استفاده از خلاقیت جوانان ایرانی در صنعت چاپ
کد خبر: 4138357
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
وزیر ارشاد در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

استفاده از خلاقیت جوانان ایرانی در صنعت چاپ

وزیر ارشاد با بیان اینکه من خیلی به آینده صنعت چاپ امیدوارم، گفت: امید است دوستان این حوزه تلاش کنند با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه و استفاده از خلاقیت جوانان و مهندسان ایرانی آن مقدار از نیازهایشان که در حال حاضر وابسته به تعامل با خارج از کشور بود را به حداقل برسانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از چاپخانه شرکت کیمیای نقش الماس در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌ها و اقدامات دولت برای نوسازی و تسهیل روند ورود ماشین‌آلات مدرن چاپ و استفاده از نوآوری‌های روز دنیا در صنعت چاپ، عنوان کرد: تأکید اول بنده و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از ظرفیت جوانان، مهندسین و متخصصین و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور است، زیرا بسیاری از کارهای نشد را همین جوانان اجرا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ازاینکه ادبیات این موضوع با مباحث تحریم گره بخورد، همه ما را آزار می‌دهد؛ در کنار باور به نیروی داخلی، برای اینکه کار به روز شود در جلسه‌ای که در وزارتخانه با همه فعالان صنعت چاپ داشتیم، درخواست کردیم طرح‌های خود را ارائه دهند و اعلام کردیم در بحث حمایت‌های ارزی و دیگر حمایت‌ها و تسهیلاتی که لازم است، آمادگی کامل پیگیری و اجرای آن‌ها را در دولت داریم.

اسماعیلی ضمن اشاره به اینکه ماشین‌آلات حاضر در صنعت چاپ و نشر کشور، جزو نسل‌های قبلی ماشین‌آلات است، تأکید کرد: حتماً فرزندان ما در این صنعت نیازمند ارتقای وضعیت ماشینی هستند. ما هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی همراهی آنان را داریم. ان‌شاءالله معاون امور فرهنگی و مدیرکل دفتر نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر خواهند بود و امید است به زودی در این زمینه بتوانیم گام‌های عملی را برداریم.

بازدیدی به مناسبت هفته کارگر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره بازدید از چاپخانه شرکت کیمیای نقش الماس در خیابان شهدا در ایام منتهی به نمایشگاه کتاب تهران، عنوان کرد: به دوستان‌مان در صنعت چاپ قول داده بودم که در ایام هفته کارگر از نزدیک از یکی از مجموعه‌ها بازدید کنم که امروز این توفیق حاصل شد و الحمدلله شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های صنعت چاپ هستیم.

اسماعیلی اضافه کرد: عزیزان ما در این صنعت مشکلاتی هم به لحاظ محیط کاری و هم به لحاظ موقعیت‌های شهری دارند که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودمان را موظف می‌دانیم برای رفع مشکلاتشان همفکری کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن تأکید بر آمادگی این وزارتخانه برای رفع مشکلات اهالی صنعت چاپ، گفت: در جلسه‌ای که در ایام نوروز با دست‌اندرکاران صنعت چاپ داشتیم، از آن‌ها خواستم خودشان در وهله اول کمیسیون را پیش‌بینی، آئین‌نامه‌ها و قوانین مورد نیازشان را احصاء و به معاونت فرهنگی و دفتر نشر وزارتخانه اعلام کنند؛ من هم به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف هستیم که این‌ موارد را در جلسه شورای عمومی دولت و در تعامل با سایر وزارتخانه‌ها دنبال کنم.

اسماعیلی همچنین ابراز امیدواری کرد با این بازدیدی که صورت گرفت و گفت‌وگوهایی که تا به امروز انجام شده، مسیر حل مشکلات را هموار کنیم و کارها را با سرعت و کیفیت بیشتری پیش ببریم.

وی با بیان اینکه من خیلی به آینده این صنعت امیدوارم، اضافه کرد: امید است دوستان این حوزه تلاش کنند با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه و با استفاده از خلاقیت جوانان و مهندسان ایرانی آن مقدار از نیازهایشان که در حال حاضر وابسته به تعامل با خارج از کشور بود را به حداقل برسانند. امید است که کار همه بخش‌های این صنعت به دست متخصصان ایرانی پیش برود؛ کما اینکه الان هم بخش عمده آن به همین شکل انجام می‌شود.

موضوع شهرک صنعتی تخصصی چاپ به کجا رسید؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین ضمن بیان اینکه موضوع شهرک صنعتی تخصصی چاپ توسط معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است، عنوان کرد: به محض اینکه مقدمات کار آماده شود، جلسه مشترکی را با بخش‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل می‌دهیم. من از لحظه‌ای که کار کارشناسی دوستان تمام شود و اعلام آمادگی کنند با حضور خود این دوستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن جلسه را برگزار و مصوبات لازم را در دولت پیگیری خواهم کرد. 

اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت زبان فارسی

اسماعیلی در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به خبرنگاران درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسداشت زبان فارسی به ویژه در بخش تبلیغات عنوان کرد: من و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آنقدر به این موضوع حساسیت پیدا کردیم که ناخودآگاه نسبت به کلمات غیرفارسی واکنش نشان می‌دهیم. پیگیر هستیم، ما شأن دبیرخانه شورای پاسداشت زبان فارسی را ارتقاء دادیم و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد را دبیر آن قرار دادیم که تشکیلات و فرایند اداری لازم برای پیگیری مصوبات دارند و برنامه‌های خوبی را هم شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امسال دبیرخانه شورای پاسداشت زبان فارسی با وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی و نیز سازمان ثبت علایم ـ که خیلی در این موضوع مهم است ـ وارد گفت‌وگو و مشارکت شده‌اند، اضافه کرد: اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت مطبوعاتی هم موظف شده کارهای جدیدی در این حوزه تعریف و اجرا کند. سامانه‌های خوبی را هم پیش‌بینی کرده‌اند که فعالیت آن‌ها هم زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای پاسداشت زبان فارسی انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: بنده اعلام کرده‌ام تا پایان سال 1402 وقتی مردم فرهنگ‌دوست، ایران‌دوستان و فارسی‌دوستان در خیابان‌های پایتخت و سایر شهرها قدم برمی‌دارند، دچار مشکل بصری نشوند، احساس کنند که همه نمادهای هویتی در این پایتخت عزیز و سایر شهر و بخش‌های کشور حفظ شده است.  

گزارش از مطهره میرشکاری

انتهای پیام
captcha