احکام اسلامی به جامعه و حیات اجتماعی توجه دارد
کد خبر: 4147600
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
علیرضا واسعی:

احکام اسلامی به جامعه و حیات اجتماعی توجه دارد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: دین اسلام امتیاز مهمی دارد که ادیان دیگر از آن برخوردار نیستند و آن پرداختن به جامعه است و احکام اسلامی احکامی است که به جامعه و حیات اجتماعی و دنیوی توجه دارد.

سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان‌‌ رضوی، سیدعلیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز 23 خردادماه در سلسله کوتاهه‌های تمدنی «قرآن و تمدن» با موضوع «تمایز دین اسلام با سایر ادیان» اظهار کرد: در میان ادیان ابراهیمی، دین اسلام با وجود اینکه با دین یهود دارای وجه اشتراکات و وجه افتراقاتی است، چنانکه با دین مسیح نیز دارای اشتراکات و افتراقاتی است، اما متمایز از سایر ادیان است.

وی بیان کرد: اشتراک دین اسلام با دین یهود در این است که هر دو دارای شریعت هستند و احکامی را برای پیروان خود در نظر گرفته و اوامر و نواهی برای زیست دینی ارائه شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اما نکته افتراقی که میان دین یهود و اسلام وجود دارد این است که دین یهود دین غیر دعوتی است و تنها کسانی می‌توانند از این دین پیروی کنند که از نظر نژاد و نسب به بنی‌اسرائیل برسند، در حالی‌که در دیانت اسلامی چنین چیزی وجود ندارد و هرکسی می‌تواند مسلمان باشد و برای مسلمان شدن هم هیچ‌یک از عواملی مانند نسب، رنگ، موقعیت، ملیت و... در این راستا نقشی ندارند.

واسعی اظهار کرد: از طرفی نیز نقطه اشتراکی که با دین مسیحیت دارد در این است که مسیحیت هم دین دعوتی است، اما نقطه افتراق مهمی میان این دو دین وجود دارد و آن اینکه دین مسیح دارای شریعت نیست و احکامی برای پیروان خود در نظر نگرفته است و دین اسلام در میان تمامی این ادیان امتیاز مهمی دارد که ادیان دیگر از آن برخوردار نیستند و آن پرداختن به جامعه است. احکام اسلامی، احکامی است که به جامعه و حیات اجتماعی و دنیوی توجه دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: به همین دلیل تمدنی به نام اسلام پدید آمده است، در حالی‌که در ادیان دیگر چنین چیزی وجود ندارد و تمدن مسیح و یا تمدن یهودی شکل نگرفته و به همین دلیل است که رابطه پیروان دین اسلام و خود دین، بیش‌ از ادیان دیگر است.

واسعی بیان کرد: در واقع تاریخ حیات مسلمانان کارنامه اسلام است و کسی که بخواهد اسلام را بشناسد دو راه خواهد داشت، یک راه همان است که به متون، منابع و داده‌های اصیل اسلامی به‌ویژه قرآن توجه کند و ببیند که این دین دارای چه ویژگی‌ها و پیام‌هایی است، چه دغدغه‌هایی را دنبال می‌کند و رابطه این دین با اخلاق، انسانیت و ... چگونه است.

وی گفت: راه دیگر نیز این است که ببیند این دین در حیات خود چه کارنامه‌ای از خود نشان داده، چگونه در حیات انسانی تجلی و تبلور یافته است و به تعبیر دیگر نیز پیروان این دین چگونه این دین را در حیات خود انعکاس داده‌اند. این ملازمه در میان اسلام و پیروان این دین جدی است، از این‌رو جا دارد نگاهی جدی به تاریخ تمدن اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha