اجتماع مردم در حمایت از حجاب و عفاف
کد خبر: 4154881
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
برخط جامعه

اجتماع مردم در حمایت از حجاب و عفاف

در هفته‌ای که گذشت به مناسبت روز حجاب نشست‌های تخصصی متعددی در این حوزه برگزار و اجتماع‌هایی در حمایت از عفاف و حجاب برپا شد.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهایی همچون؛ بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی با حضور معاون اول رئیس جمهور، مدرسه محوری‌ترین ابزار برای ساختن تمدن نوین اسلامی است، حل مسائل بیمه، پاسپورت و دینار اربعین، برگزاری آیین رونمایی از سامانه جدید جستجوی شغل، عدالت آموزشی نیازمند برنامه‌ریزی است نه شعار، انتشار فراخوان جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی، وقوع زلزله ۳,۶ ریشتری در تهران، رونمایی از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت(ع)، برگزاری نشست خبری نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی، اجتماع تهرانی‌ها در حمایت از عفاف و حجاب، ۷۳ درصد از جامعه ۸۵ میلیونی تحت پوشش بیمه هستند، انتشار فراخوان دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران و برگزاری نشست تخصصی «فعالان حوزه زنان و خانواده» را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی با حضور معاون اول رئیس جمهور

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، ۱۷ تیر ماه در جلسه بررسی سه طرح مهم جهاددانشگاهی که با حضور حسن مسلمی نائینی، رئیس این نهاد برگزار شد، بر لزوم برنامه‌ریزی برای تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با بخش صنعت تأکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی به‌دلیل داشتن دو ویژگی مهم یعنی وابستگی دولتی و برخورداری از زیست‌بوم دانشگاهی می‌تواند حلقه اتصال و نقطه وصل دانشگاه و صنعت باشد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: جهاددانشگاهی ضمن شناسایی مهم‌ترین مسائل و مشکلات کشور و احصاء ایده‌ها در دانشگاه‌ها، راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای حل مسائل را از دانشگاه‌ها مطالبه کرده و همزمان رفع موانع را در دستگاه‌های اجرایی دنبال کند.

مخبر از آمادگی دولت برای پشتیبانی و حمایت از این نهاد در زمینه تأمین منابع، صدور مجوزها و تسهیل فرایندها خبر داد و افزود: جهاددانشگاهی با ظرفیت‌های استثنایی که دارد باید فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کند و از چشم‌اندازی فراتر از وضعیت کنونی بیش از پیش در توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرین باشد.

مدرسه؛ محوری‌ترین ابزار برای ساختن تمدن نوین اسلامی

آیین افتتاح نمایشگاه رویداد بین‌المللی «الفتا»، الفبای تحول آموزش و پرورش روز یکشنبه ۱۸ تیر در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: امروز ایران عزیز بر قله قدرت ایستاده است و این نمایشگاه نشان دهنده این توانمندی در نظام تعلیم و تربیت است. ما در سیر تحول نظام‌های آموزشی از نظام‌های کنترل‌گر به تدریج به نظام‌های تسهیل‌گر رسیدیم و کلیدواژه این تحول از یکدیگر آموزی است. ویژگی این گزاره این است که با هم‌افزایی می‌توان بیشتر یاد گرفت و کارها به توان خواهند رسید. توان، در مشارکت جمعی و از هم‌آموزی اتفاق می‌افتد.

وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه آموزش و پرورش کلیدی‌ترین عنصر و مدرسه محوری‌ترین ابزار برای ساختن تمدن نوین اسلامی است، ادامه داد: این نمایشگاه کنش‌گری فعال برای نشان دادن دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت است. این کشور با وجود همه محدودیت‌ها راه جدیدی در دنیا باز کرده است و کشورهای خارجی و رسانه‌های بیگانه تنها نقاط ضعف را نشان می‌دهند، که البته باید نقاط ضعف را برطرف کرد اما در کجای جهان نقطه ضعفی وجود ندارد.

حل مسائل بیمه، پاسپورت و دینار اربعین

روز یکشنبه ۱۸ تیرماه چگونگی انجام تعهدات و تکالیف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در خصوص مراسم اربعین با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی اربعین گزارش آخرین اقدامات خود را ارائه کرده و هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شد.

پس از این نشست، وزیر کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در این نشست وظایف و مسئولیت‌های سازمان‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون مرور شد؛ از جمله موضوعات مربوط به راه، تأمین آب و برق، خدمات سفر، بهداشت و درمان و ... بررسی شد که کارها در روال خود در حال انجام است.

وی در خصوص صدور پاسپورت زیارت برای اربعین نیز گفت: در جلسه با وزیر کشور عراق این مسئله بررسی و طرف عراقی با این اقدام موافقت کرد و در اربعین امسال از پاسپورت زیارت استفاده خواهد شد. اداره گذرنامه کشور نیز شرایط و زمان صدور این گذرنامه را اعلام خواهد کرد.

اجتماع سراسری مردم در حمایت از حجاب و عفاف

برگزاری آیین رونمایی از سامانه جدید جستجوی شغل

به گزارش ایکنا، آیین رونمایی از سامانه جدید جستجوی شغل روز یکشنبه ۱۸ تیرماه برگزار شد.

سامانه جدید جستجوی شغل با هدف اتصال کارجو به کارفرما و به اشتراک‌گذاری مؤثر فرصت‌های شغلی به نشانی اینترنتی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است؛ بر این اساس کارفرمایان و کارجویان می‌توانند با ثبت اطلاعات فردی و شغلی مورد نیاز خود با دفاتر کاریابی هماهنگ شده و اقدامات لازم را در راستای جذب نیروی کار انجام دهند.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم بیان کرد: از بهار سال ۱۴۰۱ تا بهار ۱۴۰۲ بیش از ۷۲۰ هزار فرصت شغلی ماندگار و دائم در کشور ایجاد شده است. همچنین شاهد کاهش نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته هستیم. براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری به ۸/۲ درصد رسیده است که طبق برخی گزارش‌ها این نرخ در دهه گذشته منحصر به فرد است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نرخ کاهش بیکاری در ۲۴ استان گفت: در واقع سیاست‌گذاری مطلوب دولت سیزدهم در این حوزه، زمینه این اتفاق را فراهم کرده است. 

عدالت آموزشی نیازمند برنامه‌ریزی است نه شعار

نشست خبری محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع ابلاغ مصوبات جدید شورای عالی آموزش و پرورش روز دوشنبه ۱۹ تیرماه در سالن جلسات ساختمان علاقه‌مندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

محمود امانی‌طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر در این نشست در رابطه با تدریس زبان‌های خارجی بیان کرد: زبان خارجی وجه انتخابی دارد و دانش‌آموزان می‌توانند زبان مورد علاقه خود را انتخاب کنند. اکنون زبان عربی و چینی هم به فهرست زبان قابل انتخاب به فهرست زبان‌ها اضافه شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید مصادیق و سرچشمه‌های عدالت شناخته و هزینه مربوط به تحقق عدالت استخراج شود و به سمت آن قدم برداریم. عدالت از جنس «شعار»، «باید بشود‌ها» و «اراده کنیم‌ها» نیست بلکه کاملاً نیازمند برنامه‌ریزی است.   

