مصوبات ستاد امر به معروف به تصریح قانون لازم‌الاجراست
کد خبر: 4148651
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳

مصوبات ستاد امر به معروف به تصریح قانون لازم‌الاجراست

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال‌وبختیاری گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر به تصریح قانون، یک مجلس قانونگذار محلی و استانی می‌باشد که مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و عدم اجرای مصوبات از سوی مدیران دستگاه‌ها، مصداق ترک فعل بوده و باید به دادستان یا بازرسی معرفی شوند.

سیدنصرالدین صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محسن حسین‌میرزایی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال‌وبختیاری امروز ۲۸ خردادماه در اولین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۲ که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و اعضای ستاد در دفتر امام‌جمعه شهرکرد برگزار شد با اشاره به اینکه جلسات استانداری و ادارات ناظر بر احیای امر به معروف و به‌ویژه در بخش عفاف و حجاب برگزار می‌شود، اظهار کرد: گروهی شکل گرفت که از تمامی ادارات کل بازدیدها و بازرسی‌هایی انجام شد و جلسات خوبی در راستای بصیرت‌بخشی و آگاهی‌افزایی مدیران و کارکنان ادارات ناظر بر مسئله عفاف و حجاب برگزار شده است.

حمایت ۳۰۰ میلیون تومانی استانداری 

وی ادامه داد: بازخورد و خروجی این جلسات گویای آن است که خوشبختانه در ادارات شرایط خوبی را از حیث حجاب در استان داریم و وضعیت رو به رشد و مطلوب شدن است.

حسین‌میرزایی با اشاره به اینکه با همکاری فراجا در سطح جامعه نیز شرایط استان از حیث حجاب در مقایسه با اسفندماه سال گذشته بهبود یافته است، گفت: امیدواریم با پیگیری و تعاملات و برنامه‌ریزی بتوانیم شرایط جامعه را نیز به سطح مطلوب برسانیم زیرا حتی یک مورد بدحجابی یا کشف حجاب هم برای جامعه زیاد است. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به وضعیت حجاب در مناطق گردشگری و به‌ویژه رفتینگ در زاینده‌رود، بیان کرد: نهادهایی همچون ورزش و جوانان و میراث فرهنگی در این موضوع وظيفه دارند اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که وضعیت امسال نسبت به سال گذشته رو به بهبود است که جا دارد از زحمتکشان فراجای استان در شهرکرد و شهرستان‌ها قدردانی کنیم. 

حسین‌میرزایی در خصوص حمایت از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، گفت: از طریق استانداری، ۳۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته که در بخش تملک دارایی و سرمایه‌ای بوده و لذا ستاد باید نسبت به دریافت این حمایت اقدام کند. 

اقدامات فراجا در مقابله با هنجارشکنی حجاب و عفاف 

در ادامه، سردار منوچهر امان‌اللهی، فرمانده نیروی انتظامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ابلاغ شیوه‌نامه کشوری ناظر وظایف نیروی انتظامی در مقابله با هنجارشکنی حجاب و عفاف پس از حوادث سال گذشته، اظهار کرد: در این راستا، نیروی انتظامی استان وارد عمل شد تا رسالت خود را انجام دهد که از جمله سه هزار و ۷۳۲ مورد پیامک تذکر به صاحبان خودروهای هنجارشکن ارسال شد؛ همچنین دستور توقیف برای ۳۱۸ دستگاه خودرو صادر شده است.

وی ادامه داد: برقراری تماس‌های تلفنی با خانواده‌ها و افراد مرتکب کشف حجاب که عمدتاً کم سن و سال هستند، انجام شده و ۵۵ فقره پرونده قضایی نیز در استان تشکیل شده است. 

امان‌اللهی با اشاره به پیگیری نیروی انتظامی به هنجارشکنی حوزه حجاب و عفاف در سطح اصناف، گفت: در این راستا، ۶۸ فقره تذکر پیامکی و ۱۱ مورد پلمپ فروشگاه در طی این مدت به ثبت رسیده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان بیان کرد: شناسایی هنجارشکنان در معابر با همکاری خوب سپاه انجام می‌شود که تا کنون تصاویر دو هزار و ۹۱ نفر به دست ما رسیده و یک‌هزار و ۲۰ فقره رسیدگی شد و به مرکز ارسال شده است؛ از این تعداد با توجه به دشوار و پیچیده بودن فرآیند شناسایی، تا کنون ۳۶ نفر شناسایی شدند و تذکر پیامکی دریافت کرده‌اند و سه مورد پرونده قضایی تشکیل شده است.

 ظرفیت خوب قانون در موضوع عفاف و حجاب 

سیدنصرالدین صالحی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری در این نشست با اشاره به اینکه جلسات ستاد امر به معروف و نهی از منکر اگر نگوییم مهم‌ترین اما یکی از مهم‌ترین نشست‌های استانی است، اظهار کرد: ستاد امر به معروف به تصریح قانون، یک مجلس قانونگذار محلی و استانی می‌باشد که مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست و عدم اجرای مصوبات از سوی مدیران دستگاه‌ها، مصداق ترک فعل بوده و باید به دادستان یا بازرسی معرفی شوند.

وی با تأکید بر رسمیت یافتن جلسات شورای سیاستگذاری ستاد امر به معروف استان با حضور اکثریت مطلق دستگاه‌های عضو، افزود: قانون تصریح کرده است که ۱۹ دستگاه عضو این ستاد هستند و با حداقل ۱۰ نفر عضو اصلی یعنی مدیران کل دستگاه‌های عضو و نه نمایندگان آنان رسمیت می‌یابد که در این صورت، مصوبات آن لازم‌الاجرا خواهد بود، لذا توقع وجود دارد که از جلسات بعدی شاهد حضور اعضای اصلی ستاد باشیم.

صالحی با تأکید بر اهمیت موضوع حجاب و عفاف در برهه کنونی، گفت: خوشبختانه مردم استان اصالت خود را حفظ کرده‌اند و لذا در این منطقه کمتر شاهد هنجارشکنی در این حوزه هستیم با اینحال همین موارد معدود هم که اتفاق می‌افتد نباید شاهد باشیم.

دادستان شهرکرد با بیان اینکه قانونگذار ظرفیت خوبی را در حوزه حجاب و عفاف تعریف کرده است، افزود: نباید منتظر قانونگذاری جدید باشیم و در همین قانون، در کنار مجازات نقدی، مجازات‌های تکمیلی و محرومیت‌هایی در زمینه‌های گوناگون نظیر رانندگی، فعالیت شغلی و ... برای هنجارشکنان حجاب دیده شده است که جا دارد فراجا مواردی از هنجارشکنی که عامدانه و عالمانه اتفاق می‌افتد، شناسایی و معرفی کند.

صالحی با تأکید بر اینکه فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان روی زمین گذاشت، بیان کرد: عمل به این فریضه قطعاً اثرگذار خواهد بود و لذا باید بتوانیم نیروهای آمر به معروف را ساماندهی کنیم و نهادهای انتظامی و قضایی نیز از این نیروها باید حمایت کامل داشته باشند تا آنان نیز بدون دغدغه در میدان باشند.

دادستان شهرکرد بیان کرد: رسیدگی به وضعیت رهاشده فضای مجازی در استان نیز نیاز به برنامه‌ریزی دارد، چه بسا ریشه بسیاری از موارد بی‌حجابی و بدحجابی‌ها همین فضای مجازی است که در این راستا، مجموعه‌ای با سپاه و فراجا تشکیل داده‌ایم و ساماندهی این فضا در دستور کار ما قرار دارد. 

تشکیل ۳۵۰ گروه سفیران مهر

در پایان سردار علی افضلی، جانشین فرمانده سپاه حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) بیان کرد: تا کنون و در راستای مقابله با پدیده بدحجابی، ۳۵۰ گروه سفیران مهر در پایگاه‌های بسیج سراسر استان تشکیل شده است که هر گروه دارای یک گروه پشتیبان از آقایان بسیجی بوده و این گروه‌ها در رزمایش‌های مستمر و منظم در سطح جامعه به ایفای نقش می‌پردازند.

وی ادامه داد: این گروه‌ها متشکل از بانوان محجبه در اماکن پرتردد حضور دارند و اگر شرایط مهیا باشد، تذکر هم اتفاق می‌افتد؛ تأکید ما این است که همه ما با اعضای خانواده در جامعه و اماکن پر تردد حضور بیابیم تا این تلقین ایجاد نشود که حجاب از جامعه ما رخت بر بسته است.

افضلی گفت: ۳۵۰ الی ۴۰۰ طلبه طرح امين ظرفیت بسیار خوبی است که می‌توانیم در راستای ترویج حجاب در جامعه استفاده کنیم؛ از متولیان امر انتظار می‌رود حضور مؤثرتری در مناطق گردشگری استان به‌ویژه در روزهای تعطیل داشته باشند. 

برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری ستاد امر به معروف استان با رویکرد موضوعی، تمرکز کار ستاد بر موضوع عفاف و حجاب در جامعه، ضرورت اقدام مؤثر ستاد برای جذب اعتبارات ملی تعریف شده، ضرورت ورود جدی مجلس به محرومیت‌های اجتماعی هنجارشکنان عفاف و حجاب و ... از جمله پیشنهادات اعضا در این جلسه بود.

انتهای پیام
captcha