تلاش می‌کنیم نخبگان سفیر توسعه‌یافتگی کشور باشند
کد خبر: 4138852
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
دهقانی فیروزآبادی:

تلاش می‌کنیم نخبگان سفیر توسعه‌یافتگی کشور باشند

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: برخی نخبگان از کشور رفته‌اند و حتی اگر بنا بر بازگشت نداشته باشند باید تلاش کنیم اولاً سفیر توسعه‌یافتگی کشور باشند و دوم اینکه از همان جا به کشور کمک دهند.

دهقانی فیروزآبادی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه برگزار شد.

وی در ابتدا گفت: معاونت علمی و فناوری در دولت مردمی ماموریتی جدید گرفت و آن هم اقتصاد دانش‌بنیان بود. به لطف خدای متعال و همینطور سیاست‌های جدی دولت، بحث اقتصاد دانش‌بنیان از موضوعات مهم برای ماست. امروز با قریب به هشت هزار و پانصد شرکت دانش‌بنیان به جمعیت ارزشمندی دست پیدا کرده‌ایم که اصطلاحا جِرم کافی برای ایجاد تغییرات بزرگ را دارد. اقتصاد ما هیچ راهی برای افزایش بهره‌وری ندارد مگر اینکه دانش‌بنیان شود.

اهمیت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

وی ادامه داد: تمام مطالعات نشان می‌دهد در زمینه پارک‌های علم و فناوری، بعضاً پنج تا ده برابر نسبت به میانگین دنیا رشد داشته‌ایم که این اتفاق خوبی نیست اما در سال‌های اخیر خیلی از اینها تغییر فاز داده‌اند. بخشی از هیجانات هم طبیعی است ولی بعد از مدتی در بازار رقابت کسانی باقی می‌مانند که قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد. ما معتقدیم برای اینکه میزان اشتغال دانش‌بنیان افزایش یابد باید در افق ۱۴۰۴ بیست هزار شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم. البته باید زیرساخت‌ها را هم ایجاد کنیم که ایجاد آن هم فرایندی یک ساله نیست بلکه حداقل زمانی سه تا پنج ساله نیاز دارد لذا با اقدامات انجام شده در سال گذشته تعداد شرکت‌ها، نسبت به سال قبل، صد درصد افزایش یافته است بنابراین افزایش دو برابری اتفاق افتاده اما افزایش ده برابری قطعا در یک سال اتفاق نمی‌افتد. برنامه حمایتی ویژه همانند معافیت مالیاتی، کمک به گرفتن بازار و اخذ تسهیلات ارزان قیمت نیز برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم که افراد بتوانند شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یادآور شد: از سال ۸۹ که قانون حمایت از موسسات دانش‌بنیان تصویب شد تا پارسال، دوازده سال این قانون اجرا شد اما نتیجه اجرا هم قریب به هشت هزار شرکت دانش‌بنیان و زیست بوم غنی است که در کشور داریم. البته این قانون نقاط منفی همانند عدم هماهنگی و عدم تناسب در تقسیم‌بندی‌ها، حمایت‌ها و مسائلی از این قبیل داشته است اما با تجربه دوازده ساله و ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، نقاط مثبت و منفی برای ما احراز شده است. از طرفی قانون جهش تولید که پارسال تصویب شد قانونی مترقی است که دستمایه نظام تغییر در حمایت از دانش‌بنیان‌ها شده است. پیش‌بینی این است که تا آخر اردیبهشت ماه اجرای این نظام جدید را شاهد باشیم و به نظرم نظامی جذاب است که می‌توان حداقل ده سال آن را اجرا کرد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اینکه به عنوان سیاستگذار علمی و فناوری نقش بازی کنیم ابزاری با عنوان ستاد داریم که لزوما مجموعه‌های حقوقی و ساختاری نیستند بلکه برنامه‌ها و ماموریت‌هایی هستند که معاونت توجه ویژه با آنها دارد. در همین راستا فعالیت‌های معاونت را به دو قسمت شامل ستادهای توسعه فناوری و ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تقسیم کرده‌ایم. گروه اول که عموما ناظر به نیازهای آینده کشور هستند تا توسعه فناوری را شاهد باشیم در ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان نیز بخش‌هایی از جمله توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک، اقتصاد دانش‌بنیان و سلامت، و ... را دارا هستیم.

