بررسی عنوان خلیج فارس به استناد اسناد و نقشه‌های تاریخی در شیراز
کد خبر: 4137579
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵

بررسی عنوان خلیج فارس به استناد اسناد و نقشه‌های تاریخی در شیراز

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب فارس به تبیین هویت و تاریخ خلیج فارس به استناد و نقشه‌های تاریخی پرداخت و نکاتی را در این رابطه یادآور شد.

روح‌الله منوچهری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشوربه گزارش ایکنا از فارس، روح‌الله منوچهری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور امروز، 10 اردیبهشت‌ماه در ویژه‌برنامۀ روز ملی خلیج فارس در دانشگاه شیراز به تبیین هویت و تاریخ خلیج فارس پرداخت و گفت:‌ بعد از تجزیۀ عثمانی اهمیت بحث نفت و گاز منجر به اهمیت خلیج فارس شد.

وی با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم متفقین از خاک ایران استفاده کردند، افزود: در تاریخ  نخستین بار در کتیبۀ آشوری نام خلیج فارس آمد. در منابع اسلامی هم نام خلیج فارس آمده است. همچنین در نقشه‌های اروپایی باعنوان «سینوس پرسیکوس»، “Persian Gulg”و... نیز آمده و از قرن شانزدهم به بعد در کتب تاریخی و قدیمی مثل اوستا، هرودوت و گزنفون و... نام خلیج فارس آمده است.

منوچهری با اشاره به اینکه رشد علم دریانوردی منجر به رشد نقشه‌نگاری شده است، به بیان برخی نمونه‌ها پرداخت و گفت: اولین نفر سباستین مونستر بود که در این حوزه فعالیت کرده است. در نقشه‌ای از جاکومو گاستالدی هم نام خلیج فارس آمده است. همچنین آبراهام اورتیلوس، گرادوس مرکاتور، هنریکوس وان لاتگرن، ماتئوس کواد در اطلس جهان نام «خلیج العجم» را آورده‌اند که مربوط به عصر قاجار است. در کتاب «حدود العالم» هم نام خلیج فارس آمده است. کتاب «تاریخ الادب العربی» همچنین نام خلیج فارس آمده است. سندی از شرکت کشتی‌رانی انگلیسی ـ عربی ـ ایرانی که در مکاتبات خود از نام خلیج فارس استفاده کرده، هم موجود است.

رئیس کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور گفت: اسنادی از مکاتبات داخلی هم هستند که از این نام بهره جستند، مثل بحر فارس از کتاب «مسالک الممالک». حوالۀ دوزبانۀ ترخیصی اجناس گمرکی که اهمیت دارد از نظر انگلیسی و فارسی بودنش مهم است و نام خلیج فارس در آن آمده است.

انتهای پیام
captcha