لزوم تبدیل مشاغل خانگی مددجویان به صنایع بزرگ
کد خبر: 4142663
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۴
مرتضی فیروزآبادی مطرح کرد؛

لزوم تبدیل مشاغل خانگی مددجویان به صنایع بزرگ

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشاغل خانگی مددجویان باید به صنابع بزرگ متصل شوند، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند به رشد تولید در کشور منجر شود.

کمیته امدادبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز، یکم خردادماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، فیروزآبادی طی سخنانی با اشاره به برنامه‌های این معاونت در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: طی سال گذشته ۴۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کردیم و ۲۴ هزار میلیارد تومان از تسهیلات پیش‌بینی شده جذب شده بود که عمده این تسهیلات از تبصره ۱۶ دریافت شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ همکاری خوبی بین شبکه بانکی با کمیته امداد ایجاد شد. مابقی تسهیلات نیز از تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ و نیز صندوق ولایت بود. در سال ۱۴۰۱ این اتفاق مثبت مرهون همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل بود که باعث شد عملیات اشتغال از تیرماه آغاز شود.

فیروزآبادی ادامه داد: بانک مرکزی سال گذشته در دو مرحله افزایش تسهیلات را برقرار کرد که در مرحله اول افزایش تسهیلات اشتغال تا ۱۵۰ میلیون تومان و بار دیگر نیز افزایش تسهیلات ویژه تا سقف ۳۰۰ میلیون که باعث شد عدد مورد نظر در ایجاد اشتغال به دست آید. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱۳ هزار نفر تحت آموزش مهارتی قرار گرفتند تا بتوانیم با افرادی که مهارت دیده‌اند تعامل کنیم.

وی تصریح کرد: برنامه مهارتی برای نوجوانان نیز اجرا شد که در سال ۱۴۰۱ تعداد هشت هزار نفر در این طرح شرکت داشتند. همچنین طبق تفاهم با کارخانه تراکتورسازی در سال ۱۴۰۲ هزار دستگاه تراکتور اعطا شد. در طرح‌های دانش‌بنیان نیز تعداد ۴۵ فروند پهپاد کشاورزی تهیه شد. در حوزه پنل‌های خورشیدی نیز اهداف موجود چندان به سرانجام نرسید و مقدمات آن تا آبان‌ماه سال گذشته به طول انجامید. در این حوزه تعهد ما ۴۰ هزار پنل خورشیدی برای نیروگاه خورشیدی خانگی است که باید به سرانجام برسد. البته در این زمینه تعداد ۲۰ هزار پنل خورشیدی تاکنون مورد تأیید وزارت نیرو قرار گرفته است.

سخت‌گیری نسبت به انحراف تسهیلات 

وی افزود: بنا بر این داریم که نسبت به انحراف تسهیلات سخت‌گیری کنیم. البته تاکنون ۹۳ درصد تسهیلات به خوبی و بدون هیچ‌گونه انحرافی اعطا شده است. در سال ۱۴۰۱ به دو دلیل مسئله خودکفایی جزو اهداف اصلی ما نبود که شامل شرایط اقتصادی و نیز شرایط امنیتی در کشور بود. طی سال گذشته تعداد ۳۳ هزار نفر به خودکفایی رسیدند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ در جشنواره شهید رجایی به عنوان نهاد برتر در حوزه اشتغال شناسایی شدیم، گفت: کمیته امداد مسئول اشتغال نیازمندان شناخته شده و سالانه باید ۵۰۰ هزار شغل برای نیازمندان ایجاد کند. امسال مصوبه مجلس برای اشتغال در کمیته امداد ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

فیروزآبادی با بیان اینکه باید کسری بودجه را جبران کنیم تا به هدف ۵۰۰ هزار شغلی دست پیدا کنیم، اظهار کرد: در این زمینه باید از سایر منابع نیز استفاده کنیم تا این کسری برطرف شود. در حال حاضر نیز بانک مرکزی دستور اعطای تسهیلات را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده و امیدواریم با همکاری بانک‌های عامل در استان‌های کشور بتوانیم فعالیت ایجاد اشتغال را از تیرماه آغاز کنیم. تعداد پنج هزار راهبر شغلی در کمیته امداد فعالیت دارند که در ایجاد ۱۲۰ هزار شغل به ما کمک کردند.

ایجاد بازارچه‌های داخلی

وی با بیان اینکه طی سال جاری نسبت به ایجاد بازارچه‌های داخلی اقدام خواهیم کرد، گفت: طرح‌های حمل و نقلی را نیز در تعامل با کارخانه‌هایی همچون تراکتورسازی و زامياد پیش می‌بریم. در طرح خودکفایی نیز در سال جاری هدف‌گذاری برای ۱۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است. همچنین، در تعامل با بانک‌ها به دنبال ایجاد صندوق ضمانت با اولویت زنان سرپرست خانوار هستیم.

فیروزآبادی بیان کرد: در حوزه ایجاد شغل صیادی نیز در استان‌های جنوبی اقدام می‌کنیم و امیدواریم که این فعالیت با هماهنگی نهادهای مربوطه به سرانجام رسیده و اشتغال در این حوزه که نیازمند سرمایه اندکی نیز است، انجام شود. در مورد مسئله مکان کار و تولید نیز به دنبال مکان‌های تجمیعی محله‌محور هستیم و اولویت ما کار در منزل است. در حوزه جهش اشتغال نیز در حال پیگیری بحث سکوها و پلتفرم‌های اینترنتی هستیم که البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید حل شود. همچنین، در تعامل همکاری با کارخانه ماشین‌سازی به دنبال در اختیار قرار دادن وسایل شغلی به نیازمندان هستیم. امسال در همکاری با بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نمایشگاه ایران آباد را در پایان خردادماه برگزار خواهیم کرد.

تبدیل مشاغل خانگی به صنایع بزرگ

معاون کمیته امداد با بیان اینکه این مشاغل خانگی باید به صنابع بزرگ متصل شوند، تصریح کرد: این مسئله می‌تواند به رشد تولید در کشور منجر شود. همچنین، کمیته امداد در حوزه صادرات نیز تجربیاتی در زمینه صادرات فرش داشته است و در مورد صنایع دستی نیز به طور پراکنده اقداماتی انجام شده است.
 
فیروزآبادی با بیان اینکه برق تولیدی را دولت می‌خرد، اظهار کرد: با توجه به نوسان قیمت‌ها فعالیت در این حوزه گران شده است و سوددهی در این حوزه ممکن است در سال اول فعالیت حتی منفی نیز باشد اما این مسئله منبع خوبی برای تأمین درآمد خانواده‌های نیازمند باشد که در این زمینه نیز در حال مذاکره با نهادهای مربوطه هستیم.
 
انتهای پیام
captcha