مأموریت‌های معاونت علمی و فناوری

وی با اشاره به منع رقابت دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: خوشبختانه در بالاترین سطح حاکمیت، مقام معظم رهبری فتوا داده‌اند جایی که بخش خصوصی می‌تواند ورود کند ورود بخش دولتی حرام است. از سوی دولت نیز آیین‌نامه بند پ ماده ۱۰ قانون افزایش تولید نیز ابلاغ شده و این باعث می‌شود در جایی که یک شرکت دانش‌بنیان بتواند محصول با کیفیت تولید کند قطعا ورود بخش دولتی به آن بخش ممنوع خواهد بود. سازوکار این قانون از سال گذشته شروع شده است و چند روز دیگر اولین مورد حکم قانونی کارگروهی که در این زمینه شکل گرفته ابلاغ خواهد شد. برای شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان حتما نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی هستیم و خوشبختانه حوزه دانش‌بنیان در همه جای دنیا مورد حمایت است. از این طریق هم می‌توانیم مسیر سرمایه‌گذاری خارجی را هموار کنیم.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: معاونت علمی و فناوری برای پنج ماموریت شامل حمایت از توسعه اندیشه‌ورزی در بستر اندیشکده‌ها، حمایت از توسعه علم فاخر در بستر دانشگاه‌ها، حمایت از توسعه فناوری در بستر شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از تولید اقتصاد دانش‌بنیان در بستر بنگاه‌های بزرگ و حمایت از توسعه کارآفرینی در بستر شتاب دهنده‌ها بودجه مشخص کرده است و بودجه ما برای پنج حوزه شفاف و مشخص است و به تعهداتی که می‌دهیم از نظر حمایتی و تسهیلاتی پایبند هستیم. ما توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان را نیز به صورت جدی در دستور کار داریم و امیدواریم در افق ۱۴۰۴ حداقل پانصد تعاونی دانش‌بنیان داشته باشیم که در زمینه جذب سرمایه‌های مردمی فعال باشند. این هم ابزاری است که بنا داریم در کنار ابزار بورس آن را پیگیری کنیم.

لزوم افزایش بهره‌وری در کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برنامه معاونت برای بازگشت نخبگان به کشور تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که برای نخبگانی که استعداد آنها به منصه ظهور رسیده و استعداد تلاشگر هستند تسهیلاتی در زمینه خودرو، اسکان و خانه‌دار شدن فراهم کنیم تا زمینه ماندگاری آنها فراهم شود. اما از سوی دیگر برخی نخبگان هم از کشور رفته‌اند و حتی اگر بنا بر بازگشت نداشته باشند باید تلاش کنیم سفیر توسعه‌یافتگی کشور باشند و دوم اینکه از همان جا به کشور کمک دهند.

دهقانی فیروزآبادی درباره موضوع اینترنت حرفه‌ای یادآور شد: یکی از پیشنهادکننده‌های موضوع اینترنت حرفه‌ای، معاونت علمی بوده است تا اینترنتی با سرعت بالا و بدون محدودیت وجود داشته باشد که حتی بتواند سرویس دور زدن برخی تحریم‌ها را هم پشتیبانی کند. در این راستا جلساتی هم با وزارت ارتباطات داشته‌ایم که در ابتدا در تهران و شهرهای بزرگ مراکز نوآوری داشته باشیم تا افرادی که علاقه‌مند هستند کاملا حرفه‌ای از بالاترین سطح شبکه ارتباطی بهره‌مند باشند و پیش‌بینی ما این است تا سه ماه آینده اجرایی شود. شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات هم کاملا همراه هستند و همه چیز آماده اجرا کردن این برنامه است.

وی تأکید کرد: معتقدم مشکل کشور ما تولید نیست بلکه به اندازه کافی تولید می‌کنیم و منابع، ثروت، آب، زمین و انرژی داریم اما مشکل عمده کشور ما در زمینه بهره‌وری است بنابراین تا این مشکل را حل کنیم اتفاقی نمی‌افتد. برای مثال مشکل صنعت خودرو هم دانش و فناوری نیست بلکه مسئله خودرو، اقتصاد آن است و اینکه مدل‌های اقتصادی درستی برای آن نداریم. بهره‌وری هم دو بال دارد که یکی فرهنگ و بال دیگر استفاده از فناوری‌های نوین است لذا باید اجازه دهیم دانش‌بنیان‌ها به عنوان صاحبان راهبردهای بهره‌ور به دستگاه‌ها ورود پیدا کنند. در این راستا همکاری با دستگاه‌های اجرایی در کشور را در دستور داریم و قراردادهای متعددی با دستگاه‌های اجرایی از قبیل بخش نفت و کشاورزی و نیرو بسته‌ایم. امیدواریم با توسعه بازاری که برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد می‌کنیم مردم نتیجه نهایی را در محصول و خدمت ببینند.

سیدمیلاد اوصیاء

 

انتهای پیام
captcha