کتاب «گنجینه فرش ملی ایران» در قم رونمایی شد
کد خبر: 4148937
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵

کتاب «گنجینه فرش ملی ایران» در قم رونمایی شد

کتاب گنجینه ملی فرش ایران با معرفی 50 فرش نفیس ایران از جمله ۱۳ قطعه فرش نفیس دوره صفوی از آثار موجود در موزه آستان مقدس بانوی کرامت با حضور حجت‌الاسلام مشکاتی، رئیس موزه آستان مقدس بانوی کرامت رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، به مناسبت روز ملی فرش از کتاب دو زبانه «گنجینه ملی فرش ایران» در موزه ملی فرش با حضور رئیس موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) رونمایی شد.

این کتاب که به همت تورج ژوله رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر و عضو شورای پژوهش و آموزش مرکز ملی فرش ایران در مدت ۱۰ سال تألیف شده است شامل معرفی ۵۰ فرش نفیس موزه‌ای از سراسر ایران است که ۲۰ فرش آن مربوط به دوره صفوی و مابقی به دوره‌های قاجاری تا پهلوی اول است.

۱۳ قطعه فرش از مجموعه فرش‌های شاه عباسی موزه آستان مقدس حضرت معصومه(س) مربوط به دوره صفوی شامل فرش اصلی ۱۲ ضلعی از شاهکار‌های هفت‌گانه فرش‌بافی جهان به مساحت ۵۸ متر مربع و ۱۱ قطعه فرش ۴ ضلعی یا ۸ ضلعی در ابعاد کوچک‌تر که همزمان با این فرش، بافته شده و در محرابی‌های مسجد شاه عباسی پهن شده بود و همچنین روپوش قبر شاه عباس دوم که از تار و پود طلا و نقره بافته شده است در این کتاب معرفی شده و در مجموع ۱۶ صفحه از این کتاب را به خود اختصاص داده است.

این فرش نفیس در دوره پهلوی برای نمایش به اروپا منتقل شد که با پیگیری‌های صورت گرفته به موزه فاطمی باز پس داده شد، اما دو قطعه از قالیچه محرابی‌های این فرش نفیس هنوز پس داده نشده است؛ یک قالیچه از این مجموعه فرش صفوی در موزه‌ای در آلمان و قطعه دیگر در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن در حال نمایش است.

در حال حاضر خود فرش بزرگ ۱۲ ضلعی به همراه سه قطعه قالیچه و یک قطعه رو قبری شاه عباس دوم در «گنجینه تار و پود» موزه فاطمی در حال نمایش است و در آینده تمام این مجموعه بسیارنفیس به همراه دو قطعه نظیرسازی شده از فرش‌هایی که در خارج از کشور است در ویژه برنامه‌ای رونمایی و به صورت یکجا به نمایش در خواهد آمد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر مشکاتی رئیس موزه فاطمی در حاشیه رونمایی از کتاب «گنجینه ملی فرش ایران» ضمن دریافت نسخه‌ای از این کتاب فاخر، از موزه ملی فرش ایران بازدید و در رابطه با نحوه نگهداری و نمایش فرش‌ها با کارشناسان موزه ملی فرش تبادل نظر کرد.

انتهای پیام
captcha