برنامه‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت است
کد خبر: 4126549
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری:

برنامه‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت است

احسان قائدی با تأکيد بر اینکه برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت هستیم، گفت: باید بررسی کرد که فرهنگسراهای احداث شده در استان تا چه اندازه توانسته‌اند محل اجتماع هنرمندان و اهالی فرهنگ استان شوند.

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

برگزاری موفقیت‌آمیز کنسرت‌نمایش «دل‌آرام» نمایشی فاخر با موضوع حجاب و عفاف از هنرمندان نوجوان و جوان چهارمحال‌وبختیاری گویای آن است که در چند شب اجرا در شهرهای بن و شهرکرد توانست جمعیت هفت هزار نفری از مخاطبان را به‌ویژه از نسل جوان و نوجوان جمع کند تا در کنار خانواده‌های خود در یک فضای خوب و سالم این اثر هنری زیبا را به تماشا بنشینند. این اتفاق خوب فرهنگی و هنری در استان بعد از بیش از ۲ سال رکود و سکون رویدادهای فرهنگی و هنری مخاطبان گسترده‌ای پیدا کرد و ضرورت و اهمیت این دست برنامه‌ها که منجر به آگاهی‌بخشی و ارتقای فکری فرهنگی جامعه می‌شود، یادآور شد.

کرونا در چند سال اخیر برنامه‌های فرهنگی و هنری را به یک رکود سنگین کشاند و اگرچه محدودیت‌های کرونایی برطرف شده اما به‌نظر می‌رسد که هنوز رونق به برنامه‌های فرهنگی در چهارمحال‌وبختیاری برنگشته است و اهالی هنر و فرهنگ با موانع بزرگی در اجرای ایده‌ها و برنامه‌های خود مواجه هستند.

احسان قائدی، رئیس حوزه هنری چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان، در خصوص چرایی ضعف در اجرای برنامه‌های فرهنگی و جذب مخاطبان از عموم جامعه، اظهار کرد: برای برگزاری چنین رویدادهایی نیاز است که قبل از هر اقدامی به مسئله فرهنگ توجه و نگاه ویژه وجود داشته باشد یعنی فرهنگ در اولویت قرار بگیرد و مدیریت کلان استان به کنش‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌ها در این حوزه اهمیت بدهد.

وی افزود: امروز فرهنگ و هنر در اولویت نیستند و باید بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی بررسی شود، باید پاسخ داده شود که چه میزان بودجه فرهنگی به دستگاه‌ها تخصیص داده شده و صرف چه کارهایی شده است.

قائدی با تأکيد بر اینکه برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی نیازمند زیرساخت هستیم، بیان کرد: در خردادماه سال‌جاری یک برنامه در شهرکرد اجرا شد اما به‌علت نبود زیرساخت مناسب برای تجمیع شمار بالای جمعیت، متأسفانه برای‌ مدیریت برنامه با مشکل مواجه شدیم زیرا مکان مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی بزرگ در استان در اختیار نداریم.

رئیس حوزه هنری استان افزود: فرهنگسرای شهرکرد در اختیار فضای فرهنگی و هنری استان نیست، قرار بود اختتامیه جشنواره عکس شهید گمنام را در فرهنگسرا برگزار کنیم و یک رویداد بزرگ برای تمامی هنرمندان استان برگزار شود، اما هزینه بالایی برای برگزاری این برنامه در این مکان مطرح شد که پرداخت آن در توان برگزارکنندگان نیست.

وی با اشاره به اینکه هسته‌های هنری در چهارمحال و بختیاری شکل نگرفته است، گفت: تا زمانی‌که این هسته‌ها شکل نگیرد و تقویت نشود، شاهد تولید اثر برای جشنواره‌های هنری نخواهیم بود و به همین علت نیز جریان هنری در استان شکل نخواهد گرفت. جشنواره‌های متعدد فرهنگی در استان در حال برگزاری است اما اگر جشنواره منجر به تولید اثر هنری نشود، برگزاری آن بی‌فایده است.

قائدی یادآور شد: چند عامل دست به دست هم داده‌اند تا نتوانیم اتفاقات فرهنگی خوبی را در چهارمحال و بختیاری رقم بزنیم و تا زمانی‌که جلساتی مانند شورای فرهنگ عمومی بستر تصمیم‌گیری‌های کلان نباشد، متأسفانه شاهد رویدادهای فرهنگی بزرگ در استان نخواهیم بود و یک دستگاه نیز به تنهایی نمی‌تواند اتفاقات بزرگ را رقم بزند.

جایگاه مهم شورای فرهنگ عمومی

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با تأکيد بر اینکه سال‌هاست قرارگاه فرهنگی در استان تشکیل شده است، گفت: شورای فرهنگ عمومی باید نیازسنجی فرهنگی در استان را انجام بدهد و برای دستگاه‌های اجرایی اقدام تعریف کند و با حضور مسئولان ارشد از دستگاه‌ها بازخواست شود که چرا نتوانسته وظایف خود را به‌خوبی عمل کند یا موانع کار چه بوده است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته خروجی شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری تبدیل به کنش نشده است، تصریح کرد: بنده چند طرح، نامه و پیشنهاد به این شورا ارائه دادم، اما توجهی به آن‌ها صورت نگرفت.

قائدی تأکید کرد: در فعالیت‌های زیربنایی و اقتصادی باید مسائل فرهنگی نیز در نظر گرفته شود، برای نمونه در شهرک منظریه میلیاردها ریال بودجه صرف ساخت و ساز شده اما چون نگاه فرهنگی در طراحان و سازندگان وجود نداشته است باید ۱۰ برابر هزینه کنیم تا معضلات اجتماعی ایجاد شده در آن منطقه برطرف شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با تأکيد بر اینکه بودجه سالانه حوزه هنری استان در مجموع ۳۰۰  میلیون تومان است، بیان کرد: این در حالیست که چاپ یک اثر فرهنگی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد، این مجموعه همچنین برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بودجه ندارد که ساختار تقسیم بودجه در استان باید اصلاح شود؛ دشمن تمام قد با زبان فرهنگ و هنر در حال حمله است و در اغتشاشات اخیر حجم آثار تولیدی را مشاهده کردیم، اما در استان چه تعداد اثر تولید شد.

قائدی با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی استان باید در خطوط درگیری فکری و فرهنگی در زیست‌بوم چهارمحال و بختیاری قرار بگیرند، گفت: مطالبه‌گری و روشنگری در حوزه فرهنگ اولویت است. بودجه‌هایی در حوزه عمرانی برای ساخت فرهنگسرا و .... در استان هزینه شده است اما باید توجه داشت این بودجه ربطی به حوزه فرهنگ و هنر ندارد بلکه از صفر تا صد صرف کارهای عمرانی شده است، حال باید دید فرهنگسراهای احداث شده در استان تا چه اندازه توانسته‌اند محل اجتماع هنرمندان و اهالی فرهنگ استان شوند؛ مشاهدات می‌گوید اکثر این فرهنگسراها تعطیل هستند.

رئیس حوزه هنری استان در پایان اظهار کرد: این استان در حوزه ادبیات زبانزد است، فیلمسازان استان در حوزه مستند نیز در حال کسب جوایز متعددی کشوری هستند که می‌طلبد این هنرمندان دیده شوند.

انتهای پیام
captcha