارم نوآوری داشته باشم. برای همین با اثری پست‌مدرن در نمایشگاه حضور یافته‌ام که از خط معلی در آن بهره برده شده است.

در حال تکمیل

وی در انتهای سخنانش تأکید کرد: از ابتدا فعالیت در حوزه هنرهای قرآنی را دوست داشته‌ام و برای همین اولین کارم را هم به یک حسینیه تقدیم کردم و هنر قرآنی مرا از یک بحران شدید بدنی رها کرد. در خاتمه باید از جهاد دانشگاهی بابت برگزاری این نمایشگاه کمال تشکر را داشته باشم.

نمایشگاه‌ هنرهای قرآنی «الرحمن» از 22 تیر الی 4 مرداد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) بر پا است. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز با مراجعه به این مرکز از هنرهای قرآنی به نمایش درآمده، دیدن کنند. این نمایشگاه به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود.

گزارش از داوود کنشلو

انتهای پیام
captcha