مرکز کلام مؤسسه امام صادق(ع) معیاری برای کلام حوزه علمیه است
کد خبر: 4151965
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
آیت‌الله اعرافی:

مرکز کلام مؤسسه امام صادق(ع) معیاری برای کلام حوزه علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) تحت اشراف آیت‌الله العظمی سبحانی، نماد اندیشه و معیاری برای کلام حوزه‌های علمیه است.

مرکز کلام مؤسسه امام صادق(ع)معیاری برای کلام حوزه علمیه استبه گزارش ایکنا به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار رئیس و معاونان مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) در سخنانی اظهار کرد: به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه از تلاش‌های علمی و دانشی مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) به ویژه حضرت آیت‌الله سبحانی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: آیت‌الله العظمی سبحانی، سرمایه عظیم و بزرگی برای حوزه‌های علمیه و شخصیت جامع‌الاطراف ایشان سرمایه‌ای ذی‌قیمت برای حوزه‌های علمیه است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: طی این ۵-۶ سال اخیر اقدامات و برنامه‌های تحولی ارزشمندی با حضور اساتید، صاحب‌نظران، محققان و پژوهشگران علوم مختلف در حوزه علمیه شکل گرفته است که در قله آن، نظرات بزرگان حوزه علمیه و شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله العظمی سبحانی که برگرفته از اندیشه و افکار امام(ره) و رهبری، حضور دارد.

وی افزود: این منظومه فکری هم اکنون در قالب طرح‌ها و ایده‌های متعدد با برش‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در حد وسع در حال اجرا است که یکی از آن‌ها فقط درختواره رشته‌های تحولی حوزه با بیش از ۳۰۰-۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: این منظومه فکری نسبتاً منسجم، قابل نقد و اصلاح است. هر چند متناسب با سرعت پیشرفت تحولات جامعه، طراحی شده است. عصر امروز، عصر لبریز از سؤالات، شبهات، تقاضاها و نیازهاست که باید در مسیری حرکت کنیم تا از این سرعت و شتاب در جامعه عقب نمانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های ارزشمند مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مرکز کلام مؤسسه امام صادق(ع) در واقع برای ما به عنوان نماد اندیشه و معیاری برای کلام حوزه علمیه است. کلام معیار ما شاخص‌هایی دارد که این مؤسسه این شاخص‌ها را مدنظر داشته و هر جایی در حوزه بحث کلام دنبال شود، پایگاه اصلی کلام حوزه، مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) است.

اعرافی تصریح کرد: باید این را حفظ کنید، کلام را تعمیق داده و دامنه‌دار کنید، علم کلام، عقلی محض یا نقلی محض نیست، بلکه علمی عقلی، نقلی، تاریخی با منابع اجتهادی اصیل است که بر روی شاخص‌های مربوط در حال حرکت رو به جلو است که مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) باید این حرکت را پرچمداری کند.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: فعالیت‌های ارزشمند این مؤسسه به عنوان کلام حوزه علمیه باید دارای منشور، برنامه ۵ ساله، همراه با برش‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت باشد و این شیوه ارائه طرح و برنامه یکساله و ۵ ساله توسط تمام مراکز تخصصی حوزه برای برنامه‌ریزی و حرکت هدفمندتر انجام گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار کرد: ساماندهی پایان‌نامه‌های سطح ۳ و ۴، ارائه دوره‌های کوتاه چ‌مدت آموزشی، تبلیغی، ترویجی برای حوزویان و حتی غیرحوزوی‌ها باید مدنظر قرار بگیرد. در حال حاضر در هفت طرح نظام جامع اندیشه اسلامی و در کنار آن طرح ولایت با حضور گسترده علاقه‌مندان در حال انجام است.

اعرافی بیان کرد: طرح مدارس امین، امروز با حضور بیش از ۲۰ هزار نیروی طلبه در مدارس آموزش و پرورش سراسر کشور در حال اجرا است، لذا باید دو رویکرد را در دستور کار خود قرار بدهید؛ یکی نگاه صف که همین شور و حرکت جهادی را باید داشته باشید و دیگری نگاه ستادی، سعی کنید با سایر عناصر حوزوی هم تعامل و همکاری داشته باشید تا در خروجی نهایی به آن نتیجه مطلوب و رضایت‌مندی کامل دست پیدا کنید.

انتهای پیام
captcha