محبت و رحمت در جامعه اسلامی حکم‌فرما باشد
کد خبر: 4155001
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
آیت‌الله دژکام:

محبت و رحمت در جامعه اسلامی حکم‌فرما باشد

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اهمیت حفظ وحدت گفت: در جامعه اسلامی باید محبت و رحمت حکم‌فرما باشد، اما منظور این نیست که اگر کسی مرتکب خلاف شد سکوت کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 23 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: دنیا را مهم‌ترین خواسته خود قرار ندهیم که ضرر می‌کنیم  چراکه آخرتی در پیش است و زندگی جاویدانی پیش روی ماست که اگر به بهشت برویم، سعادتمند شده‌ایم و اگر ما را به جهنم ببرند، شقاوت ابدی نصیب ما شده است، پس در هر کاری که انجام می‌دهیم باید جواب عمل خودمان را روز قیامت بدهیم و پاداش عمل خود را ببینیم.

وی با بیان اینکه جزای کار نیک، نیکی و جزای کار بد، شر و بدی است، تصریح کرد: باید این نکته را هر هفته به یکدیگر یادآوری کنیم تا مطابق دستورات الهی عمل کنیم و به نتیجه برسیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری نکاتی درباره معارف انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلابی که در ایران به وقوع پیوست و ۳۰۰ هزار نفر در راه آن شهید شدند، بر پایه عقایدی استوار بود. اینکه کشته‌های مسیر انقلاب را شهید می‌گوییم، گواه این است که عقیده‌ای پشت این انقلاب است. کشته‌های دیگران که شهید حساب نمی‌شوند و در مسیر انقلاب هر کسی جان باخته است، شهید حساب می‌شود.

مبانی فکری انقلاب اسلامی به نسل آینده منتقل شود

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید مبانی فکری این انقلاب مکرر یادآوری  و نسل در نسل منتقل شود، گفت: اگر سال ۵۷ جوانان عزیزی با آن عقاید به میدان آمدند و شهید شدند تا هر چه این علم در دست ما است به دست صاحب اصلی خود امام زمان(عج) برسانیم، باید عده دیگری پای این علم با همان عقاید بایستند و دفاع کنند و مسیر انقلاب را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در سلسله مربوط به معارف انقلاب اسلامی بحث امامت و ولایت را مطرح کردیم که امامت و ولایت پایه اصلی این‌ حرکت است، افزود: انقلاب اسلامی برای دنیا حرف تازه‌ای آورد، اینکه یک نفر در جامعه ما حکم می‌راند و فرماندهی کل را به عهده می گیرد و آنچه می‌گوید خدا فرموده اطاعتش واجب است، این در دنیا نبود. در 300 سال قبل از انقلاب اسلامی، کدام دولت در اروپا، آمریکا و آسیا برپا شده بود که بگوید اطاعت آنکه بر ما حکم می‌راند، خدا بر ما واجب کرده است و پایه حکومت ولایت و امامت چنین است. 

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه این امامت را پیامبر گرامی(ص) در روز عید غدیر رسما اعلام کرد و امامت استمرار دارد و این جزو بنیان‌های عقیدتی ما است، گفت: همه ما گفتیم که لولا الحجة لساخت الارض بأهله، اگر یک روز بر این کره زمین بگذرد که حجت خدا در آن نباشد تمام اهل زمین نابود می‌شوند. به برکت ولی خدا است که نفس می‌کشیم و روزی می‌گیریم.

