آیت‌الله شیرازی فقیهی آگاه به زمانه بود
کد خبر: 4155301
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
آیت‌الله مکارم:

آیت‌الله شیرازی فقیهی آگاه به زمانه بود

آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور پیامی بیان کرد: فعالیت و اقدامات مرحوم آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی در عرصه سیاسی از وی فقیهی آگاه به زمانه، حساس نسبت به انحرافات و مصلح نسبت به نابسامانی‌ها معرفی کرد.

آیت الله مکارم شیرازیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان، پیامی را به پیش‌همایش «مرجع مجاهد» ویژه نکوداشت مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی که امشب 24 تیرماه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، صادر و از این عالم تجلیل کرد.

متن پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به شرح زیر است:

خطّه شیراز از دیرباز تاکنون مهد زندگی، رشد و فعالیت علمای بزرگی بوده و حوزه‌های علمی کوچک و بزرگ در این منطقه پهناور در علوم مختلف از جمله فقه، فلسفه و ادبیات دایر بوده است و فقیهان نامداری از این سرزمین ظهور کرده‌اند که مرحوم آیت‌الله العظمی سید عبدالله شیرازی بی تردید از جمله آنان است.

او زاده شیراز و از دودمان افتخار مردم شیراز حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) بود که پس از طی دروس مقدمات در شیراز به نجف هجرت نمود و در آنجا در محضر بزرگان بی نظیری همچون آیات عظام مرحوم محمدحسین نائینی، آقاضیاء‌الدین عراقی و سید ابوالحسن اصفهانی مراتب علمی را طی نمود و سپس به زادگاهش شیراز بازگشت و سال‌ها نیز به فعالیت‌های علمی و اجتماعی در شیراز پرداخت. مرحوم شیرازی در عرصه فقه، فقیهی به روز و آگاه به مسائل و مشکلات جامعه بود که عناوین برخی رساله‌هایشان گویای این مطلب است. ایشان در ایام تحصیل در نجف نیز از طلاب مبرز و سپس از اساتید برجسته آن حوزه به شمار می‌آمده است.

معنویت، تقوا و مراتب عرفانی به همراه زندگی بی‌آلایش و زاهدانه آن مرحوم را بسیاری از نزدیک دیده بودند؛ خانه‌ای ساده، منشی متواضعانه و همراهی با طلاب و فضلای مشهد در حل مشکلات و رفع گرفتاری‌ها از سجایای اخلاقی بارز آن مردم بزرگ بود. با این حال، ایشان زندگی پرفراز و نشیبی داشت زیرا خود را منزوی از جامعه و اتفاقات پیرامون و بی توجه به مشکلات و نابسامانی‌های مردم و کشور نمی‌دانست.

فعالیت و اقدامات در عرصه سیاسی از وی فقیهی آگاه به زمانه، حساس نسبت به انحرافات و مصلح نسبت به نابسامانی‌ها معرفی نمود که نمونه‌های آن را در دعوت مردم به تحصن در مسجد گوهرشاد، حمایت از آیت‌الله کاشانی و مخالفت با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی و محکومیت واقعه مدرسه فیضیه می‌توان مشاهده کرد.

آیت‌الله شیرازی از مؤثران در نهضت انقلاب اسلامی و پس از آن از مدافعان و مشوقان حضور رزمندگان در جبهه‌های دفاع از میهن اسلامی بود. چنین فعالیت‌های گسترده و تأثیرگذار را در کمتر دانشمندی می‌توان یافت. بخش زیادی از عمر طولانی و بابرکت ایشان در مجاورت بارگاه نورانی حضرت امام رضا (ع) سپری گشت و هنوز عطر حضور این مرد الهی در این شهر مقدس همچون نسیمی روح‌افزا درک می‌شود.

اینجانب نیز مراتب تجلیل خود را نسبت به روح پاک و مطهر آن فقیه وارسته ابراز می‌دارم. امیدوارم این نکوداشت در راستای شناخت بزرگان دین و فقهای عظام و به خصوص شخصیت این مرد بزرگ گام‌های بزرگی بردارد و نسل جوان را با افکار و آثار ایشان آشنا نماید و سپاسگزاری خود را از همه کسانی که در این جهت تلاش می‌کنند، ابراز می‌دارم و از خداوند متعال علو درجات آن فقیه بزرگوار و حفظ عالمان و اندیشمندان و حوزه‌های علمیه و همه مراکز علمی را خواستارم.

انتهای پیام
captcha