سردار سلیمانی نمونه‌ دیپلماسی بین‌المللی ایثار هستند
کد خبر: 4128214
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳
رایزن فرهنگی ایران در اسپانیا تأکید کرد:

سردار سلیمانی نمونه‌ دیپلماسی بین‌المللی ایثار هستند

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در همایش دیپلماسی ایثار، بر نقش سردار شهید سلیمانی در عینیت بخشیدن به این نوع از دیپلماسی تآکید کرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در ارتباط زنده نخستین همایش «دیپلماسی ایثار» در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده، گفت: مسائل معنوی اختراعی نیستند بلکه کشف‌شدنی هستند و اگر بخواهیم موضوعات معنوی برای جامعه بشری کشف گردد، نیاز به راهنما داریم که در مکتب تشیع پیامبران و امامان (ع) کاشف این حقایق معنوی هستند.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) در خطبه اول نهج‌البلاغه بعد از بیان و فلسفه بعثت پیامبران از جمله پیامبر اسلام و فضیلت قرآن و سنت رسول‌الله(ص) تأکید کرده‌اند: خداوند انبیا را مبعوث کرد تا راهنمای عمل انسان‌ها باشد یعنی حقایق معنوی را برای آنان کشف کنند لذا کاربرد پیشوا و راهنما در اینجا مشخص می‌شود چون انسان‌ها از دو بعد جسمانی و روحانی تشکیل شده‌اند.

احمدی ضمن بیان مطلب فوق، توضیح داد: بعد روحی همان نفس انسان است، نفس دارای مراتب و درجاتی متفاوت است؛ گاه حب نفس است. انسان خودش را محور می‌داند و رفتارش را آسیب‌شناسی نمی‌کند به حدی به خودش اعتماد دارد که زشتی‌ها را حس نمی‌کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا ادامه داد: مرتبه دیگر نفس توجه انسان به غیر خودش است اما آن غیر در راستای منافع شخصی آن فرد است مانند عشق و علاقه به پول، مقام، قدرت و زینت‌های دنیوی.

وی خاطرنشان کرد که گرچه انسان در اینجا به غیر خود توجه کرده است ولی ماهیتاً با حب نفس یکی است چون هدف تأمین منافع شخصی و ترجیح منافع فردی بر عام است. اما گاه توجه و علاقه به غیر خود است و آن توجه به خداوند است و راضی بودن به رضای او؛ در واقع این معنای ایثار است.

احمدی ابراز کرد: ایثار یعنی توجه به غیر که خداوند است؛ این ایثارگری در جامعه تأثیرگذار است. در واقع ایثارگر الهی یک موجود شناگر است نه شناور یعنی خودش مبارزه، فداکاری و مقاومت می‌کند تا به مقصد مقدس برسد و منتظر بقیه که او را به جلو هدایت کند، است.

لزوم ترویج روحیه ایثارگری در جامعه

وی با بیان اینکه ایثارگر خدامحور بعد بین‌المللی دارد، عنوان کرد: این ایثارگر شناگر که خدامحور است، توسط رهنمودهای دینی هدایت شده و متعلق به جوامع انسانی است که مظلوم واقع شده‌اند. او در یک جامعه خاص خلاصه نمی‌شود. ایثارگر خدامحور بعد بین‌المللی دارد چون متعلق به انسان‌های مظلوم است و نمونه عملی آن سردار دلها شهید سلیمانی است که هم متعلق به مردم ایران بود و هم متعلق به مردم کشورهایی که مورد ظلم و ستم قرار گرفته‌اند ـ سوریه، یمن و عراق ـ بود.

رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا شهید سلیمانی را یک الگوی دیپلماسی بین‌المللی ایثار خواند و گفت: با این مقدمه رابطه منطقی دیپلماسی ایثار و تمدن نوین اسلامی مشخص می‌شود.

وی تأکید کرد: جامعه‌ای که دارای فرهنگ ایثارگری، فداکاری و روحیه ضد ظلم و ستم باشد، آن جامعه رشد یافته و منافع عام را بر منافع خاص مقدم داشته و خداوند را مالک و حاکم خویش می‌دانند.

احمدی در ادامه سخنانش، افزود: در چنین جوامعی انصاف، فداکاری، احترام به کرامت انسانی و امنیت اخلاقی و اجتماعی حاکم است و نهایتاً خروجی آن تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

ترجمه خاطرات رزمندگان به زبان‌های مختلف

وی با تأکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی ریشه در تمدن صدر اسلام دارد، پیشنهاد داد: از آنجایی که دیپلماسی ایثار، گفتمان مشترک بین جوامع مختلف جهان است و در عرصه بین‌المللی کاربرد مؤثر دارد، سمینار یا وبینار تحت عنوان ایثار زبان صلح جهانی یا ایثار و فداکاری در عرصه بین‌المللی برگزار شود.

رایزن فرهنگی کشورمان در اسپانیا مطرح کرد: ترجمه کتب سردارانی که سبک زندگی آنان می‌تواند الگوی عملی در تحقق فرهنگ ایثارگری در عرصه بین‌المللی باشد، ضروری است.

احمدی یادآور شد: در جنگ هشت ساله، فرهنگ والای انسانی و الهی بر جبهه‌ها حاکم بود که این فرهنگ را می‌توانیم در خاطرات رزمنده‌ها کشف کنیم، در واقع یک دانشگاه تزکیه نفس بود که در این باب، ترجمه خاطرات رزمندگان به زبان‌های مختلف در سبک زندگی متعالی انسان‌ها مؤثر خواهد بود.

بنابر اعلام این خبر، نخستین همایش «دیپلماسی ایثار» با محور شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی صبح امروز، 23 اسفندماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی و با همکاری مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی در مجتمع شهید رسول زاده برگزار شد.

در این همایش، ترجمه انگلیسی و عربی کتاب «ققنوس فاتح» و ۱۵ عنوان کتاب ترجمه شده نشر شاهد رونمایی شد و از خانواده شهیدان «حجت‌الاسلام شهید ابراهیم انصاری»، «محمدعلی رحیمی» و «صادق گنجی» و همچنین، مترجم انگلیسی کتاب «ققنوس فاتح» تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha