تدبر در قرآن و تربیت ده میلیون حافظ نیازمند سند چشم‌انداز است
کد خبر: 4134186
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

تدبر در قرآن و تربیت ده میلیون حافظ نیازمند سند چشم‌انداز است

غلامرضا منتظری درباره لوازم تحقق منویات قرآنی رهبر معظم انقلاب در زمینه تدبر در قرآن و تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم یادآور شد: لازمه تحقق این امر، فراهم شدن چشم‌انداز است.

غلامرضا منتظری

غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برنامه‌های این کمیسیون در زمینه حمایت از فعالیت‌های قرآنی گفت: یکی از اقدامات خوبی که در این دوره از مجلس شورای اسلامی انجام شد احیای مجدد اعتبارات حمایت از مؤسسات قرآنی در کشور بود که چند سالی به محاق رفته بود اما خوشبختانه این کار از سال 1400 دوباره از سر گرفته شد و حدود هفتصد میلیارد تومان برای حمایت از مؤسسات مردم ‌نهاد فرهنگی و قرآنی اختصاص پیدا کرد. ما برای سال 1402 نیز این موضوع را مجددا پیگیری کردیم اما سقف آن کاهش پیدا کرده و به ششصد میلیارد تومان رسید.

حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های قرآنی

وی افزود: این اعتبارات برای همه کشور در نظر گرفته شد تا به صورت عادلانه توزیع شود. شصت درصد اعتبارات را به استان‌ها دادند و چهل درصد در سطح ملی در تهران استفاده شد. آقای دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفتند اگر این اعتبارات نبود واقعاً چراغ ارشاد خاموش بود. این کار خوبی بود و آنگونه که بنده بررسی کردم بخش قابل توجهی از مؤسسات شاخص در سطح استان‌ها توانسته‌اند سهمی از این اعتبارات داشته باشند.

منتظری درباره حمایت‌های غیربودجه‌ای از فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است لذا اگر خلا قانونی و قوانین ناکارآمد وجود دارد که مانع رشد فعالیت‌های قرآنی است ما همه تلاش خود را انجام می‌دهیم که چنین قوانینی را اصلاح کنیم. یا اگر کسانی طرح‌‌ها و ایده‌هایی دارند که می‌تواند تبدیل به یک قانون در زمینه فعالیت‌های قرآن و عترت شود ما آمادگی کامل برای حمایت در این زمینه داریم. ضمن اینکه در مجلس شورای اسلامی، فراکسیونی با نام قرآن و عترت داریم که به عنوان بازوی خوبی برای کمیسیون فرهنگی محسوب می‌شود چون اختصاصاً در زمینه قرآن و عترت، برنامه‌های خود را پیش می‌برد.

اهمیت داشتن سند در زمینه فعالیت‌های قرآنی

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی درباره لوازم تحقق منویات قرآنی رهبر معظم انقلاب در زمینه تدبر در قرآن و تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم یادآور شد: لازمه تحقق این امر، فراهم شدن چشم‌انداز است. برای نمونه در استان گلستان، صنعت توسعه فعالیت‌های قرآنی برای بازه زمانی پنج ساله طراحی شده است. آقای استاندار هم در این زمینه پای کار آمد لذا ما در هفته‌های گذشته از سند توسعه فعالیت‌های قرآنی با حضور جمعی از فعالان قرآنی رونمایی کردیم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: در این سند چند بخش جدی دیده شده است که بخشی از آن مربوط به ترویج فعالیت‌های دینی و قرآنی، بخشی مربوط به تبلیغ، بخشی مربوط به کادرسازی و تربیت نیرو و بخش پایانی مربوط به تدبر و تفکر در مفاهیم قرآنی است. واقعیت امر این است که اگر ما بر مبنای یک افق و سند و چشم‌انداز کار نکنیم به خوبی در عرضه توسعه فعالیت‌های قرآنی موفق نخواهیم بود اما وقتی سندی وجود داشته باشد بعداً می‌توانیم ارزیابی کنیم که تا چه میزان اهداف آن سند محقق شده است. البته چنین سندی باید در مقیاس ملی تدوین و وظایف استانی آن نیز مشخص شود تا رشد متوازن در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کشور را به خوبی شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha