قرآن کتاب اخلاق برای همگان است
کد خبر: 4131467
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
خرمیان:

قرآن کتاب اخلاق برای همگان است

قاری بین‌المللی قرآن به حدیثی از پیامبر(ص) «أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُم‏» اشاره کرد و گفت: بنابر این حدیث یعنی قرآن، هم سفره آماده برای همگان و هم کتاب اخلاق است. بنابراین ما قاریان که تالی قرآن هستیم باید از آن استفاده کرده و در تعاملاتمان با دیگران از آن بهره ببریم.

قرآن کتاب اخلاق برای همگان استبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدرضا خرمیان، قاری بین‌المللی قرآن و پیشکسوت قرآنی کشور، عصر امروز، 15 فروردین با حضور در مراسم دیدار نوروزی جامعه قرآنی سال 1402 در ایکنا، ضمن تبریک سال نو و تبریک تقارن آن با ماه صیام و ماه مبارک رمضان گفت: خوشحالیم که بار دیگر در این ایام گردهم جمع آمدیم و همدیگر را ملاقات کردیم و از این بابت، خدا را شاکریم.

وی به حدیثی از پیامبر(ص) «أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ مَأْدُبَةُ اللَّهِ فَتَعَلَّمُوا مَأْدُبَتَهُ مَا اسْتَطَعْتُم‏» اشاره کرد و افزود: یکی از معنای «مَأْدُبَةُ اللَّهِ» سفره آماده است، هنگامی که شما در این جلسات عروسی، ختم و میهمانی‌ها دعوت می‌شوید، بعد از مراسم، سفره پهن و انواع غذاها آماده است و شما را به آن دعوت می‌کنند، در این حدیث، «مَأْدُبَةُ اللَّهِ» نیز مصداق همان سفره آماده است.

این پیشکسوت قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن به همین شکل، سفره آماده برای همگان است، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان بر آن تأکید کردند، یک صفحه قرآن به چه میزان می‌تواند حاوی مطالب باشد.

وی ادامه داد: قرآن، تنها کتابی است که فصل‌بندی ندارد که این از معجزات قرآن است. در قرآن از آسمان‌ها و کوه‌ها و دریاها صحبت شده است و در جای دیگر نیز از احترام به پدر و مادر می‌گوید و در جای دیگر از بهشت و جهنم صحبت می‌کند، قرآن دربردارنده تمام علوم است و باید در محتوای آن تدبر کنیم.

خرمیان با اشاره به خاطراتی از سفرهای تبلیغی‌اش به خارج از کشور و تأثیرگذاری تلاوت‌های قاریان ایرانی در مسلمان شدن مسیحیان، ادامه داد: در یکی از این سفرها با چند نفر از مسیحیان که از اساتید دانشگاه بودند، صحبت می‌کردم؛ یکی از آن‌ها می‌گفت به صورت اتفاقی در کتابخانه، چشمم به قرآن خورده است و هنگامی که صفحه‌ای از آن را باز کردم و خواندم، من را جذب کرد، چرا که دیدم یک صفحه از قرآن چقدر دارای مطلب و محتوای ناب است و از آن به بعد مسلمان شدم.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از معانی «مَأْدُبَةُ اللَّهِ» این است که قرآن کتاب اخلاق است، بیان کرد: قرآن کتاب زندگی است که به ما ادب می‌آموزد، لذا ما قاریان قرآن باید پیشتاز عمل به آموزه‌های قرآنی باشیم و آن‌ها را در تعاملات خود به کار بگیریم.

این قاری قرآن با تأکید بر اینکه ما افتخار می‌کنیم که بر سر سفره قرآن نشسته‌ایم، از آن بهره‌مند شده‌ایم، از آن لذت برده‌ایم و سعی کرده‌ایم محتوای آن را به مردم و سایرین منتقل کنیم، اضافه کرد: من همیشه خدا را به دلیل این سرمایه‌ای که داده است و می‌توانیم بر منبر پیامبر(ص)، قرآن تلاوت کنیم، تشکر می‌کنم، اما باید تلاوتمان تأثیرگذار باشد، چنانکه مقام معظم رهبری نیز بر تأثیرگذار بودن تلاوت تأکید داشتند.

وی در ادامه به دو آیه «إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً» و «وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ» اشاره کرد و گفت: بنابر آنچه که در روایت آمده است باید از بحث‌های بی‌فایده دوری کنیم و به خوبی‌، بدی را دفع کنیم. باید در آموزه‌های قرآنی توجه و تدبر کنیم تا با به‌کارگیری آن‌ها در تعاملات، آموزه‌های قرآنی را به منصه ظهور برسانیم و به دیگران منتقل کنیم.  

انتهای پیام
captcha