مرکزیت دروس حوزه علمیه خراسان باید در حرم مطهر رضوی باشد
کد خبر: 4147494
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

مرکزیت دروس حوزه علمیه خراسان باید در حرم مطهر رضوی باشد

آیت‌الله سبحانی گفت: باید تلاش کرد که جلوه‌های حوزه علمیه و روحانیت در حرم مطهر رضوی و اطراف آن نمود بیشتر بیابد و مرکزیت دروس حوزوی همچون گذشته به حرم مطهر امام رضا(ع) بازگردد.

آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع تقلیدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر تقلید در دیدار اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی، ضمن ابراز خرسندی از تدارک طرح «دارالعلم» و مدرسه تابستانی طلاب منتخب کشور که مردادماه در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در گذشته به واسطه مدارسی که در حرم مطهر حضرت رضا(ع) فعال بود، این آستان مقدس محل برگزاری بسیاری از درس‌ها و مرکز آمد و شد طلاب بود. حتی شب‌ها در مسجد گوهر شاد درس خارج برپا می‌شد. ولی پس از آن دوران، به دلایل مختلف شرایط ایجاب کرد که این مدارس به گونه‌ای دیگر باشد، اما باید تلاش کرد به همان حالت قبلی بازگردد.

سبحانی با اشاره به طرح برگزاری مدرسه تابستانی طلاب در حرم مطهر رضوی، گفت: این اقدامی که قرار است انجام شود، بسیار خوب و ارزشمند است که فعالیت‌های حوزوی در کنار مرقد مطهر امام هشتم(ع) باشد و مردم علما، مراجع و استادان را در حرم مطهر و در میان خودشان ببینند.

این فقیه برجسته جهان اسلام در این رابطه تأکید کرد: این که مدارس علمیه در نقاط دیگر باشد، منافاتی با مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر ندارد، بنابراین باید جلوه حوزه و مدارس علمیه و طلاب اطراف حرم باشد، حتی نباید اجازه داد در اطراف حرم ساختمان‌های مرتفع احداث شود.

این مرجع عالیقدر شیعه در ادامه درباره سابقه مرکزیت دروس حوزه در حرم مطهر رضوی گفت: من در سال‌های حدود ۱۳۳۰ یک ماه رمضان را در مدرسه میرزا جعفر بودم و در مدرسه پریزاد و دیگر مدارس حرم رفت و آمد می‌کردم. آن موقع به این دلیل که مرکزیت حوزه در حرم مطهر بود، طلبه‌ها را در اغلب اوقات در مسجد گوهرشاد می‌دیدیم. اکنون در قم هم این مسئله به دلیل اشتباهاتی که صورت گرفته، کم‌رنگ شده است و اکنون مدرسه فیضیه آن مرکزیت علمی سابق را ندارد ولی بنا شده است که همچون سابق برنامه‌ریزی بشود که مرکزیت به فیضیه و حرم مطهر بازگردد، چراکه حتی از وسط زیان هم بازگشتن، حود یک نفع است. 

طرح مدرسه تابستانی برای طلاب مستعد باشد

سبحانی در ادامه به اعضای کارگروه مدرسه علمیه تابستانی حرم مطهر رضوی، بر ضرورت شناسایی طلاب مستعد و نخبه تأکید و ابراز کرد: این برنامه تابستانه علمی بسیار خوب است، اما باید طلبه‌ها را برای حضور در آن گزینش و تلاش کرد که طلاب مستعد و نخبه در آن شرکت کنند.

این مرجع عالیقدر در خصوص اهمیت شناسایی طلاب نخبه و تدارک برنامه‌های ویژه علمی برای آن‌ها، تصریح کرد: در مدارس در میان طلاب، استعدادهای فوق‌العاده فراوان داریم که اگر حوزه برایشان برنامه نداشته باشد، دچار خسران می‌شود. من بارها بر این امر تأکید کردم که باید طلاب مستعد و نابغه را شناسایی و برایشان برنامه تحصیلی ویژه طراحی کنیم، چرا که افراد عادی صرفاً می‌توانند مطالب را بیان کنند، اما آنان که قادر هستند تولید اندیشه کنند، همین طلاب مستعد هستند.

سبحانی اضافه کرد: محقق اردبیلی وقتی با دو جوان مستعد و کوشا به‌نام‌های ابومنصور حسن بن زین‌الدین و سیدمحمد موسوی عاملی که از لبنان به نجف و درس وی آمده بودند، مواجه شد برای آن دو درس و بحث ویژه و شرایط خاص علمی فراهم کرد که همین تدبیر محقق اردبیلی باعث شد در اندک زمانی شیخ حسن کتاب مهم «معالم الاصول» و سید حسن نیز کتاب ارزشمند مدارک را نوشتند.

در ابتدای این دیدار نیز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن بذرگری هاشمی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در خصوص طرح «دارالعلم» و مدرسه تابستانی طلاب منتخب کشور که با همکاری حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: این طرح با تدبیر تولیت آستان قدس رضوی و مدیر حوزه علمیه خراسان شکل گرفته و این هدف را دنبال می‌کند که فعالیت‌ها، دروس حوزه علمیه و آمد و شد درسی و مباحث‌های علما و طلاب همچون گذشته در حرم مطهر رونق یابد. از این رو با برنامه‌هایی که در این زمینه طراحی شده، بناست در این جهت گام‌های موثری برداشته شود که طرح مدرسه تابستانه و اعتکاف علمی طلاب حوزه‌های علمیه در حرم مطهر رضوی از جمله آن خواهد بود و قرار است، ۳۰۰ تن از اساتید و طلاب منتخب حوزه‌های علمیه سراسر کشور طی دو هفته در سه مدرسه علمیف شامل فقه و اصول، کلام و فلسفه و ادبیات و تفسیر حضور یابند.

انتهای پیام
captcha