تلاش برای بازگشایی سفر عمره + صوت
کد خبر: 4128391
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
حجت‌الاسلام نواب در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد؛

تلاش برای بازگشایی سفر عمره + صوت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به توافق ایران و عربستان برای راه‌اندازی کنسولگری‌های دو کشور، گفت: وقتی وزرای خارجی دیدار کنند و سفارتخانه‌ها باز شود، عمره نیز بازگشایی خواهد شد.

عید2/ به دنبال بازگشایی سفر عمره هستیم + صوت

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای زائران حج تمتع سال 1402 پرداخت و گفت: بعثه مقام معظم رهبری برنامه‌های ویژه‌ای را قبل از سفر زائران حج اجرا می‌کند، چون زائری که می‌خواهد به حج مشرف شود باید با اطلاعات جامعی در رابطه با مناسک حج، آداب زیارت حرم پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، تاریخ اسلام، آداب و اسرار عبادت، مناسک، جغرافیای عربستان و مباحثی در خصوص حضور در سرزمین وحی راهی آنجا شود تا بتواند از این فرصت به نحو احسن استفاده کند.

نواب گفت: این برنامه‌ها را روحانیون، معین‌ها و معینه‌های کاروان‌ها به زائران ارائه می‌کنند و مناسب است زائر هر کسی که هست و در هر شرایط علمی که قرار دارد به این کارشناسان مراجعه و توجه کند که روحانیون کاروان‌ها و معین و معینه‌ها به دلیل دوره‌های آموزشی که طی کرده‌اند بهتر از افرادی که در این زمینه مطالعاتی دارند می‌توانند زائران را راهنمایی کنند. علاوه بر این برنامه‌ها، قبل از سفر همایش‌هایی نیز به صورت گروهی برگزار خواهد شد. در این جلسات زائران با روحانی کاروان به صورت حضوری ارتباط دارند و به اصلاح قرائت نماز زائران و آموزش احکام مبتلابه اقدام می‌شود.

وی از برخی کلاس‌های آموزشی به صورت کاروانی و استانی خبر داد و گفت: با حضور کاروا‌ن‌های هر استان در یک استادیوم ورزشی یا سالن اجتماعات بزرگ زائران حج با مسائل امنیتی، اجتماعی و... حج آشنا می‌شوند که این گردهمایی در تهران در سالن ورزشی 12 هزار نفری آزادی برگزار می‌شود. در این جلسات زائران با دقت به مباحث مطرح‌ شده توجه و مسائل مهم را یادداشت یا صحبت‌ها را ضبط و بعد مرور کنند تا با آمادگی کامل راهی حج شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌های آموزشی امسال نسبت به سال گذشته تغییری داشته است؟ گفت: هر سال نسبت به نیاز آن سال برنامه‌ریزی می‌کنیم. برخی از موارد ثابت است، اما برخی موارد با تغییر شرایط تغییر می‌کند.

نواب در پاسخ به این سؤال که آیا بزرگ‌ کردن مسجد‌الاقصی و استفاده زائران از موتورهای برقی برای رسیدن به محل مطاف تغییری را در شرایط اعمال ایجاد می‌کند؟ گفت: آنچه مهم به نظر می‌رسد مسائل طواف و سعی در مسجدالحرام است. گاهی کشور میزبان اقداماتی انجام می‌دهد که نمی‌تواند تغییری را در برنامه‌ها ایجاد کند.

کد

وی اضافه کرد: البته در حجی که گذشت عربستان برای حضور در صحن مسجدالحرام با توجه به اینکه هنوز کرونا ریشه‌کن نشده بود، اعلام شد که فقط کسانی می‌توانند وارد مسجدالحرام شوند که طواف واجب داشته باشند؛ یعنی با لباس احرام وارد شوند و کسانی که با لباس معمولی وارد شوند نمی‌توانند وارد صحن شوند. البته این محدودیت برای قبل از ایام تشریق بود و بعد از ایام تشریق کم‌کم این قانون لغو شد.

جایگزینی موتور برقی به جای ویلچر

نواب یادآوری کرد: موتورهایی که افراد در مسجدالحرام سوار می‌شوند به جای ویلچرهایی است که در مکه بود و برای اینکه افراد راحت‌تر بتوانند آن را هدایت کنند در یکی از طبقات مسعی برای سعی گذاشته شده است. برای طواف در طبقات هم از این موتورها استفاده می‌شود. هر چند باید برای رفاه زائر تلاش شود، اما نباید اقدامات به نحوی باشد که زائر توجهش از عبادت جدا و دور شود. هر کاری که برای زائر می‌کنیم باید به گونه‌ای باشد که حواس زائر از اعمالی که انجام می‌دهد پرت نشود. این کار یک کار تفریحی در مسجدالحرام نیست که کسی با جنبه تفریحی به آن بنگرد، بلکه یک کار کمکی برای بهتر برگزار شدن عبادت، طواف و سعی است.  

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص راه‌اندازی عمره نیز گفت: از اینکه بین ایران و عربستان ارتباط برقرار شده است خدا را شاکر هستم. همه کشورهای اسلامی باید وحدت داشته باشد. مسبب این جدایی‌ها دشمن است، والا مسلمان‌ها به مسائل اسلامی توجه می‌کنند و دل‌ها و فکرها نزدیک و ارتباط برقرار است. وجود این مسائل به سبب اقدامات دشمنان اسلام مثل رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی است.

به دنبال بازگشایی عمره هستیم

وی افزود: درصدد هستیم که انتظار مردم شریف ایران اسلامی برای عمره تمام و این سفر بازگشایی شود تا جمع زیادی که در صف عمره هستند مثل دوره‌های گذشته براساس ثبت‌نام مشرف شوند.

نواب اعلام کرد: برای مذاکره در خصوص راه‌اندازی عمره قطعاً حج تمتع فرصت مناسبی است. وقتی وزرای خارجی دیدار کنند و سفارتخانه‌ها باز شود، عمره نیز بازگشایی خواهد شد. در گذشته ایران پرچمدار عمره بود و هر سال 800 هزار ایرانی به عمره مشرف می‌شدند و وقتی به مسجدالحرام نگاه می‌کردیم، حضور زائران ایرانی چشم‌گیر بود. امیدواریم خداوند توفیق دهد تا خادم زائران عمره باشیم.

انتهای پیام
captcha