عزم سوریه برای رونق گردشگری دینی با افزایش تعداد زائران
کد خبر: 4148271
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

عزم سوریه برای رونق گردشگری دینی با افزایش تعداد زائران

وزارت گردشگری سوریه با اعلام اینکه 1.5 میلیون نفر طی سال گذشته میلادی در قالب گردشگری دینی به سوریه سفر کردند، گفت که با ترتیبات دولت سوریه در ارتقای سطح خدمات‌رسانی به زائران این میزان در سال جاری به سه میلیون نفر افزایش می‌یابد.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، سوریه دارای مکان‌های گردشگری دینی اسلامی و مسیحی است که از کهن‌ترین آثار تاریخی در جهان هم به شمار می‌روند.

در همین راستا مقامات سوریه امید دارند با فیصله یافتن تقریبی درگیری‌های داخلی در این کشور و رونق گردشگری دینی، اقتصاد سوریه نیز رونق گرفته و محاصره غربی‌ها را در هم شکنند.

پس از توافقی که دمشق و تهران در سفر اخیر مهرداد بذرباش، وزیر راه و شهرسازی ایران به سوریه به امضا رساندند، سالانه 50 هزار زائر ایرانی برای بازدید از اماکن دینی در سوریه به این کشور اعزام می‌شوند تا گردشگری دینی در این کشور وارد مرحله جدیدی شود که کاملاً بر اقتصاد سوریه منعکس خواهد شد.

از همین رو امروز مسئولین سوریه گردشگری دینی را نوک پیکان در شکستن محاصره غربی‌ها علیه دمشق توصیف می‌کنند.

سوریه یکی از کشورهای خاورمیانه است که از مکان‌های گردشگری دینی بسیاری برخوردار است و استان‌های سوریه دارای زیارتگاه‌های مهمی مربوط به دین اسلام و مسیحیت هستند که از دیربار مقصد میلیون‌ها نفر از سراسر جهان بوده است.

از برجسته‌ترین اماکن گردشگری دینی مربوط به مسلمانان مسجد اموی، حرم حضرت زینب(س)، حرم حضرت رقیه(س)، زیارتگاه حضرت هابیل در دمشق، مسجد جامع خالد بن الولید در حمص و مسجد جامع بزرگ اموی در حلب است.

عزم سوریه برای رونق گردشگری دینی با افزایش تعداد زائران/اماده

افزون بر اینکه حرم عمار بن یاسر در الرقه، الحجاج بن عامر و کعب الاخبار و رابعه العدویه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مقام‌های دیگری در مناطق مختلف سوریه وجود دارد.

سوریه همچنین اماکن مقدس و زیارتگاه‌های مسیحی بسیاری نیز دارد که از کهن‌ترین آنها کلیسای المرمیه و دیر سیده النیاح، کلیسای القدیس حنانیا، کلییای القدیس پولس الرسول و ... است.

ابراهیم فواز، یکی از اعضای اداره کل اتاق گردشگری ریف دمشق و مالک یک مرکز گردشگری در منطقه السیدة زینب در حومه پایتخت در گفت‌وگو با المیادین می‌گوید که طی سه سال گذشته شاهد افزایش قابل توجه تعداد گردشگران بوده است، به نحوی که ماهانه دست‌کم 10 هزار زائر به حرم حضرت زینب(س) مشرف می‌شوند که بیشتر آنها از کویت، عراق، امارات، پاکستان و ایران هستند.

وی تأکید کرد که طی هماهنگی بین مراکز گردشگری و وزارت گردشگری سوریه همه خدمات لازم به زائران در طول اقامت آنها ارائه می‌شود و تورهای گردشگری برای آنها در مناطق باستانی در داخل پایتخت تدارک دیده شده است.

سوریه قبل از جنگ میزبان سالانه 6 میلیون زائر بود

این در حالی است که قبل از جنگ تحمیلی علیه سوریه بخش گردشگری این کشور شاهد شکوفایی قابل توجهی بود و در سال 2009 قریب به شش میلیون زائر به سوریه سفر کردند که این تعداد در سال 2010 به 8.5 میلیون نفر افزایش پیدا کرده بود.

