همایش «خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» برگزار می‌شود
کد خبر: 4131911
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

همایش «خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» برگزار می‌شود

رئیس پژوهشکده زن و خانواده از برپایی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» خبر داد.

محمدرضا زیبایی نژادبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده شامگاه 16 فروردین در نشست هم‌اندیشی نهادهای علمی حوزوی و حاکمیتی پیرامون همایش بین‌المللی خانواده مقاوم با اشاره به ثقل موضوعات علمی پنج سال آینده پژوهشکده زن و خانواده گفت: تحولات عینی در حوزه امر جنسی در کشور، عفاف و حجاب و برخی مطالبات مقام معظم ر هبری از موضوعات مهم است. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم این مطالبه را از نهادهای حاکمیتی، غیرحاکمیتی و نخبگان این مطالبه را کردند که چگونه می‌توان جوانان را در برابر سیل تهاجمات فرهنگی مقاوم کنیم. از سویی چون این پژوهشکده با موضوع زن و خانواده فعال است لذا موضوع تبدیل به خانواده مقاوم شد.

وی افزود: پیش‌فرض خانواده مقاوم این است که وقتی ساختارهای اجتماعی و فرهنگی و ... به تولید ارزش‌های همسو با ارزش‌های خانواده کمک کند و در اینجا راهبری تربیت برای خانواده در مسیر هموار است. اگر سعدی به فرزندش می‌گوید چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن؛ این فرزند وقتی وارد بازار شد و از فروشنده درخواست 5 کیلو گوشت کرد چشم فروشنده گرد می‌شود که چرا اینقدر زیاد و به اندازه مصرف امروزت ببر و یا وقتی خانه دوستش می‌رود پدر او هم این توصیه را دارد. یعنی کل نظامات فرهنگی و اجتماعی معنای قناعت را تولید می‌کند و خانواده به راحتی می‌تواند ترببیت خود را اعمال کند.

زیبایی‌نژاد بیان کرد: حالا وقتی شرایط برعکس باشد یعنی تلفن همراه برای بچه بعد از گذشت چند ماه، تکراری می‌شود و دنبال آخرین مدل آن می‌رود و یا وقتی بگوییم کفشی بخر که یکسال بپوشی ممکن است تمسخر کند. همچنین ساختارها به او می‌گویند در لحظه زندگی کن و به روز باشد در چنین موقعیتی ارزش‌های تولیدشده باد مخالف در مسیر خانواده است و اعضای خانواده باید این واقعیت را بپذیرند که وقتی این آموزه را به بچه منتقل می‌کنند، نهادهای دیگر ضد این تربیت عمل می‌کنند و نظام خانواده در موقعیت تهدید است.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده گفت: آیا در این صورت الگوی راهبری ما باید همان الگوی سابق باشد یا اینکه طرح نو در راهبری تربیت در بیندازیم؛ اگر آموزش و پرورش این پیش‌فرض تهدید را داشته باشد در این صورت قاعده و رویکرد خود را تغییر خواهد داد یا رسانه‌ها هم باید رویکرد خود را طوری تنظیم کنند که در مسیر مقاومت خانواده باشد.

لزوم تولید ادبیات خانواده مقاوم

وی افزود: البته مفهومی که ما از مقاومت بر آن تاکید داریم مقاومت انفعالی نیست و قرار نیست اصحاب کهف بشویم بلکه مقاومتی که ما می‌گوییم به این آیه نزدیک است که فرمود: وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا ﴿۱۶﴾ ؛و اگر [مردم] در راه درست پايدارى ورزند قطعا آب گوارايى بديشان نوشانيم (جن). لذا باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم تا ریل ما عوض شود از این رو پژوهشکده حساس شد تا ادبیاتی در این عرصه شکل بگیرد.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه ما در تولید این ادبیات در کشور ضعیف هستیم، تصریح کرد: ابتدا باید برای جامعه نخبگانی این ضرورت را ایجاد کنیم همچنین باید ادبیات موجود را معرفی کنیم. سوم هم اینکه بتوانیم گامی برای تعمیق ادبیات موجود برداریم.

