حمایت ۴۰۰ میلیونی ارشاد از مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 4136869
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
در سال ۱۴۰۱

حمایت ۴۰۰ میلیونی ارشاد از مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در خصوص میزان حمایت از مؤسسات قرآنی استان در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: سال گذشته مجموعه‌های قرآنی قریب به ۴۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار گرفتند.

نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، پیام احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری امروز هفتم اردیبهشت‌ماه در «نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات» با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ و پساکرونا تلاش شد رخوت و رکود کرونا بر مجموعه‌های فرهنگی و هنری تقلیل یابد، اظهار کرد: پروژه بازسازی و فعالسازی مؤسسات و مجموعه‌های فرهنگی و هنری و قرآنی در سال گذشته موفق بود.

وی با ذکر اینکه در حوزه زیرساختی پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی و هنری فراوان در استان با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال وجود دارد، ادامه داد: بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری به استان به این حوزه تخصیص یافت که تکمیل و تجهیز فرهنگسرای لردگان تا تابستان انجام و در اختیار اهالی این شهرستان قرار خواهد گرفت و فرهنگسراهای شلمزار، فردانبه، چلگرد و مصلی شهرکرد در اولویت‌های بعدی از محل این اعتبار قرار دارد.

احمدی در خصوص برپایی رویدادهای متعدد هنری در سال گذشته، بیان کرد: جشنواره‌های متعددی در حوزه هنر در استان برگزار شد که در حوزه موسیقی، تئاتر، سینما، پاسداشت مفاخر و زبان و ادبیات فارسی شاهد جشنواره‌های متعدد و توفیقات هنرمندان استان در سطح ملی بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره آغاز به کار هنرستان هنرهای زیبا در استان، توضیح داد: خوشبختانه این مجموعه سال گذشته کار خود را با یک رشته آغاز کرد و سه رشته نیز اضافه خواهد شد که نویدبخش اتفاقات خوب در حوزه فعالیت‌های هنری استان است. سیاست دولت سیزدهم ناظر بر تقویت و راه‌اندازی آموزشگاه‌های آزاد از جمله در حوزه هنری است.

احمدی تأکید کرد: در ساحت زیرساخت‌های هنری، حداقلی‌ها در برخی شهرستان‌ها فراهم است اما برخی دیگر نظیر بن، سامان، خانمیرزا، شلمزار و کوهرنگ این حداقلی‌ها را ندارند.

شکل‌گیری خانه‌های فرهنگ در شهرستان‌ها

وی افزود: تلاش می‌شود که خانه‌های فرهنگ و هنر در شهرستان‌های یادشده شکل گیرند و در این راستا نیازمند همکاری و کمک شهرداری‌ها هستیم و آمادگی داریم که در صورت اختصاص مکان از سوی شهرداری‌ها، این مراکز را تجهیز و مجموعه‌های فرهنگی و هنری را مستقر کنیم.

احمدی به فعالیت ده‌ها شاعر و ادیب برجسته و انجمن‌های ادبی در استان اشاره و بیان کرد: این ظرفیت‌ها سبب بالندگی فرهنگ و ادبیات استان می‌شود که برپایی رویدادهای ادبی و پاسداشت مفاخر ملی و استانی در این راستا اتفاق افتاده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: در حوزه چاپ و چاپخانه‌ها در استان وضعیت بدی نداریم و سال گذشته قریب به ۷۰ کتاب با موضوعات مختلف وارد بازار نشر شد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حد بضاعت از برخی از این کتاب‌ها حمایت اندکی داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا در خصوص میزان حمایت از مؤسسات قرآنی استان در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: سال گذشته در قالب جدول ۱۷ و تبصره ۱۴ حمایت‌هایی انجام شد که مجموعه‌های قرآنی قریب به ۴۰۰ میلیون تومان مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص برپایی نمایشگاه قرآن استان، گفت: این نمایشگاه به دلایلی از جمله تأمین اعتبار، دو بار به تعویق افتاد و از ۱۶ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه با قوت و قدرت با آیتم‌ها و ویژه‌برنامه‌های متعدد برگزار خواهد شد که از ساعت هشت تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان است.

احمدی با تصریح اینکه چراغ مطبوعات هنوز در چهارمحال و بختیاری باوجود مشکلات فروزان است، بیان کرد: در شاخص ارزیابی دستگاه‌های اجرایی، موضوع اطلاع‌رسانی گنجانده شده و درصدد هستیم تا در حوزه اطلاع‌رسانی ساز و کار برای دستگاه‌های اجرایی تعیین کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته اولویت برای حمایت از طرح‌های فرهنگی و هنری در حوزه قرآن‌کریم، جهاد تبیین، سبک زندگی، جمعیت و فرزندآوری، مسائل دختران، فضای مجازی و .. مطرح شد، از ۹۰ طرح ارسالی از سوی متقاضیان، ۲۰ طرح مورد حمایت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تحول‌گرایی عموماً با مقاومت‌های درون سازمانی و افراد ذی نفوذ روبرو می‌شود، تأکيد کرد: اما با این وجود در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تحول هستیم.

خداحافظی با نشریات غیرفعال استان

احمدی با تأکيد بر اینکه فضای مجازی را به‌عنوان رسانه قبول نداريم، گفت: به همین دلیل به سؤالات مطرح شده در فضای مجازی پاسخ ندادیم، سؤالاتی که از سوی خبرنگاران و مطبوعات مطرح شود را پاسخ می‌دهیم و همچنین اخبار حوزه فرهنگ و هنر را از کانال‌های رسمی که همان مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستند، اعلام می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص احداث ساختمان خانه مطبوعات و خبرنگاران استان، توضیح داد: هیچ مستندی در این خصوص به دست ما نرسیده است، گرفتن مجوز ماده ۲۳ برای ساختمان‌های نهادهای دولتی است و اماكن خصوصی برای احداث نیاز به دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۲۷ هستند.

وی تصريح کرد: نامه درخواست رفع فیلتر خطوط تلفن همراه خبرنگاران چهارمحال و بختیاری به وزارت فرهنگ و ارشاد داده شده است، همچنین افزایش حجم بسته اینترنت هدیه خبرنگاران را پیگیری می‌کنیم.

احمدی در پایان تصریح کرد: با حجم بالایی از نشریات غیرفعال در چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری خداحافظی می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha