پویایی و ظرفیت رشته فقه در پاسخگویی به مسائل تربیتی
کد خبر: 4138325
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت بیان کرد:

پویایی و ظرفیت رشته فقه در پاسخگویی به مسائل تربیتی

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت گفت: نخستین انگیزه برای برگزاری این همایش، مشخص کردن جایگاه رشته فقه برای طلاب و دانشجویان است تا پویایی و ظرفیت این علم در پاسخ‌گویی به مسائل تربیتی تبیین شود.

همایش بین‌المللی فقه و تربیتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مریم وفادار، دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت، امروز ۱۳ اردیبهشت‌ماه در همایش بین‌المللی «فقه و تربیت» که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار کرد: این همایش نزدیک به دو سال است که کار خود را آغاز کرده و نخستین انگیزه نیز برای برگزاری این همایش، مشخص کردن جایگاه رشته فقه برای طلاب و دانشجویان است تا پویایی و ظرفیت این علم در پاسخ‌گویی به مسائل تربیتی تبیین شود.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش بین‌المللی، بیان کرد: این همایش با اهدافی چون آشنا شدن محققان با جدیدترین دیدگاه‌ها و نظرات در این حوزه، آشنایی با موضوعات و مسائل جدید و سیر تحول این علم، آسیب‌شناسی مطالعات فقه و تربیت و همچنین اصلاح، رشد و توسعه فقه برگزار شده است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت با بیان اینکه این همایش برای رسیدن به اهداف خود مسیری زیادی را طی کرده است تا به این مرحله از برگزاری برسد، تصریح کرد: طی جلسات متعددی که با اعضای هیئت علمی دبیران پژوهش، مدیران و رؤسا داشتیم، محورهایی هم مطرح شد که سرانجام در پاییز ۱۴۰۰ توسط شورای پژوهشی جامعةالمصطفی قم این تصمیم گرفته شد تا این همایش بین‌المللی برگزار شود.

وفادار در بخش دیگری از سخنان خود محورهای این همایش را برشمرد و تشریح کرد: با توجه به اینکه هر پژوهش نیازمند آگاهی در مورد پیشینه آن است، بر همین اساس اولین محور این همایش، پیشینه و سیر تحولات فقه و تربیت است، دومین محور، ظرفیت‌های تربیتی فقه است، به عنوان اینکه ظرفیت‌های متعددی نظیر اصول، اخلاق، روش و مراحل تربیت بر اساس عدِله فقهی ارائه کند، سومین محور، تعامل فقه و تربیت است تا ارتباط فقه با ساحت‌های مختلف تربیتی از جمله ساحت‌های عبادی، اعتقادی و جسمانی را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: چهارمین و پنجمین محور این همایش بین‌المللی به ترتیب تحلیل تربیتی موضوعات و ابواب فقهی است که از بُعد تربیتی به آن‌ها نگریسته شود و فقه، تربیت و فضای مجازی است که مهم‌ترین محور این همایش بشمار می‌آید.

دبیر علمی همایش بین‌المللی فقه و تربیت ابراز کرد: این همایش اولین همایشی است که از سوی دانشجویان و طلاب جامعةالمصطفی مقاله دریافت کرده که بیش از ۱۷۰ مقاله است. همچنین گفتنی است که در راستای این همایش که با 21 نهاد همکاری داشته‌ایم، ۱۲ کارگاه، ۲۳ پیش نشست و ۴ کرسی تدریجی با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شده که تمامی این مراحل طی دو سال صورت گرفته است و در نهایت منجر به دریافت بیش از ۳۸۰ مقاله شد که تعدادی از آن‌ها به زبان اردو، عربی و انگلیسی نوشته شده است.

انتهای پیام
captcha