انتشار فراخوان جایزه البرز در بخش دانش‌آموزی

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنياد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز اظهار کرد: به مناسبت شصت و یکمین سال تأسیس بنیاد فرهنگی البرز، آئین «جایزه البرز ۱۴۰۲ در بخش دانش‌آموزی» با هدف تقدیر از ۶۱ نفر از دانش‌آموزان برتر سراسر کشور، طی مراسمی در نیمه آبان‌ سال جاری برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنياد فرهنگی البرز پیرامون افرادی که امکان ثبت ‌نام در این فراخوان را دارند گفت: در این دوره، دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی۱۴۰۱ ـ ۱۴۰۲ در پایه نهم مقطع متوسطه اول و پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم در شاخه نظری (رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی) و شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از سراسر کشور تحصیل می‌کنند، می‌توانند شخصاً با مراجعه به سایت جایزه البرز به نشانیwww.alborzprize.ir  سامانه دانش‌آموزی، نسبت به عضویت و ثبت‌ نام در سامانه و متعاقب آن مطالعه شیوه‌نامه جایزه البرز ۱۴۰۲ در هر یک از پایه‌ها و شاخه‌ها مبادرت ورزند و در صورت واجد شرایط بودن، در سامانه جایزه البرز فرم داوری و مدارک خود را بارگذاری کنند. 

وقوع زلزله ۳,۶ ریشتری در تهران

روز ۲۰ تیرماه ساعت ۷:۴:۵۸ زلزله‌ای به بزرگی ۳,۶ ریشتر تهران را لرزاند. مرکز این زمین لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و طول جغرافیایی ۵۱.۵۵ درجه منطقه قیامدشت تهران بوده است.

به دلیل خفیف بودن این زمین لرزه تعداد زیادی از مردم تهران آن را احساس نکردند و خساراتی نیز در پی نداشته است.

اجتماع سراسری مردم در حمایت از حجاب و عفاف

مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر؛ روایتی از شکست دشمن در جدایی مردم از دین

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در همایش «امیرالمؤمنین(ع) معیار زندگی، الگوی حکمرانی» که روز سه‌شنبه ۲۰ تیرماه در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد، بیان کرد: در رابطه با غدیر صحبت‌های بسیاری شده است؛ حدیث «علی مع الحق و الحق مع‌العلی» از بزرگان اهل سنت و شیعه روایت شده و در قرآن آیه «بعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ» به معنای اینکه بعد از حق چیزی جز گمراهی وجود ندارد بیان کننده این موضوع است که راهی جز راه حضرت علی(ع) گمراهی است.

وی گفت: خدا را شکرگزاریم در مملکتی هستیم که مادران پاک، شیر پاک به ما دادند و چقدر جای شکرگزاری است که صدای «اشهدان علی ولی الله» به سراسر جهان می‌رسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی افزود: در این چند روزه همه افرادی که در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر تهران حضور پیدا کردند، همه از مردم بودند چراکه مردم از امام علی(ع) و اولاد او جدا نمی‌شوند. این اتفاق نشان دهنده این است که دشمنان در فضای مجازی و ترویج بی‌حجابی، موفق نشدند مردم را از دین و ایمان جدا کنند.

رونمایی از نشان حبیب ویژه پیرغلامان اهل بیت(ع)

مراسم تجلیل از پیرغلامان اهل بیت(ع) شهر تهران و اهدای نشان حبیب به ایشان در قالب رویداد مقام مجنون، روز ۲۰ تیرماه از سوی بنیاد دعبل خزاعی در محل مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، هیئت مداحان غرب تهران (حاج آقا بازوبند) با دم گرفتن ذکر حضرت اباعبدالله (ع) وارد جلسه شد.

در ادامه، جواد حیدری، عضو هیئت مدیره بنیاد دعبل خزاعی طی سخنانی اظهار کرد: روح مرحوم حاج میرزا علی آهی شاد که با همه وجود مهم‌ترین وظیفه خود را خدمت به جامعه مداحان می‌دانستند و با دستور مستقیم مقام‌ معظم رهبری بنیاد دعبل خزاعی را راه‌اندازی کردند.

وی افزود: این مراسم، آئینی است که هر سال پیش از محرم برگزار می‌شود. سال گذشته ناظمان هیئت‌ها تجلیل شدند و امسال تعداد ۲۰۰ نفر از پیرغلامان اهل بیت (ع) در سراسر کشور تجلیل خواهند شد.

نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی

نشست خبری نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی ویژه ماه محرم روز ۲۱ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی، مهدی زنگنه، شاعر آئینی و محمد روح‌الامین، گرافیست طرح کنگره برگزار شد.

در ابتدای این نشست زنگنه، شاعر آئینی طی سخنانی اظهار کرد: نوحه بی‌شک پرمخاطب‌ترین شعر و موسیقی آئینی و مذهبی جهان است. برای این ادعا یک مصداق وجود دارد که پرجمعیت‌ترین گردهمایی مذهبی دنیا که هر ساله برگزار می‌شود، آئین اربعین حسینی با ۳۰ میلیون جمعیت است.

وی‌ با اشاره به اینکه در برگزاری این‌کنگره بنیاد شهید، وزارت ورزش و جوانان، معاونت اجتماعی شهرداری تهران با سازمان هیئت و تشکل‌های دینی همکاری دارند، بیان کرد: بخش دیگری که در کنگره امسال دیده شده است، بخش جنبی است که در آن مقالات علمی، پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌هایی که در حوزه نوحه‌سرایی وجود دارد، بررسی خواهد شد.

زنگنه گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره روز ۳۱ مردادماه و زمان برگزاری اختتامیه نیز ۳۱ شهریورماه سال جاری خواهد بود. سایت کنگره و شبکه‌های مجازی و صفحات ویژه کنگره نیز طی روزهای آتی راه‌اندازی خواهد شد. نوحه‌سراهایی که در کشور هستند در چینش این‌ کنگره زحمت فراوان کشیدند و سعی شد تا کنگره‌ای برگزار شود که مخاطبان آن‌به خوبی آن را بپذیرند. 

حجاب مسئله‌ای تمدنی و رویارویی تفکر الهی و شیطانی است

احمد وحیدی، وزیر کشور، در نشست تخصصی عفاف و حجاب ویژه مدیران استان تهران و حراست‌های اجرایی که روز ۲۱ تیرماه به همت استانداری تهران در برج میلاد برگزار شد، با تأکید بر اینکه بانوان رکن اصلی قدرت ما هستند از آنها تشکر کرد و گفت: عفاف و حجاب اکنون به موضوع رایج در کشور ما تبدیل شده است. مسئله اصولاً برخورد دو تمدن است‌. تمدن مبتنی بر ارزش‌های انسانی، اخلاقی و الهی و تمدنی مبتنی بر کالاواره قلمداد کردن زنان و مردان که توسط کسانی که لکه‌های سیاه بر پیشانی را حمل می‌کنند و مهم‌ترین چیزی که در آن ذبح شده انسانیت انسان است، ارائه شده است.

وی ادامه داد: امریکا سردمدار این تمدن، با ۱۷۰ هزار زندانی زن بزرگ‌ترین زندان زنان را در جهان دارد. نزدیک به ۵۰ درصد فرزندان نامشروع و زنانی که خودشان اعلام می‌کنند در تمدنی که از لحاظ لذت‌های جنسی آزاد است، ۱۵ درصد آنها مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، نیز مربوط به امریکاست. 

وزیر کشور با تأکید بر اینکه مسئله عفاف و حجاب امروز عنصر هویتی برای ماست، گفت: حجاب مسئله تمدنی و رویارویی تفکر الهی و شیطانی است. 

اجتماع سراسری مردم در حمایت از حجاب و عفاف

اجتماع تهرانی‌ها در حمایت از عفاف و حجاب

همزمان با سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و واقعه کشتار مسجد گوهرشاد که به عنوان روز عفاف و حجاب در کشور نام‌گذاری شده است، تجمعات بزرگ بانوان برای حمایت از عفاف و حجاب در سراسر کشور برگزار شد.

در یکی از بزرگ‌ترین این اجتماع‌ها که در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد، اگر چه اعلام شده بود مراسم از ساعت ۱۷ آغاز خواهد شد اما مردم تهران علی‌رغم گرمای شدید هوا از ساعاتی قبل در این میدان حضور یافتند.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم، ضمن تشریح این مسئله که حجاب واجب عقلی، شرعی، تجربی و سیاسی است، گفت: پدیده بدحجابی و بی‌حجابی چند ضلعی است و همه اضلاع آن را باید دید. یک ضلع آن امنیتی است و نهادهای امنیتی باید به آن بپردازند. دشمن به دنبال این است که مردم را به سمت بی‌حجابی سوق دهند تا بی‌عفتی به دنبال آن رواج پیدا کند. یک ساحت آن قضائی است و قوه قضائیه باید به آن بپردازد. وقتی یک چهره سینما بی‌حجاب می‌شود، با یک جریمه اندک رفتار او تغییر پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه یک ساحت دیگر بی‌حجابی، فرهنگی و شناختی است، گفت: مسئله حجاب برای دختران ما در مدارس، دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها باید تبیین شود. قطعاً یکی از مصادیق جهاد تبیین مسئله حجاب است. اینکه خیال کنیم مسئله حجاب را تک ساحتی می‌توانیم حل کنیم، تصور غلطی است.

۷۳ درصد از جامعه ۸۵ میلیونی تحت پوشش بیمه هستند

نشست خبری میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی روز ۱۸ تیرماه، با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

موسوی در این نشست گفت: تلاش می‌کنیم آسایش، امنیت و آتیه را برای ۴۶ میلیون نفر فراهم کنیم. این سازمان بیش از ۱۸ نوع خدمت انجام می‌دهد و در راستای تحقق عدالت تلاش می‌کند. 

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال گذشته افزود: براساس این سیاست‌ها مسیری که باید برای رفع چالش‌ها انجام شود مشخص است و اگرچه بخشی از این سیاست‌ها در سال‌های گذشته نیز مهیا بود، اما اکنون با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بسته کاملی پیش روی ما قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: قبل از انقلاب ۲۰ درصد جامعه ۳۵ میلیون نفری تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و اکنون ۷۳ درصد از جامعه ۸۵ میلیونی تحت پوشش بیمه هستند.   

دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران

فراخوان دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران منتشر شد. در این فراخوان از همه روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌های رسمی اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری مجوزدار دعوت شده است با توجه به قالب‌ها و مقررات جایزه، آثارشان را از طریق نشانی ایمیل festivalrasaneh@gmail.com به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

آثار ارسالی به جشنواره باید در فاصله زمانی ۱۵ تیر ۱۴۰۱ تا ۱۵ تیر ۱۴۰۲ در مطبوعات و رسانه‌ها در قالب‌های گزارش مکتوب، مصاحبه و میزگرد مکتوب، گزارش و مصاحبه چندرسانه‌ای منتشر شده باشند. آخرین مهلت ارسال آثار به دومین دوره جایزه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ۳۱ تیرماه است و آثار سوم تا ۱۳ مردادماه داوری می‌شوند. 

نشست تخصصی «فعالان حوزه زنان و خانواده»

نشست تخصصی «فعالان حوزه زنان و خانواده» روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت روز عفاف و حجاب در این نشست بیان کرد: بحث خانواده و زنان موضوعی بین‌المللی است، گرچه مدتی است که در کشور مسئله حجاب هم مطرح شده و متأسفانه و جاهلانه برخی کشف حجاب می‌کنند. این افراد نمی‌دانند بیش از هر چیزی کشف حجاب به آنها و خانواده‌ آنها آسیب می‌زند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بسیاری از بانوان در کشور اقداماتی در عرصه عفاف و حجاب انجام می‌دهند که اثربخش است ولی به صورت انفرادی و جزیره‌ای بوده و از مجموع دانش‌ها استفاده نمی‌کنند در صورتی که این کارها باید به صورت شبکه‌ای با کمک گروه‌های مختلف علمی انجام شود؛ حکمرانی مردمی شبکه‌ای بهترین مدل برای حل مسائل زن و خانواده است. 

انتهای پیام
captcha