روایتی از تکاپوی مسجدی‌ها برای پاسداشت غدیر
کد خبر: 4151762
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۹

روایتی از تکاپوی مسجدی‌ها برای پاسداشت غدیر

امام جماعت مسجدالرضا(ع) شهرکرد ضمن تشریح برنامه‌های جشن غدیر مسجد، گفت: غدیر عیدالله الاکبر و در پیوند با شیعه‌گری ماست، پس باید تا می‌توانیم این مناسبت را با هیاهو و شور فراوان برگزار کنیم تا دِین ما نسبت به امیرالمؤمنین(ع) و اسلام ادا شود.

مهدی علایی، امام جماعت مسجدالرضا

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی علایی، امام جماعت مسجدالرضا(ع) شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در خصوص اهم فعالیت‌های فرهنگی و دینی این مسجد، اظهار کرد: زمانی به‌عنوان روحانی مستقر مأموریتم را در این مسجد آغاز کردم که به علت محرومیت از حضور روحانی تا مدتی اهالی مسجد پراکنده شده بودند و برنامه منسجم خاصی را در مسجد شاهد نبودیم و فعالیت مسجد تقریباً رو به تعطیلی داشت.

وی ادامه داد: به مدد الهی و توفیقی که جهت حضور در این مکان مقدس نصیبم شد، در گام اول مسجدی‌ها را گرد هم آوردم و بازسازی دوباره‌ای در برنامه‌های مسجد صورت گرفت که فهرستی از برنامه‌ها را برای هر روز هفته تعریف کرده و در دستور کار قرار دادیم؛ تلاوت روزانه قرآن کریم بعد از نماز مغرب و عشاء و مرور مباحث تفسیری از برنامه‌های ثابت هر روز ویژه مخاطبان و اهالی مسجد است. 

علایی، سخنرانی روحانی یا اهالی محله را دیگر برنامه ثابت مسجد مطرح کرد و توضیح داد: بنده گاه تریبون را به اهل محل می‌دهم تا هر فردی بر حسب تخصص خود مواردی را به نمازگزاران گوشزد کند و آگاهی‌بخشی صورت بگیرد، در این راستا، ورزشکار، فعال سیاسی، روانشناس، پزشک و ... در حیطه تخصصی خودشان در حد چند دقیقه کوتاه مطالبی را به مسجدی‌ها ارائه می‌دهند که بسیار مفید بوده است. 

وی در خصوص برنامه کافه کتاب ویژه یکشنبه‌ها، بیان کرد: در این راستا کتابخانه مسجد فعال و احیا شده است و با کمک اهالی محل خرید کتاب‌های جدید و تهیه میز و صندلی برای این کتابخانه انجام شد که خوشبختانه این پاتوق فرهنگی راه‌اندازی شده و در این روز دور هم جمع می‌شویم و کتابخوانی داریم.

نقش امام جماعت در رونق مسجد

این روحانی فعال فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: روزهای دوشنبه را به خواندن نماز قضا برای اهل مسجد و متوفیان اختصاص داده‌ایم که در این راستا، هم کسانی که خودشان نماز قضا بر گردن دارند و هم کسانی که مایلند برای امواتشان نماز قضا بخوانند، در مسجد این مهم را بعد از نماز مغرب و عشا انجام می‌دهند.

علایی ادامه داد: در روزهای سه‌شنبه قرائت دعای توسل با حضور مداح و برنامه روضه و مناجات در دستور کار قرار دارد که برنامه‌ای وزین و پرمخاطب است؛ چهارشنبه‌ها نیز پس از قرائت زیارت امین‌الله بعد از نماز مغرب و عشاء، یک دورهمی مختصر در منزل یکی از اهالی محله برپا می‌شود که آقایان اهل مسجد به دیدار یکی از اهالی مسجد می‌روند و تلاوت صفحاتی از قرآن کریم و یک دورهمی صمیمی با هدف تقویت اخوت و الفت و آشنایی هم‌محله‌ای‌‌ها برگزار می‌شود، همچنين پذیرایی ساده با چای از قوانین این دورهمی نیم‌ساعته است تا هزینه‌ چندانی بر صاحبخانه تحمیل نشود. 

امام جماعت مسجدالرضا(ع) شهرکرد در خصوص برنامه ثابت روزهای پنجشنبه در این مسجد، گفت: با توجه به‌مناسبت هفته یا روز، پخش کلیپ مناسبتی یا مستند یا فیلم سینمایی را در این روز داریم که با هدف بصیرت‌افزایی انجام می‌شود. همچنین پخش فیلم‌های خانوادگی با دعوت از خانواده‌های محله و ایجاد فضای تفریح و سرگرمی درون‌مسجدی در دستور کار بوده که با پذیرایی ساده انجام می‌شود و در صورت فراهم شدن شرایط، پذیرایی شام نیز به این برنامه اضافه خواهد شد. قرائت زیارت آل‌یاسین در روزهای جمعه که متعلق به حضرت صاحب‌الامر(عج) است، برگزار می‌شود. 

علایی بیان کرد: علاوه بر تلاوت و تفسیر روزانه قرآن، آموزش قرآن نیز با هماهنگی پایگاه بسیج مسجد ویژه طرح اوقات فراغت تابستان پیش‌بینی شده است تا نوجوانان و جوانان مسجدی بتوانند روخوانی و روانخوانی قرآن را فرا بگیرند، ضمن اینکه با آموزش تجوید در پی تصحیح قرائت قرآن و نماز این افراد هستیم. برپایی کلاس‌های احکام ویژه تابستان نیز برنامه‌ریزی شده است. 

این روحانی فعال فرهنگی با مهم ارزیابی کردن نقش امام جماعت در رونق مسجد، توضیح داد: ویژگی کار فرهنگی این است که اثربخشی آن طی یک یا دو شب حاصل نمی‌شود بلکه مستلزم صرف زمان بسیاری است لذا کسی که در پی انجام تحولات فرهنگی در جایی است حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد تا برنامه‌هایش به نتیجه برسد و آثار کار برای همه محسوس و ملموس باشد. کار فرهنگی و تربیت انسان زمان‌بر و نیازمند صرف وقت و حوصله است که باید بتوان با کار مداوم در حیطه گرایش‌ها و افکار و دیدگاه‌های افراد، آنان را در مسیر درست قرار داد.

علایی افزود: اینکه یک روحانی برای شش ماه یا یک‌سال در مسجدی باشد و آنجا را ترک کند و به مسجد دیگری برود، جزو اجرای چند برنامه و رویداد فرهنگی کار چندانی در حوزه تربیت و ارتقای انسان‌ها نمی‌تواند انجام دهد زیرا فرایند تربیت زمان‌بر است و مستلزم تمرکز و صرف وقت است. امام جماعت فردی آشنا با دین است و تلاش دارد تا انسان‌ها را بر طبق موازین اسلامی تربیت کند و لذا آسیب مساجد اینجاست که روحانی ثابت ندارند و این نقیصه‌ای است که مساجد ما را از رونق انداخته است. هر جا که روحانی سال‌ها پای کار مسجد ایستاده آن مسجد آباد شده و رونق یافته است. 

کارویژه‌های جشن غدیر در مسجدالرضا(ع)

وی با تبریک عید سعید غدیر این عید را بسیار مهم و اساسی دانست و توضیح داد: غدیر عیدالله الاکبر است و باید بتوانیم غدیر را گرامی بداریم، زیرا مسئله غدیر در پیوند با شیعه‌گری ماست و باید تا می‌توانیم این مناسبت را با هیاهو و شور فراوان برگزار کنیم تا دین ما نسبت به امیرالمؤمنین(ع) و اسلام ادا شود. در این راستا جلسات متعددی از دو ماه قبل برگزار شده و هم‌اندیشی داشتیم تا عناوین برنامه‌ها را جمع‌بندی و در نهایت تصمیم‌گیری کنیم. 

علایی اضافه کرد: در این راستا، چند کارویژه ناظر بر عید غدیر در دستور کار قرار گرفته است که هم با کمترین هزینه برگزار شود و هم بتواند بیشترین جلوه‌گری و تکاپو را در سطح محله و شهر داشته باشد. توزیع ظروف یکبار مصرف نذری شام غدیر یکی از کارویژه‌هاست که مقرر شد ۱۸ هزار ظرف در بین هم‌محله‌ای پخش شود تا هر خانواده بر حسب  توان خود چند پُرس غذا بپزد و در این ظروف قرار دهد و در بین فقرا و نیازمندان پخش کند یا به ایستگاه صلواتی مسجد در روز عید غدیر تحویل دهد تا توزیع کنیم. 

امام جماعت مسجدالرضا(ع) شهرکرد پخت ۱۸ دیگ آش نذری را نیز در قالب طرح هر کوچه یک دیگ آش نذری یادآور شد و گفت: همچنین طرح هر فامیل یک دیگ آش نذری اجرایی می‌شود که در شب و روز عید اقدام به پخت آش دسته‌جمعی خواهد شد. طرح احسان غدیر نیز فعال شده است که بر طبق آن، اصناف و بازاریان سطح محله و شهر در طی دو سه روز منتهی به عید و نیز در روز عید، میزان تخفیفی را برای مشتریان قائل می‌شوند و اهالی مساجد نیز وظیفه تبلیغ را در بین مردم دارند؛ لذا ذیل عنوان غدیر مردم می‌توانند این خدمات و تخفیف‌ها را استفاده کنند و اصناف مختلفی هم در این طرح شرکت دارند. 

علایی ادامه داد: در این راستا پوسترهای یک‌شکل و زیبا برای هر مغازه و میزان تخفیف و روزهای تخفیفی که برای مشتریان قائل هستند تهیه شده که بر درب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نصب می‌شود و مردم از این تخفیف‌ها آگاه خواهند شد. همچنین بروشورهایی طراحی شده است که نام فروشگاه‌ها و مغازه‌های شرکت کننده در طرح احسان غدیر ذکر شده و هم در فضای مجازی و هم در تیراژ بالا در بین مردم شهرکرد توزیع می‌شود تا هم ذیل عنوان غدیر یک کار تمیز و اثرگذار انجام شود و هم یک تبلیغ برای این اصناف باشد.

امام جماعت مسجدالرضا (ع) تصریح کرد: برپایی ایستگاه صلواتی و نیز یک جشن بزرگ در شب عید غدیر در محل مسجد و حسینیه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است؛ همچنین مسجدی‌های محله اقدام به برپایی یک موکب در خیابان آیت‌الله کاشانی کرده‌اند که از ساعت ۱۶ روز ۱۵ تیرماه فعال است و توزیع کیک ۲۰ متری و نیز میزبانی از کودکان در این موکب برگزار خواهد شد. 

علایی در پایان گفت: نوجوانان و جوانان مسجدی گردانندگان اصلی تمامی برنامه‌های مسجد از جمله ویژه‌برنامه‌های عید غدیر هستند و وقتی از دو ماه قبل مقرر شد که کارهای ویژه و پرهیاهو برای غدیر از پایگاه مسجدالرضا(ع) شکل بگیرد، جوانان کار را از دست ما گرفتند و تمام‌قد پای کار هستند. تعامل خوب با نوجوانان و جوانان هیئت دانش‌آموزی عاشقان ولایت شهرکرد از دیگر نکات برجسته مسجدالرضا(ع) است و در واقع هیئتی‌ها احیاگر و اجراکننده برنامه‌های پرشمار این مسجد هستند.

انتهای پیام
captcha