وی با یادآوری فرازهایی از دعای ندبه و ذکر این نکته که استمرار ولایت جزو  مسائل اعتقادی ماست، گفت: در کتاب کافی بابی به نام باب الاضطرار الی حجه وجود دارد یعنی جامعه بشری از نگاه اعتقادی شیعه امامی مضطر است به اینکه حجت داشته باشد و اگر آن حجت نباشد بشر نمی‌تواند ادامه دهد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: حدیث اول این فصل از کتاب اصول کافی روایتی از امام صادق(ع) است که می‌فرماید ثَبَتَ أنَّ لَهُ سُفَراءَ في خَلقِهِ. امام صادق(ع) در این حدیث چند مطلب استدلال فرموده و استدلال را هر عقلی می‌فهمد و استدلال برپایه عقل است و امام می‌فرماید ثابت شد که خدای متعال سفیرانی در بین خلق خودش دارد. در ادامه می‌فرماید فثَبَتَ الآمِرونَ و النّاهونَ، معلوم شد که از طرف خدا کسانی هستند که به خلافت الهی امر و نهی حکومتی می‌کنند، اینها همه به دلیل عقلی است و فلسفه سیاسی اسلام این است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه متاسفانه ما به بیان اهل بیت(ع) توجه نمی‌کنیم، افزود: این استدلال که امام صادق(ع) فرموده به آیه و حدیث استناد نکرده بلکه استدلال عقلی کرده است یعنی فلسفه سیاسی ما را تبیین کرده است که از جانب خدا آمران و ناهیان در جامعه بشری همیشه هستند. بعد می‌فرماید آن‌ها انبیا هستند و برگزیدگان از خلق که جانشینان انبیا هستند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه امامت استمرار دارد و در یک برهه قطع نمی‌شود، گفت: امام صادق(ع) می‌فرماید وجود سفیر و امامی از جانب خدا ثابت است و این جزو باورهایی است که شیعه می‌گوید با عقل می‌تواند به همه دنیا اثبات کند.

وی با بیان اینکه این نماز جمعه مربوط به حضرت است تا اسمش را نیارید خطبه درست نیست، افزود: در همه زمان‌ها و در همه دهور و امکنه باید باورمان باشد که وجود امام باید ثابت شود و او کسی را ممکن است معین کند که از جانب او سخنش را به مردم برساند و بحث ولایت فقیه همین است که از جانب حضرت مامور است که حرف را برساند و در خصوص ولایت فقیه بیش از این کسی ادعا نکرده است و ولی فقیه نائب و مامور است که حرف امام زمان (عج) را برساند. 

امامت و ولایت استمرار دارد

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: این نکته اول که باید بگوییم، آن است که امامت و ولایت مستمر است و در زمان غیبت هم نواب امام زمان(عج) دستورات الهی را به بشر می‌رسانند و حجت بر خلق تمام می‌شود. روایت است که در آخرالزمان قم حجت بر همه عالم ‌خواهد بود یعنی نواب حضرت و کسانی که سخن امام زمان(عج) را باید به مردم برسانند، آنجا هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر می‌خواهیم اهل ولایت باشیم و با این ابرو روز قیامت در پیشگاه خدا حاضر شویم۲ نکته مهم وجود دارد، گفت: جامعه‌ای که به امامت و ولایت باور دارد باید دو کار را انجام دهد؛ یکی در امور داخلی است. خداوند در آیه 200 سوره آل عمران فرموده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» این «وَ رَابِطُوا» که در این آیه ذکر شده است، به معنای چیست؟ به معنای آن است که مردم پیوند خود را با امام زمان(عج) محکم کنید. مگر معتقد به امامت و ولایت نیستید؟ این پیوند را محکم کنید.

