نظام قضایی مبتنی بر شریعت و فقه مترقی اسلام است
کد خبر: 4149757
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
دادستان عمومی و انقلاب کاشمر:

نظام قضایی مبتنی بر شریعت و فقه مترقی اسلام است

دادستان عمومی و انقلاب کاشمر گفت: نظام قضایی مبتنی بر شریعت و فقه مترقی اسلام و برخوردار از ساختارهای مدرن و کارآمد و تجربه روز است.

حجت‌الاسلام اسماعیل بلوچ‌زاده دادستان عمومی و انقلاب کاشمربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام اسماعیل بلوچ‌زاده دادستان عمومی و انقلاب کاشمر، امروز دوم تیرماه، در جمع مردم کاشمر با گرامیداشت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: واقعه هفتم تیرماه، سال 60 و 72 تن از یارانشان نقطه عطفی در نظام و انقلاب شد.

وی بیان کرد: از دست دادن این سرمایه از سویی موجب تأسف و از سویی خون این شهیدان نظام ما را بیمه نمود، از آن زمان تا به امروز این نظام با قدرت بیشتر به مسیر خود ادامه داده و کوچک‌ترین انحرافی در این نظام و انقلاب و مسیری که ترسیم شده رخ نداده است.

دادستان عمومی و انقلاب کاشمر ابراز کرد: اتفاقی که در سال 1360 در حزب جمهوری افتاد بسیاری از دلسوزان و بزرگان انقلاب و نیروهایی که نزدیک و هم فکر امام راحل بودند را از ما گرفت. حذف نیروهای هم فکر و نزدیک به امام در سال‌های ابتدای انقلاب و به خصوص شهدای هفتم تیر نباید مشمول مرور زمان و موجب نشستن گرد کهنگی بر آن شود.

بلوچ‌زاده با تأکید براینکه باید دشمن‌شناسی برای نسل جوان نشان داده شود، بیان کرد: شهید بهشتی شخصیتی اهل فکر و فضیلت بود و خدمات ارزنده‌ای به این نظام و انقلاب و به خصوص نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند. همین خدمات بود که موجب شد مورد غضب دشمنان قرار بگیرند و به شهادت برسند، نقش شهید بهشتی در ساماندهی و ایجاد تشکیلات قضایی و تدوین قانون اساسی و... ستودنی است.

وی با اشاره به اینکه شهید بهشتی معمار دستگاه قضایی است، افزود: نظام قضایی مبتنی بر شریعت و فقه مترقی اسلام و هم برخوردار از ساختارهای مدرن و کارآمد و تجربه روز است. هفته قوه قضائیه فرصتی مناسب برای آشنا کردن مردم با عملکرد این دستگاه است، بسیاری از مردم از حجم کارها و تلاش‌های انجام شده توسط قوه قضائیه آشنا نیستند.

دادستان عمومی و انقلاب کاشمر تصریح کرد: اگر جمع انبوه تلاش‌های صورت گرفته در قوه قضائیه و مشکلات این دستگاه برای مردم تبیین و اطلاع‌رسانی شود تا حدودی نگاه‌ها تغییر خواهد کرد. دستگاه قضایی و دادگستری شهرستان کاشمر تلاش نموده با سرلوحه قرار دادن منویات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی ریاست قوه قضائیه در راه تحقق عدالت و دفاع از حقوق فردی و اجتماعی مردم نهایت تلاشش را انجام دهد.

بلوچ‌زاده در ادامه جلوگیری از اطاله دادرسی را یکی از برنامه‌های دادگستری شهرستان کاشمر اعلام کرد و افزود: یکی از تقاضاهای مردم برای طولانی نشدن پرونده‌هایشان در زمان مراجعه به دادگستری است. تلاش شده متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در سال گذشته 15 روز کمتر شود، علت طولانی شدن پرونده به کیفیت و قوانینی که وجود دارد بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه سعی شده جمعیت کیفری زندان کاهش یابد، ابراز کرد: تا جایی که امکان دارد از محکوم کردن افراد به حبس خودداری شود و احکام جایگزین صادر شده است. حضور برخی افراد در جامعه مضر است و به دیگران آسیب می‌رسانند به همین دلیل باید در حبس باشند، به همت خیرین و ستاد دیه حدود 150 زندانی جرائم غیر عمد آزاد شده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب کاشمر از راه‌اندازی کمپ ماده 16 خبر داد و اظهار کرد: اکنون 100 نفر از معتادین متجاهر و کارتن خواب در این کمپ دارند روند درمان خود را طی می‌کنند.

بلوچ‌زاده با بیان اینکه در راستای برگرداندن اراضی ملی و دولتی و منابع طبیعی تلاش شده دست متجاوزان را قطع کنیم و در همین راستا چندین هکتار به بیت‌المال برگردانده شده است، گفت: از دست‌درازی و تصرف به بیت المال جلوگیری شده است. دستگاه قضایی مانند کوهی برای زمین می‌ماند که آرامش و امنیت به همراه دارد، یکی از برنامه‌ها ایجاد امنیت روانی و اخلاقی در جامعه است. با هرگونه رفتار و حرکتی که امنیت روانی و اخلاقی جامعه را به خطر بیندازد برابر قانون برخورد خواهیم کرد و این جزء مطالبات مردم مؤمن است.

انتهای پیام
captcha