جزئیات مصوبه‌ قرآنی که ۲ سال بر زمین ماند + پاسخ اوقاف
کد خبر: 4131271
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
ایکنا گزارش می‌دهد

جزئیات مصوبه‌ قرآنی که ۲ سال بر زمین ماند + پاسخ اوقاف

تأمین هزینه کلاس‌های آموزش حفظ قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان علاقه‌مند شهرستان لردگان از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مصوبه‌ای است که در نشست کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش لردگان به تصویب اعضا رسید اما با گذشت ۲ سال هنوز عملیاتی نشده است.

حفظ قرآن کریم

تأمین هزینه کلاس‌های آموزش حفظ قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان علاقه‌مند شهرستان لردگان از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مصوبه‌ای است که در نشست کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش لردگان به تصویب اعضا رسید اما با گذشت ۲ سال هنوز عملیاتی نشده است. ایکنای چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با رئیس دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش و پرورش شهرستان لردگان جزئیات این مصوبه را جویا شده است و در ادامه پاسخ رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان به این مطالبه قرآنی از نظر می‌گذرد.

رضا فتاحی، مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) آموزش و پرورش شهرستان لردگان و قاری ممتاز استان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به مصوبه بر زمین مانده از نشست ۲ سال قبل کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش شهرستان، اظهار کرد: در آن جلسه که با حضور رئیس حوزه علمیه، رئیس آموزش و پرورش، رئیس اداره اوقاف و برخی دیگر از مدیران شهرستان برگزار شد، مقرر شد که اوقاف و امور خیریه شهرستان حمایت مالی از جلسات حفظ قرآن دانش‌آموزان را بر عهده بگیرد.

وی با ذکر اینکه این مصوبه با وجود گذشت ۲ سال و نامه‌نگاری‌ها همچنان اجرایی نشده است، ادامه داد: ۲ بار به‌صورت رسمی و با امضای مدیر آموزش و پرورش شهرستان با اداره اوقاف نامه‌نگاری داشتیم اما در خصوص این مصوبه مساعدت و پاسخی دریافت نکرده‌ایم؛ این موضوع همچنین در گروه مجازی مجمع نیروهای انقلاب شهرستان مطالبه شد که در آنجا نیز اداره اوقاف به بهانه کمبود وقت، پاسخگو نبود.

فتاحی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی به علت عدم همکاری نهادها و متولیان متوقف نمی‌شود، گفت: با اینحال اگر بخواهیم حرکت قوی و رشد خوبی در حوزه قرآن کسب کنیم، همکاری نهادهای فرهنگی و قرآنی یقیناً اثرگذار خواهد بود.

مدیر دارالقرآن امام خمینی(ره) لردگان بیان کرد: این مرکز همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دوره حفظ شبانه‌روزی قرآن کریم از تابستان امسال هستیم. همچنین راه‌اندازی گروه‌های تواشیح فرهنگیان و دانش‌آموزان و نیز اهتمام بر همکاری با مؤسسات و خانه‌های قرآن شهرستان جزو موضوعات کاری و اولویت‌های دارالقرآن است.

فتاحی با اشاره به اینکه جلسات آموزشی خوبی در حوزه مباحث قرآنی شهرستان برگزار شده است، گفت: امسال خوشبختانه رشد قابل ملاحظه‌ای را در تعداد دانش‌آموزان شرکت‌کننده در رشته حفظ شاهد بودیم.

رابط جامعه قرآنی عصر در شهرستان لردگان به برپایی جلسات خانگی قرآن نیز اشاره کرد و توضیح داد: در مجموع بالغ بر ۶۰ جلسه خانگی شهرستان در سامانه ثبت شده که لردگان جزو یکی دو شهرستان برتر استان است؛ در کنار مباحث عمومی، به مباحث تخصصی و آموزشی نظیر الگوی تلاوت قرآن، حفظ، حفظ جزء ۳۰ و ... نیز پرداخته می‌شود که از مربیان توانمند و حافظان کل در این جلسات بهره‌مند می‌شویم.

فتاحی با یادآوری اجرای طرح «آیات رویش»، بیان کرد: این طرح ویژه دانش‌آموزان است که اجرای آن از مقطع چهارم ابتدایی آغاز می‌شود و به مدت چهار سال ادامه دارد؛ خروجی کار، تربیت دانش‌آموزان قرآنی اندیشه‌ورز و تعقل‌گرا خواهد بود تا بتوانند با نگاه حاکی از بصیرت با مسائل روز مواجه شوند.

اوقاف اعتبارات دولتی ندارد

علیرضا محمدی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایکنا و در پاسخ به چرایی اجرایی نشدن مصوبه کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش شهرستان لردگان مبنی بر حمایت اداره اوقاف از کلاس‌های حفظ قرآن دانش‌آموزان، بیان کرد: اوقاف و امور خیریه اعتبارات دولتی ندارد و اعتبارات این نهاد از محل درآمد موقوفات و امامزادگان تأمین می‌شود با این توضیح که باید جانب امانت‌داری در وجوه شرعی این اماکن رعایت شود.

وی ادامه داد: تأمين صد در صدی هزینه و حمایت مالی همه‌جانبه از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که درآمدهای حاصل از موقوفات بر حسب نیت واقف و نیز وجوه شرعی امامزادگان به آن اختصاص می‌یابد.