وی با یادآوری اینکه یک پیوند قلبی است که امام زمان (عج) در این زمینه واسطه نمی‌خواهد و دل شما متوجه حضرت شود ایشان جواب می‌دهد اما یک پیوند اجتماعی هم داریم، گفت: در پیوند اجتماعی تا ولایت فقیه را در زندگی اجتماعی خود تجسم ندهیم این ارتباط برقرار نمی‌شود. از روزی که حاکمیت دینی را ما شکل دادیم همه دنیا فهمیدند این کشور امام زمان(عج) است و حکم امام زمان(عج) رواست و اینجا دستور قرآن کریم اجرا می‌شود و اگر ‌ولایت نباشد که اینطوری نیست. پس ارتباط داخلی امت با امام باید مرتب مستحکم شود و این امروز در شکل ولایت فقیه در جامعه بشری جلوه کرده است و همه می‌فهمند که حکم ایران با جاهای دیگر متفاوت است چون مردم ایران می‌گویند ما نائب امام زمان(عج) را می‌خواهیم که بر ما ولایت داشته باشد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: مقام معظم رهبری اول سال نکته‌ای فرمودند که مردم بهتر از این هم می‌توانیم با هم رابطه داشته باشیم و درون خود دعوا و کشمکش درست نکنیم که در چشم دشمنان کوچک می‌شویم و این مطلبی است که حضرت امام مکرر فرمودند و اول سال رهبری هم تأکید کردند،

وی با تأکید بر اهمیت حفظ وحدت گفت: زیاد از هم ایراد نگیریم. بالاخره ما انسان‌های ناقصی هستیم و ممکن است هر فردی در رفتار خود نقاط ضعفی داشته باشد و اگر بخواهیم زیاد ایراد بگیریم، نمی‌توانیم کارها را جلو ببریم. کسی که زیادی ایراد می‌گیرد، دوست پیدا نمی‌کند و اگر می‌خواهیم با هم دوست باشیم، زیاد ایراد نگیریم.

امام جمعه شیراز در عین حال با ذکر این نکته که منظور این نیست که اگر کسی خلاف کرد چیزی نگوییم، ادامه داد: گاهی اوقات کوتاهی‌هایی شده است که آنقدر سر به سر به قضیه می‌گذاریم که حیثیت همه به باد می‌رود و این رسمش نیست. در میان جامعه اسلامی باید محبت و رحمت حکم‌فرما باشد. خدای متعال در آیه 29 سوره فتح می‌فرماید «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ».این «رُحَمَاءُ بَيْنَهُم» را محکم بچسبید و خودتان با هم رحمت داشته باشید و ارتباط با ولی امر خود را محکم کنید اما در مقابله با دشمن آیات قرآن است که «اشدأ علی الکفار» باشید.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: خداوند در آیه 200 سوره آل عمران می‌فرماید «اصْبِرُوا وَصَابِرُوا » یعنی مقاومت کنید و اگر دوستی هم مقاومتش را از دست می‌دهد او را وادار به مقاومت کنید و راهی جز این نیست. برخی می‌گویند کوتاه بیایید؛ از چه کوتاه بیاییم؟ از فرمان خدا، دستور الهی و استقلال خودمان ‌کوتاه بیاییم؟ ما شعاری به نام استقلال داریم و امروز دشمن به بهانه برخی آوانس‌ها که به ما بدهد، می‌خواهد استقلال را از ما بگیرد و همه می‌دانیم باید چکار کنیم. اگر بناست استقلال را بدهیم، کوتاه نمی‌آییم و دشمن هم اگر پشت گوشش را ببیند آن روز را در ایران خواهد دید که بتواند استقلال، عظمت، قدرت و شوکت ما را بگیرد و این کار را نمی‌تواند انجام دهد اما اگر با حفظ عزت و استقلال حاضر به مذاکره هستند، هیچ‌کس مانع مذاکره نبوده اما این شرط اصلی است.

نسبت به ارزش‌های اسلامی با هیچکس تعارف نداریم

وی با تأکید بر اینکه این چارچوب رفتاری ما که در داخل امت اسلامی با هم رفاقت، برادری، رحمت، وحدت و اطاعت‌پذیری از ولایت داریم و در مقابل دشمن حفظ عزت و استقلال را مرز و خط قرمز بدانیم که کسی نمی‌تواند از آن عبور کند، افزود: ما نسبت به ارزش‌های خود با هیچ‌کس، نه شرق و نه غرب هیچ‌وقت تعارف نداشته و نداریم و این درس را از مکتب امام ‌حسین(ع) گرفتیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به در پیش‌رو بودن ماه محرم اظهار کرد: دشمن هر کاری که توانست کرد و بدن امام و همراهانشان را تکه تکه کرد اما عزت و عظمت را از حسین(ع) و همراهانشان نتوانست بگیرد و باز هم نخواهند توانست تا همه تاریخ بشر پر شود از ذکر عزت و عظمت حسینی و ما افتخارمان این است که در خانه آن‌ها هستیم و از در این خانه هم هیچ جای دیگری نمی‌رویم.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز گفت: آغاز ایام عزای امام‌حسین (ع) و آغاز حرکت دوباره عاشقان و ارادتمندان امام حسین(ع) در امر به معروف و نهی از منکر و تجدید حیات دینی جامعه از هفته آینده خواهد بود. دشمنان اسلام و شیاطین تلاش زیادی می‌کنند برای اینکه امت اسلامی را از مسیر مستقیم هدایت منحرف کنند اما به محض اینکه محرم و صفر می‌شود، مردم در مجالس عزای اباعبدالله حسین(ع) حضور پیدا می‌کنند و همه چیز به برکت امام حسین(ع) تغییر می‌کند و عزت و عظمت و تقید دینی و احترام به موازین اخلاقی به برکت امام حسین(ع) تجدید حیات می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه قرآن به برکت امام‌حسین(ع) در جامعه حفظ شده است، گفت: اقبال لاهوری با اینکه شیعه نیست اما اشعاری برای امام حسین(ع) دارد و سخنان بلندی گفته است و می‌گوید رمز قران از حسین(ع) آموختیم.  اگر انقلاب، نهضت و قیام امام حسین(ع) نبود چیزی از اسلام و قرآن و همینطور سایر ادیان باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه خون به ناحق ریخته شده امام‌حسین (ع) بر همه جریان حق تاریخ است تا حق و حقیقت و قرآن و اسلام را حفظ کند و این ویژگی آقای ما،‌ امام حسین(ع) است.، گفت: هیچ‌کس در طول تاریخ نتوانست عظمت خون امام حسین(ع) را تحت شعاع قرار دهد و این خون امام حسین(ع) است که همه را همراه کرد و همه را در طول تاریخ نهیب می‌زند که حرکت کنید.

آیت‌الله دژکام به دیدار اخیر مبلغان دینی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند کار برای تبلیغ را بزرگتر از این انجام دهید. خود را در چارچوب کوچه و محله شهر خود نبینید. در برابر همه کفر و همه بی عدالتی و همه استعمار و استبداد جهان باید مبلغان انقلاب حسینی فریاد عدالت‌خواهی را سر دهند تا زمینه را برای ظهور مهدی آل محمد آماده کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نکته دیگر این است که از اهداف اصلی قیام امام‌حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: طی یکی دو هفته گذشته حرکت عظیمی در ورزشگاه حافظیه شکل گرفت و بانوان با عظمت شیرازی با اقتدار آمدند که نشانه‌اش چادر عزتشان بود. جمعیت ۲۵ هزار نفری هم با امام‌علی(ع) بیعت کردند و هم نشان دادند که این شهر؛ شهر عفاف و حجاب و حیا است. کوتاه هم نیامدند و ادامه دادند و در آرامگاه حافظ دوباره همین چند روز گذشته اجتماع بسیار بسیار باشکوهی برگزار شد و برخی از کسانی که شرکت داشتند، گفتند بانوان چادر مشکی شیرازی که آمدند مثل سیلی بودند که هر چه خاشاک در مسیرش است را پاک‌ می‌کند. درود بر حیا و عفت شما بانوان سربلند و پرافتخار شیراز که با این حرکت‎‌های خود که در ایام محرم جدی‌تر ادامه می دهید، به همه جهان فهماندید اینجا جای حرف‌های یامفت متفکران انقلاب جنسی نیست و ایران و حرم سوم اهل بیت(ع) و شیراز مرکز تقید به ارزش‌های انسانی و اسلامی است و در پیشاپیش این حرکت بانوان محجبه این شهر هستند که این مجالس را آفریدند.

وی در ادامه با یادآوری اینکه امروز روز تعامل با جهان است، افزود: نوعی ارتباطات بین‌المللی را مدنظر داریم اما باز هم می‌گویم ارتباط با بین‌الملل باید در چارچوب ارزش‌های دینی باشد. یکی از ارزش‌های دینی ما این است که اگر ملتی ضعیف شده‌اند ما حمایت می‌کنیم، خدا فرموده است که مستضعفین را گرامی می‌داریم.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: حرکت بسیار ارزشمند ریاست جمهوری در سفر به قلب آفریقا انجام شد. قاره‌ای که مورد ظلم مدعیان تمدن امروزی قرار گرفته است، قاره‌ای که عده‌ای رفتند دین آن‌ها را دزدیدند و عده‌ای از ارتشی‌ها و استعماران اروپایی رفتند و ثروتشان را دزدیدند؛ اگر این‌ها مورد حمایت فکری و علمی قرار  بگیرند هیچ چیز از جای دیگر جهان کم ندارند. این حرکت یک نوع تولد دوباره امت اسلامی است که از قلب آفریقا تا شرق آسیا کشورها برای خودشان است.

رمز عزتمندی 70 کشور اسلامی

امام جمعه شیراز با بیان اینکه کشورهای اسلامی 70 کشور هستند که اگر دست به دست هم دهند می‌توانند بسیار عزتمند باشند، گفت: این حرکت از این جهت بسیار حائز ارزش بود و برکات مادی و دنیوی هم در ضمن آن بود و امیدواریم از این جهت هم پیشرفت ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچنین فرا رسیدن روز تامین اجتماعی را گرامی داشت و افزود: در تأمین اجتماعی چه بیمه و چه درمان چند بیمارستان تامین اجتماعی داریم و واقعا مردمی که دستشان به جایی نمی‌رسد، وقتی اینجا می‌روند به نوعی حمایت می‌شوند و از این جهت تقدیر می‌کنیم و امیدواریم تامین اجتماعی به وجهی که عدالت را در جامعه بیش از پیش گسترش دهد و مورد حمایت دولت قرار بگیرد.

آیت‌الله دژکام در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز خانواده اظهار کرد: یک سری‌کارها برای خانواده در استان فارس شروع شده است و باید ادامه پیدا کند. به عنوان اولین استان در کشور یک طرح خانواده متعالی در فارس شروع شده است، این‌ کاری است که معاونت اجتماعی استانداری و مجموعه‌های مربوط به بانوان تلاشی برای اجرایی شدن آن داشتند.  رهبر معظم کلیدی به ما دادند و فرمودند اگر می‌خواهید این‌کارها انجام شود، مردمی‌اش کنید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه اصل طرح بسیار خوب است اما آنطور که باید جلو نمی‌رود و علتش این است که دست مردم در کار نیست، از مدیران خواست تا از ماه محرم و صفر استفاده کنند و بحث خانواده را به صورتی که مردم پای کار بیایند مطرح کنند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده سنگر است، گفت: شاید تعبیر قرآن کریم را بتوانیم اینجور تعبیر کنیم که هر جوانی ازدواج می‌کند در یک دژ محکم قرار می‌گیرد و شیطان نمی‌تواند سراغ او برود. این سنگر را تقویت کنیم، فرزندان در پناه پدر و مادر و در سنگر حفظ ارزش‌هایشان هستند. مادران در پناه خانواده و شوهر در سنگر حفظ حیا و عفاف هستند و مرد در پناه خانواده می‌تواند از ایمان ‌خودش مراقبت کند لذا مسئولان این مسئله خانواده متعالی را دوباره شروع کنند اما از فرصت ماه محرم استفاده کنند و مردم را پای کار بیاورند وقتی مردم پای کار بیایند مسئله حل می‌شود.

انتهای پیام
captcha