برگزاری همایش خانواده مقاوم

وی افزود: در این راستا بنا شد تا همایشی با عنوان خانواده مقاوم را در دستور کار قرار دهیم؛ الان دنیا رو به تحول است و خانواده‌ها با چالش جدی مواجه هستند؛ برای بین‌المللی بودن آن هم اهدافی داریم از جمله اینکه داشتن امتیاز بین‌المللی انگیزه افراد را برای ارسال مطالب بیشتر خواهد کرد.

زیبایی‌نژاد تصریح کرد: هدف مهمتر هم این است که بتوانیم جامعه بین‌المللی را که دغدغه اخلاق و خانواده دارند جذب کنیم. تصور ما این است که دنیای مسیحیت زودتر از ما با فردگرایی و چالش‌های فراروی خانواده روبرو شده است لذا ادبیات تولیدی زیادی هم در این عرصه باید داشته باشند.

وی افزود: ما هم در نهادهای علمی و فرهنگی ادبیات تولیدشده داریم و می‌توانیم مشارکت اندیشمندان را بطلبیم. البته معمول همایشات دریافت مقاله و یا مقاله سفارشی است و این رویه در همایش ما هم در بیش از ده محور اجرا خواهد شد.

خانواده؛ دغدغه جهانی

رئیس پژوهشکده زن و خانواده گفت: این دغدغه صرفا محدود به ایران نیست و حتی به نقل از نخست وزیر عراق گفته‌اند که مسئله اخلاق و جوانان ما از مسئله داعش بدتر است یعنی مسئله روی میز همه کسانی است که دغدغه خانواده و جوانان را دارند لذا معضل بین‌المللی نیازمند مساعدت بین‌المللی است.

وی افزود: در این همایش چند کار انجام خواهد شد؛ دریافت و سفارش مقاله؛ ترغیب افراد به مطالعات ترجمه در این موضوع و موضوعات مرتبط. کار هم دیگر برپایی نشست‌های علمی است و بنا داریم 30 نشست را با شاخه‌بندی تخصصی برگزار کنیم.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه حتی طلاب امروز ما وقتی وارد حوزه می‌شوند نسل قدیم طلاب با آن تفکرات نیستند، اضافه کرد: گرایشات و رویکردهای آنان فرق دارد زیرا در موقعیت تهدید بزرگ شده‌اند و ما باید بتوانیم آنها را به رزمنده در جبهه نبرد فرهنگی و تربیتی تبدیل کنیم. یعنی رویکرد تبلیغ و تربیتی و طلبگی خود را بازبینی کنیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم. ما با دست‌فرمان سابق نمی‌توانیم کار کنیم.

استفاده از تجارب افراد موفق

استاد حوزه علمیه بیان کرد: یکی از کارهای مهم  در این مسیر تجربه‌نگاری افراد موفق است. مثلا خانواده‌ای که توانسته است فرزندش را که در آستانه اعتیاد و یا انحراف جنسی  بوده، نجات دهد و تبدیل به انسان موجه کند. به خصوص این نوع تجارب را می‌توانیم از اقلیت‌های مسلمان در کشورهای دیگر مانند کانادا و کشورهایی که در معرض خطر زیاد انحراف جنسی هستند کسب کنیم. حتی تجارب مردم در زمان شاه زیرا در آن موقع بیشتر مردم دغدغه دینداری خانواده خود را داشتند. 

وی افزود: در تاریخ صدساله اخیر رضاخان روحانیت را خلع لباس کرد و حسینیه‌ها را بست ولی حوزه و مردم بیکار ننشستند و تجربه روضه خانگی شکل گرفت. کار دیگر ما هم مصاحبه با اندیشمندان در راستای برپایی همایش است. 

زیبایی‌نژاد افزود: این همایش دوروزه، اسفند امسال در تهران و قم برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام
captcha