امام علی(ع) تجلی حقیقت دیانت اسلامی بود
کد خبر: 4152798
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳

امام علی(ع) تجلی حقیقت دیانت اسلامی بود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام علی(ع) با رفتاری که داشتند تجلی حقیقت دیانت اسلامی بودند و در میان تمام اصحاب رسول خدا(ص) به ویژگی‌هایی شناسایی شده‌اند که دیگران در این سطح با چنین ویژگی‌هایی نبوده‌اند.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌‌ رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز 14 تیرماه در «سلسله کوتاهه‌های تمدنی قرآن و تمدن» با موضوع «رفتار امام علی(ع)» اظهار کرد: گرچه در ملازمه میان دیانت اسلامی و رفتار مسلمانی، گفت‌وگوهای انتقادی وجود دارد و برخی چنین ملازمه‌ای را زیر سؤال می‌برند، اما در خصوص امام علی(ع) همگان پذیرفته‌اند که رفتار ایشان عین دیانت اسلامی بوده است. در حقیقت ایشان تجسم و تجلی حقیقت دیانت اسلامی بودند و در میان تمام اصحاب رسول خدا(ص) به ویژگی‌هایی شناسایی شده‌اند که دیگران در این سطح با چنین ویژگی‌هایی نبوده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مهم‌ترین ویژگی که امیرالمؤمنین(ع) را از دیگران متمایز کرده بود تنها علم ایشان نبود، اگرچه که در عرصه علم سرآمد زمانه بودند و از طرفی تنها تقواپیشگی و پارسا منشی ایشان نیز موجب نشده که به عنوان یک الگو و اسوه شناخته شوند، گرچه که در این عرصه نیز از دیگران متمایز بودند و درست است که در میان مردم و در طول تاریخ افرادی بوده‌اند که به شجاعت شناخته شده باشند، اما شجاعت امام علی(ع) ستودنی است.

واسعی اظهار کرد: به راستی که شاخص زمانه خود در تمام زمینه‌ها و از جامعیت صفات برتر برخوردار بودند، اما آنچه که این امام بزرگوار را از دیگر آدمیان متمایز کرده و برای شیعیان به عنوان الگوی تمام عیار شناخته شده، عدالت‌خواهی ایشان است.

وی بیان کرد: امام علی(ع) دغدغه انسان، حق و عدالت داشتند و نمی‌توانستند بپذیرند در جامعه‌ای زندگی کنند که انسانی مورد ستم قرار گیرد و در آن تبعیض رواج داشته باشد. همواره داستان‌های بسیاری از عدالت‌خواهی ایشان از مبارزه با تبعیض و درگیری‌هایی که با انسان‌های متخلف داشته است و انسان‌هایی که به‌گونه‌ای می‌کوشیدند تا قانون دیانت و شریعت را باب طبع خود تفسیر و تبیین کنند وجود دارد و در تمامی این داستان‌ها نیز آمده است که امام در برابر تمام این‌ها ایستادگی کرد.

 واسعی در پایان گفت: بنابراین آنچه امام علی(ع) را امام کرد و پیشوایی ایشان را برای تمام زمان‌ها و انسان‌ها مقبول جلوه داد همین ویژگی عدالت‌خواهی بود، در واقع ایشان برای هرچیزی، هر رنگی و هر تعلقی می‌کوشیدند تا حقیقت دیانت را در جامعه اسلامی تحقق بخشند.

انتهای پیام
captcha