شیوه‌های انتقال گفتمان مهدویت به جوانان
کد خبر: 4127667
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
در گفت‌وگو با ایکنا تبیین شد

شیوه‌های انتقال گفتمان مهدویت به جوانان

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با بیان اینکه لازمه شیوه‌های انتقال مهدویت به جوانان، گفتمان‌سازی در جامعه است، گفت: گفتمان‌سازی باید در قالب مؤلفه‌های فرهنگی، علمی و ترویجی و به اقسام مختلف، در زمان‌ها و مکان‌های منسوب به امام زمان(عج) و در رسانه و فضای مجازی انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهیحجت‌الاسلام والمسلمین حسین الهی‌نژاد، مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با اشاره به وظایف همه اقشار به‌ویژه جوانان نسبت به انتظار بیان کرد: ما با دو نگاه می‌توانیم موضوع مهدویت و آموزه مهم، کاربردی و تأثیرگذار آن یعنی انتظار را متوجه جوانان کنیم. در نگاه کلی، انتظار یک سری وظایف را برای منتظران در نظر دارد، به‌عنوان مثال روحیه اصلاح‌گری یکی از وظایفی است که بر عهده منتظران است و همه باید نسبت به آن معرفت داشته باشند و آن را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: روحیه دگراندیشی یکی دیگر از این وظایف است که با توجه به آن، انسان باید نسبت به اصلاح و معرفت‌بخشی دیگران نیز دغدغه داشته باشد و سایرین را نیز در این مسیر هدایت و ارشاد کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وظیفه دیگری که شامل همه اقشار و همچنین جوانان می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر است، زیرا اصلاح جامعه با این آموزه سر و سامان می‌گیرد، افزود: منتظران وظیفه دارند ترویج‌گر خوبی‌ها، هنجارها و ارزش‌ها باشند و در مقابل ناهی و مانع از ضد ارزش‌ها، ضدهنجارها و کارهای غیرمطلوب از نظر شرع و عقلی باشند؛ لذا امر به معروف و نهی از منکر باید به‌صورت گفتاری و رفتاری انجام شود.

الهی‌نژاد با بیان اینکه مواردی هم وجود دارد که به طور خاص متوجه جوانان است، افزود: اول اینکه قشر جوان باید بدانند در آخرین نهضت جهانی که بعد از آن حکومت جهانی شکل می‌گیرد، نقش جوانان بسیار پررنگ است؛ زیرا رهبر این نهضت جوان و فرماندهان لشکر این رهبر نیز جوان هستند. حضرت مهدی موعود(عج) شاید از لحاظ سنی هزار و اندی ساله باشند، اما در روایت داریم که از لحاظ کالبد و بدن 30 تا 40 ساله هستند، در نتیجه شاید این نهضت، تنها نهضت جهانی است که هم رهبر و هم فرماندهان لشکر آن جوان هستند.

مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با بیان اینکه در روایات معصومین(ع) آمده است که اکثر یاران امام زمان(عج) جوان هستند و افراد مسن نسبت کمی را به خود اختصاص می‌دهند، بیان کرد: در نتیجه جوانان با نگاه قدسی که به امام زمان(عج) دارند و با تینت پاک، فرمانبرداری از امام زمان(عج) را دقیق اجرایی می‌کنند؛ همچنین نیروی جوان، نیروی بسیار توانمندی برای امام زمان(عج) است، به علاوه در مسیر هدایت، جوانان سریع سمت و سو پیدا می‌کنند.

وی گفت: جوان بودن امام(عج) و فرماندهان نهضت حضرت، باعث ایجاد امید، شعف و شادی در جوانان برای حضور در جمع فرماندهان می‌شود؛ در نتیجه انتظار و وظایفی که در پس انتظار متوجه ماست به‌خوبی و به‌درستی در جوان‌ها با این انگیزه پیاده‌سازی می‌شود و یک جوان خود را در این مسیر قرار می‌دهد که رضایت امام زمان(عج) را داشته باشد و نسبت به امام(عج)، حس حضور پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: جوان در این‌ صورت احساس می‌کند که تمام رفتار و کردار او زیر نظر امام زمان(عج) است. لذا، در جوانان انگیزه‌ به‌سوی کارهای خوب بروز می‌کند و در آنها تحفظ ایجاد می‌شود که در رویه و فرآیندی که مورد پسند امام عصر(عج) نیست، قرار نگیرند.

الهی‌نژاد بیان کرد: به‌علاوه، با ایجاد خودکنترلی، انگیزه، امید و تلاش در جوانان بیشتر می‌شود و بهتر به وظایف خود معرفت پیدا می‌کنند و درصدد انجام آن برمی‌آیند.

وی در رابطه با شیوه‌های انتقال این گفتمان و فرهنگ به جوانان تصریح کرد: لازمه این موضوع گفتمان‌سازی در جامعه است. گفتمان‌سازی باید در قالب مؤلفه‌های فرهنگی، علمی و ترویجی و به اقسام مختلف، در زمان‌ها و مکان‌های منسوب به امام زمان(عج) و در رسانه و فضای مجازی انجام شود.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بعد از گفتمان‌سازی باید به‌دنبال نهادینه‌سازی، اجرایی و فراگیر کردن این مسئله در جامعه باشیم تا در نهایت به‌صورت یک فرهنگ بروز کند. همان‌طور که شاهد هستیم در جشن نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران همه ساله به تعداد شرکت‌کنندگان و زائران افزوده می‌شود و غالب این زائران نیز جوان هستند.

وی اضافه کرد: همچنین مواکبی که در آن‌ها موکب فرهنگی، معرفت‌بخشی و دینی نیز وجود دارد به این گفتمان‌سازی کمک می‌کند و باعث می‌شود برگزاری هر ساله این جشن باشکوه نهادینه شده و سپس تبدیل به یک فرهنگ شود.

الهی‌نژاد در رابطه با نتیجه این گفتمان‌سازی بیان کرد: نتیجه این گفتمان‌سازی این است که اولاً جوانان نسبت به آموزه مهدویت، منجی‌گرایی و نیز خود منجی که امام زمان(عج) است و همچنین اندیشه و اهداف مهدویت که همان عدالت‌گستری در جهان و رساندن انسان به کمال مطلوب و عبودیت حق تعالی است، معرفت پیدا می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر این مؤلفه‌ها در بین مردم و جوانان رواج پیدا کند و با اجرایی شدن این مؤلفه‌ها زمینه‌سازی ظهور و به تبع آن طلوع خورشید ولایت نیز تحقق پیدا می‌کند.

انتهای پیام
captcha