ناسپاسی در نگاه امام جواد(ع) مانند گناه آمرزیده نشده است
کد خبر: 4148710
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸
یادداشت

ناسپاسی در نگاه امام جواد(ع) مانند گناه آمرزیده نشده است

جامعه‌شناس و کارشناس حوزه دین با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) در خصوص شکر نعمت، گفت: امام می‌فرمایند،‌ نعمتى كه سپاسگزارى نشود، مانند گناهى است كه بخشیده نشده است.

امام جواد (ع) و باور به اینکه ناسپاسی مانند گناه آمرزیده نشده استحجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس حوزه دین به مناسبت سالروز شهادت امام جواد(ع) یادداشتی نوشته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

بسم الله الرحمن الرحیم

آخر ذی‌القعده سالروز شهادت مظلومانه جوان‌ترین امام شیعیان حضرت جوادالائمه علیه‌السلام است. این مصیبت را تسلیت و تعزیت می‌گویم. در سال‌های گذشته مختصری از زندگینامه امام نهم و تجربه کرامتی که یکی از استادان دانشگاه از امام جواد(ع) برای بنده نقل کردند، تقدیم حضور گرامیتان شد. در این گفتار به نقل و شرح روایتی از امام جواد(ع) می‌پردازیم.

در منابع روایی ما، گویا کمتر از 300 روایت از امام جواد(ع) نقل و به ما رسیده است؛ اما ملاحظه همین تعداد روایت نشان دهنده عظمت علمی و عمق اندیشه امام جواد(ع) است. از جمله سخنان گوهر بار اوست که می‌فرماید: «نِعمَةٌ لا تُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ؛ نعمتى كه سپاسگزارى نشود، مانند گناهى است كه بخشیده نشده است». همانگونه که ملاحظه می‌فرمایید این روایت درباره اهمیت سپاسگزاری در برابر نعمت‌هاست.

در روایت مزبور امام نهم می‌فرماید مادامی که شکر نعمتی بجا آورده نشود مانند گناهی است که مورد بخشش قرار نگرفته است به عبارت دیگر گویا حقی ضایع شده‌ است. در باور امام جواد(ع) ناسپاسی مانند گناه آمرزیده نشده است و سپاسگزاری حق لازمی در برابر صاحب نعمت است. سپاسگزاری از دیگران در منابع روایی ما تا آنجا اهمیت یافته است که چنانچه سپاسی از صاحب نعمتی نشود، گویا خداوند ناسپاسی شده است. شکر که قدردانی از منعم (صاحب نعمت) است، دارای مراتبی است کمترین آن زبانی و مراتب بالاتر آن، شکر در عمل و رفتار است که برگرفته و حاکی از ارادت قلبی به صاحب نعمت است. شکر حقیقی خداوند، استفاده کردن نعمت‌ها در مسیر درست و شایسته آن است.

در پایان، عرض ارادت قلبی خود را با قرائت زیارت امام جواد علیه السلام اختتام می‌بخشیم.

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آبائِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَبْنائِكَ، السَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَوْلِيائِكَ.

التماس دعا

انتهای پیام
captcha