محمدی با تأکید بر اینکه تأمین هزینه فعالیت‌های قرآنی از محل درآمد وجوه شرعی امامزادگان مشروط بر آن است که این فعالیت‌ها در این اماکن مقدس برگزار شود، افزود: درواقع مراجع دین قائلند که خارج کردن امکانات و اموال و وجوه امامزاده از نظر شرعی اشکال دارد و نمی‌توان آنها را جابجا کرد لذا تنها در صورتی می‌توان از درآمدهای این اماکن برای فعالیت‌های قرآنی هزینه کرد که این برنامه‌ها در خود امامزاده برگزار شود.

وی تصریح کرد: این پیشنهاد مطرح شد که کلاس‌های حفظ قرآن در خود امامزاده برگزار شود و اوقاف این آمادگی را دارد که صد در صد هزینه‌های این کلاس‌ها از جوایز، اردو، حق‌الزحمه مربیان و ... را تامین کند اما تا کنون هیچ کلاس و قرآن‌آموزی به ما معرفی نشده است.

حمایت مشروط اوقاف از برنامه‌های قرآنی

محمدی با تأکید بر اینکه امامزادگان شهرستان تمامی تجهیزات برای برگزاری کلاس‌های قرآن را دارا هستند، بیان کرد: برای اجرایی شدن مصوبه یاد شده، تمامی این تجهیزات به‌صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که تا کنون هیچ درخواستی مبنی بر این موضوع به ما ارائه نشده است‌.

رئیس اداره اوقاف شهرستان لردگان در پاسخ به این پرسش که آیا ۲ درخواست‌نامه از سوی آموزش و پرورش شهرستان به اداره اوقاف برای تأمین هزینه کلاس‌های حفظ تحویل شده است؟ گفت: بله وصول شده و تصویر این نامه‌ها نیز از سوی ارسال‌کنندگان آن در فضای مجازی پخش شده است که کار شایسته‌ای نبود. به‌جای ایجاد این فضا بهتر بود که ارباب رجوع به‌صورت حضوری به اداره اوقاف مراجعه و درخواست خود را ارائه دهد و مطالبه کند، تا کنون هیچ مراجعه حضوری و مطالبه‌گری از اوقاف در این خصوص نداشته‌ایم.

محمدی ادامه داد: در این نامه‌ها قید شده است که آموزش و پرورش هشت مربی و ۴۲۰ نوجوان قرآن‌آموز حفظ معرفی می‌کند که اوقاف موظف است حقوق مربیان و جوایز متربیان را پرداخت کند، پاسخ اوقاف این بود که این نهاد اعتبارات دولتی ندارد و تنها می‌تواند از طریق وجوه شرعی این حمایت را داشته باشد مشروط بر اینکه کلاس‌ها در امامزاده‌ها برگزار شود تا وجه شرعی و قانونی کار رعایت شود.

وی با تأکید بر اینکه تا کنون هزینه تمامی کلاس‌ها و هر گونه برنامه فرهنگی و مذهبی و قرآنی برگزار شده در امامزاده‌های لردگان در تمامی مناسبت‌های ملی و مذهبی از سوی اوقاف شهرستان پرداخت شده است، گفت: آموزش و پرورش اما قائل است که می‌خواهد کلاس‌های حفظ را در مدارس یا مساجد برگزار کند و هزینه را از اوقاف دریافت کند که این امر از حیث قانونی و شرعی برای اوقاف امکان‌پذیر نیست.

محمدی تأکید کرد: نهادهای نظارتی هر ساله‌ ۲ بار به پرونده‌های مالی اوقاف ورود می‌کنند و کوچک‌ترین جابجایی وجوه شرعی بدون مجوز، مورد مواخذه قرار گرفته و مصداق استنکاف از قانون است؛ به‌ویژه تأکید می‌شود که وجوه باید در محل امامزاده هزینه شود لذا تنها راهکار این مشکل آن است که کلاس‌ها در امامزاده برگزار شود تا مجاز باشیم هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اوقاف در قبال وجوه شرعی که از سوی مردم در ضریح امامزادگان نذر می‌شود وظایفی دارد، گفت: ما نمی‌توانیم طبق سلیقه یا اولویت خودمان وجوه شرعی را هزینه کنیم بلکه این کار چارچوب و قوانینی دارد و در قبال زائرانی که با نیت حل یک مشکل یا ادای نذر و ... مبلغی را پرداخت می‌کنند، مسئول هستیم؛ تمام اموال امامزادگان نیز وقفی هستند و کسی حق خروج این اموال را ندارد.

محمدی تصریح کرد: از آنجا که اوقاف و امور خیریه هیچ اعتباری ندارد، نمی‌تواند هزینه کلاس‌های قرآن و برنامه‌های فرهنگی خارج از آستان مقدس امامزادگان را تأمین و پشتیبانی کند، ضمن اینکه اگر کلاس یا برنامه‌ای در داخل این مکان مقدس برگزار شود و اوقاف هزینه آن‌را تأمین نکند، مصداق ترک فعل است.

رئیس اداره اوقاف شهرستان لردگان با بیان اینکه موقوفات این شهرستان‌ احیا نشده و مناطق لردگان، خانمیرزا و فلارد حتی یک موقوفه قرآنی ندارند، گفت: خوشبختانه توانستیم تمام موقوفات متصرفه شهرستان لردگان را آزاد کنیم و در حال حاضر ۱۲ پرونده قضایی در جریان است که متصرفان ۱۰۰ ساله و ۴۰ ساله بعد از انقلاب را خلع ید کردیم تا بتوانیم موقوفات را به ثمر برسانیم.

انتهای پیام
captcha