آیین رونمایی از 40 عنوان کتاب درباره اصفهان برگزار شد
کد خبر: 4137316
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
در قالب ویژه‌برنامه «چهل پنجره»

آیین رونمایی از 40 عنوان کتاب درباره اصفهان برگزار شد

«چهل پنجره» عنوان ویژه‌برنامه‌ای بود که امروز، 9 اردیبهشت‌ماه در حوزه هنری اصفهان برگزار شد و به رونمایی از 40 عنوان کتاب، از تازه‌های انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اختصاص داشت.

آیین رونمایی از 40 عنوان کتاب در حوزه هنری اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، ویژه‌برنامه «چهل پنجره؛ آیین رونمایی از چهل عنوان کتاب» امروز، 9 اردیبهشت‌ماه در عمارت سعدی حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

مجتبی شاه‌مرادی، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این آیین اظهار کرد: از سال گذشته تا امروز، بیش از ۵۰ عنوان کتاب در انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان چاپ و منتشر شده که به‌طور تقریبی هر هفته یک کتاب را شامل می‌شود؛ این آمار با توجه به حال تقریباً نامساعد بازار کتاب، رکورد خوبی است.

وی ادامه داد: به اینکه خادم کتاب هستم، افتخار می‌کنم و دوست دارم تا آخر عمر ناشر باقی بمانم. در مدتی که از شروع فعالیت ما در شهرداری گذشته است، سعی کردیم نشان یا برند انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تجدید شود، زیرا شهر و شهرداری اصفهان باید انتشاراتی قوی متناسب با سیاست‌های مدیریت شهری داشته باشد. همچنین تلاش ما در سال گذشته این بود که حامی کتاب‌های فاخر مربوط به اصفهان در حوزه‌های گوناگون باشیم؛ در این راستا شورای نشر تشکیل شد و به بررسی بیش از ۳۰۰ یا ۴۰۰ جلد کتاب پرداخت و تعدادی را گلچین کرد. با ذهنیت صرف سرمایه بیت‌المال برای کتاب‌های مرتبط با حوزه‌های گوناگون شهر به‌عنوان سرمایه‌گذاری فرهنگی برای اصفهان، دست به انتخاب کتاب‌ها زدیم، ولی این به معنای فاقد ارزش بودن کتاب‌هایی نیست که مورد قبول قرار نگرفتند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: ارتباط پیوسته‌ای از نظر فرم و محتوا میان کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شوند، برقرار است؛ همچنین تشخص داشتن کتاب‌ها برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. سال گذشته در هفته کتاب، افتخار تأسیس کتابفروشی سازمان در ورودی کتابخانه مرکزی را داشتیم و امروز همه کتاب‌های منتشر شده از انتشارات شهرداری در این کتابفروشی موجودند. در راستای تبدیل کتابخانه مرکزی شهرداری به محل تعامل فعالان عرصه کتاب تلاش‌هایی صورت گرفته است؛ همچنین روند پردازش کتاب‌ها در حوزه‌های تاریخ، آینده، فرهنگ و هنر اصفهان را تغییر دادیم. بنابراین، جا دارد در این میان از مظاهر محرابی، عضو تک‌نفره این انتشارات تشکر کنم.

وی درباره 10 جلد از کتاب‌ها تصریح کرد: این کتاب‌ها سفرنامه‌هایی درباره اصفهان هستند؛ نشر این مجموعه در صورت ادامه یافتن، می‌تواند هدیه‌ای از طرف دوستداران اصفهان به این شهر باشد. این مجموعه کتاب‌ها شامل موضوعات شهروندی، معماری، سینما، علم رجال و… است و امیدوارم مورد قبول صاحب‌نظران این عرصه باشد. از مخاطبان خواهشمندم این کتاب‌ها را به دقت و تیزبینی مطالعه کنند و انتقادات خود را به ناشر آنها ارائه دهند. چرخ انتشارات سازمان در سال جاری پرشتاب‌تر حرکت خواهد کرد و در این زمانه همگان باید این چرخ را تقویت کنند؛ همچنین تمایل داریم با همکاری مخاطبان این عرصه، جایزه‌ای با عنوان کتاب اصفهان تهیه کنیم؛ این جایزه در حال طراحی است و به خواست خدا در هفته کتاب جمهوری اسلامی، همزمان با روز اصفهان به اهالی فرهنگ این شهر تقدیم خواهد شد.

فقر تولید محتوا در خصوص جوانی جمعیت

هادی سینایی‌پور، رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این آیین به معرفی هشت جلد از کتاب‌ها پرداخت و اظهار کرد: «ریشه‌ها» نام اولین کتاب است که مجموع آثار برگزیده جشنواره ملی عکس را دربر می‌گیرد. این جشنواره آذرماه سال گذشته در ۱۰ شاخه حوزه سالمندی در سطح ملی فراخوان و حدود ۳۵۰۰ عکس در قسمت تک‌عکس به دبیرخانه ارسال شد؛ در بخش مجموعه‌ عکس نیز ۸۰ عنوان در ۱۰ شاخه ارسال شد که در نهایت، ۶۰ مجموعه اثر برگزیده در کتاب «ریشه‌ها» به چاپ رسید.

وی در خصوص وضعیت سالمندی در اصفهان گفت: استان اصفهان با نرخ رشد ۱۲ درصدی جمعیت سالمند مواجه بوده که از میانگین کشوری بیشتر است. وظیفه ما به‌عنوان حوزه شهرداری، فرهنگ‌سازی و ترغیب و تشویق مردم به فرا گرفتن دانستنی‌های عرصه سالمندی موفق است که امیدوارم این مجموعه بتواند در توجه بیشتر به چالش‌های حوزه سالمندی کمک‌کننده باشد.

رئیس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان کرد: «این داستان آخرش خوشه» عنوان کتاب دوم است. این کتاب، مجموعه آثار گرافیکی هنرمندان اصفهانی در کارگاه سه روزه‌‌ای با موضوع جوانی جمعیت و تعالی خانواده است که گرافیست‌های دعوت شده از سراسر استان و کشور به خلق این آثار پرداختند. در مجموع، ۵۷ اثر در این کتاب به چاپ رسیده که امروز رونمایی می‌شود. کیفیت آثار در سطح ملی است، همچنین قابلیت انتشار و ارسال برای کارگاه‌های جوانی جمعیت در کشور را نیز دارد.

وی ادامه داد: جوانی جمعیت مسئله پیچیده‌ای‌ست که تولید محتوا در خصوص آن بسیار ضعیف است. آنچه در جست‌وجوهای اینترنتی درباره این موضوع به دست می‌آوریم نیز در حد سخنرانی‌ها و گفتمان‌های این‌چنینی است. رسیدگی به این موضوع در حوزه هنر و فرهنگ اهمیت فراوان دارد، به‌طوری که در این عرصه روی لبه تیغ حرکت می‌کنیم؛ اصفهان لاجرم به طرف سالمندی جمعیت حرکت می‌کند، ولی الزاماً به سمت جوانی جمعیت نیز در حرکت نیست. از یک طرف، باید سالمندی موفق را آموزش و از طرف دیگر، جوانی جمعیت را مورد توجه قرار دهیم.

سینایی‌پور در خصوص کتاب سوم با عنوان «اطلس آمایش وضعیت اجتماعی شهر اصفهان» که نام اختصاری ۶ اطلس شهری و 90 اطلس محله‌ای‌ست، اظهار کرد: این مجموعه اطلس‌ شامل آمایش مشارکت اجتماعی شهر اصفهان، آمایش وضعیت اجتماعی نهاد خانواده، آمایش وضعیت اجتماعی زنان، آمایش وضعیت سلامت، آمایش وضعیت امنیت اجتماعی و آمایش وضعیت فرهنگ شهروندی‌ست، محتوای نخبگانی دارد و نشر عمومی نخواهد داشت. اطلس‌ها دارای داده‌های آماری و تحلیلی درباره موضوعاتی است که نام برده شد. مزیت این داده‌ها، ارائه مدل‌سازی است. بعضی داده‌های آماری‌، خام هستند و ارائه مدل در کنار داده‌ها بسیار کاربردی است؛ همچنین از دل هر یک از این اطلس‌ها رفتار و اقدامی استخراج می‌شود، یعنی اقداماتی به‌عنوان پیشنهاد به مدیران ارائه می‌دهد.

مجموعه کتاب‌هایی درباره بناهای شهر اصفهان

همچنین علیرضا مساح، رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این آیین اظهار کرد: مجموعه «سرو»، ۱۰ جلد کتاب درباره شهر اصفهان است که هر یک به بخشی از شهر اختصاص دارد. برای مثال، کتاب «بهشت کبوتران» به کبوترخانه‌های شهر اصفهان پرداخته، یا درباره محله جلفا کتابی با عنوان «میراث کوچ شاهان» تهیه شده است؛ روایت افرادی که به این شهر آمده‌اند، به‌صورت خاص در هر جلد از این مجموعه آورده‌ شده که به خواست خدا مرجعی برای آیندگان خواهد شد. 10 جلد کتاب دیگر نیز در این زمینه در دست تهیه است که به بناهای دیگر شهر می‌پردازد و یکی از آنها به آثار تخریب شده اصفهان اختصاص دارد.

تدوین ۱۸۰ هزار جلد کتاب کلاس شهر

در ادامه سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: 10 جلد از کتاب‌هایی که امروز رونمایی می‌شود، در رابطه با اداره توسعه فرهنگ شهروندی است که نشان از اهمیت انتشارات در حوزه اداره شهر و شهروندی دارد. در این دوره، شعار ما فرهنگ شهروندی و شهروند فرهنگ است؛ در نتیجه انتظار می‌رود در حوزه انتشارات به‌طور ویژه فعال باشیم.

وی تصریح کرد: مفتخرم که اعلام کنم در حوزه کلاس شهر که یکی از برندهای ما در اداره توسعه فرهنگ شهروندی است، امسال ۱۸۰ هزار جلد کتاب تحویل آموزش و پرورش داده شد؛ در کنار آن برنامه‌هایی نیز در حاشیه کلاس‌های شهر برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره شعر و داستان شهرداری است. هفت جلد کتاب به داستان‌های این جشنواره اختصاص داده شده، هفت عنوان به آثار برگزیده سومین جشنواره شعر و داستان شهر من اختصاص دارد و کتاب «بادکنک بنفش» نیز به‌صورت مستقل چاپ خواهد شد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: دو جلد کتاب نیز در حوزه محیط‌زیست اصفهان رونمایی خواهد شد، از جمله کتاب «زنده باد زنده‌رود» که به نوعی دغدغه همگان در حوزه زاینده‌رود است. سال گذشته کارگاه تصویرگری با موضوع زاینده‌رود در حاشیه خشک رودخانه برگزار کردیم که ۵۰ هنرمند از استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و اصفهان در یک روز، از صبح تا بعدازظهر کارهای تصویری انجام دادند.

وی ادامه داد: این آثار یک بار در سطح شهر و بعد از آن به‌صورت تخته‌شاسی در شورای شهر اصفهان اکران شد؛ امروز نیز در قالب اکران محدود در معاونت اجتماعی سازمان به‌صورت گالری درآمده که دوستداران می‌توانند به مشاهده اصل آثار بپردازند. کتاب «گلگشت» نیز اثر محمدرضا رهبری شامل دو نمایشنامه است که یکی از نمایش‌ها این روزها به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در موزه‌گرمابه علی‌قلی‌آغا اجرا می‌شود و دیگری به زودی با همکاری اداره توسعه فرهنگ شهروندی در قالب نمایشی بزرگ اجرا خواهد شد.

یادآور می‌شود در پایان این مراسم، از حجت‌الاسلام محمدعلی بهشتی‌نژاد، نویسنده کتاب «فهرستی از سادات اصفهان»، اکبر زمانی، نویسنده کتاب « اشعار فارسی در کتیبه‌های اصفهان» و غلامرضا مهیمن، نویسنده کتاب «منوچهر طیاب» تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این آیین، از کتاب «سوگنامه» نیز رونمایی شد. این کتاب حاوی مجموعه مقالات و یادداشت‌هایی است که محرم سال گذشته در شعبه اصفهان خبرگزاری ایکنا منتشر شده بود.

زهراسادات مرتضوی

انتهای پیام
captcha