درآمدهای گردشگری سوریه در سال 2010 به 30.8 میلیارد پوند سوریه (8.4 میلیارد دلار) رسیده بود که 14 درصد از اقتصاد کشور در آن زمان بود و تعداد کارگران بخش گردشگری 11 درصد از کل نیروی کار سوریه را تشکیل می‌داد.

اگرچه آمار دقیقی از درآمدهای گردشگری دینی از سوی وزارت گردشگری سوریه در دست نیست، اما با افزایش حضور زائران از کشورهای مختلف به سوریه بازارهای اطراف اماکن دینی در دمشق از جمله بازارهای حمیدیه، البزوریه و العصرونیه در اطراف مسجد جامع اموی و حرم حضرت زینب(س) و حرم حضرت رقیه(س) طی ماه‌های گذشته شاهد فعالیت چشمگیری از خرید و فروش بوده است.

عزم سوریه برای رونق گردشگری دینی با افزایش تعداد زائران/اماده

تقاضای زیادی از سوی گردشگران این بازارها برای شیرینی‌های عربی در انواع مختلف، لباس، پارچه‌های سنتی، لوازم جانبی، اسباب بازی و عطر به دلیل قیمت پایین آنها در بازارهای سوریه نسبت به بازارهای کشورهای همسایه وجود دارد.

در طول سال گذشته، سوریه پذیرای 1.5 میلیون زائر بود که حدود 10 درصد آنها از اروپای غربی بودند.

داده‌های وزارت گردشگری سوریه نشان می‌دهد که 385 هزار زائر و توریست در سه ماهه اول سال جاری وارد این کشور شده‌اند که 40 هزار نفر از آنها غیر مسلمان بودند و در سال جاری میلادی  وزارت گردشگری سوریه برای استقبال از سه میلیون زائر برنامه‌ریزی می‌کند.

طرح وزارت گردشگری سوریه در دوره کنونی استقبال از زائران بیشتری از ایران، روسیه، چین، حوزه خلیج فارس و کشورهای همسایه است و این وزارتخانه در تلاش برای ساخت هتل‌های جدید در مناطق ساحلی برای رفع نیازهای گردشگری خانوادگی با رعایت شئوونات اسلامی بوده است.

عزم سوریه برای رونق گردشگری دینی با افزایش تعداد زائران/اماده

وزارت گردشگری سوریه همچنین در نظر دارد به زودی وب‌سایتی برای ویزای الکترونیکی راه‌اندازی کند و  بیش از 188 هتل  و مسافرخانه در سراسر این کشور با سه هزار و هفتصد تختخواب مشغول ارائه خدمات هستند و 600 هتل دیگر هم طی جنگ فعالیت آنها متوقف شده بود که برای ازسرگیری فعالیت آنها تلاش می‌شود.

محمد رامی مارتینی، وزیر گردشگری سوریه، با بیان اینکه که بخش گردشگری این کشور حدود 50 میلیارد دلار از درآمدهای گردشگری را از سال 2011 تا 2019 از دست داده است، می‌گوید که حدود 1500 مؤسسه گردشگری از جمله 1103 رستوران و 365 هتل کار خود را متوقف کردند.

وزیر سوری تصریح کرد: 403 مکان گردشگری سوریه به طور کلی یا جزئی آسیب دیدند و بیش از 260 هزار کارگر در بخش گردشگری بیکار شدند.

وی با بیان اینکه بخش گردشگری در سوریه از ابتدای بحران تا سال 2017 متوقف شده بود، گفت: با بهبود اوضاع امنیتی در استان‌های سوریه از سال 2018  تعداد زائران به 25 هزار نفر رسید که 50 درصد نسبت به به سال 2017 افزایش داشت.

ناظران بر این باورند که بخش گردشگری دینی در سوریه که سال‌ها قبل از جنگ حدود 11 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد، در حال حاضر در محاصره بسیاری از چالش‌ها قرار دارد و برجسته‌ترین این چالش‌ها تحریم‌های غرب بر اقتصاد سوریه است که مانع از توسعه گردشگری به عنوان دروازه‌ای برای جذب سرمایه خارجی می‌شود و توانای دولت سوریه برای ارتباط با شرکت‌های خارجی را محدود کرده است، اما با بهبود روابط دمشق با کشورهای عربی امید است که این حوزه تا حد زیادی رونق خود را بازیابد.

انتهای پیام
captcha