آیین «امامدر» در دیباج برگزار شد
کد خبر: 4148369
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

آیین «امامدر» در دیباج برگزار شد

دامداران دیباج دامغان یا «امامدر» با اجرای آیین سنتی شیردوشان برپا شد و بخشی از شیر دام دوشیده شده بین مردم و مستمندان توزیع شد.

 

آیین شیردوشان (امامدر) در دیباج دامغانبه گزارش ایکنا از سمنان، مجتبی اکبرپور، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، امروز، 27 خرداد در جمع خبرنگاران از برگزاری آیین سنتی شیردوشان (امامدر) در دیباج شهرستان دامغان خبر داد و گفت: این آیین ریشه در تدین و فرهنگ شهروندان این منطقه دارد.

وی افزود: هشتمین دوره جشنواره شیردوشان با استقبال صدها نفر از گردشگران و علاقه‌مندان به مراسم آیینی و سنتی و با حضور مسؤولان شهر دیباج، در جوار آستان مقدس امامزاده محمد (ع) و درخت اورس کهن‌سال دیباج برگزار شد.

اکبرپور انتقال آیین‌ها، اعتقادات و سنت‌های قدیمی به نسل جدید را از مهمترین اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: دامداران این منطقه هرساله با اجرای این آیین، شیردوشی را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز و هر دامدار قسمتی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای تأمین بخشی از هزینه‌های امامزاده محمد دیباج، نذر این مکان مقدس می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان یادآور شد: آیین شیردوشان یا امامدر دیباج در سال ۱۳۹۱ به شماره ۸۹۰، امام‌زاده محمد دیباج به شماره ۲۴۲۳ در سال ۱۳۷۸ و درخت اورس دیباج به‌عنوان کهن‌سال‌ترین درخت استان سمنان به شماره ۱۳۰ در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha