اخلاق، بصیرت و بینش سیاسی در هیئت‌های مذهبی آموزش داده شود
کد خبر: 4126221
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان:

اخلاق، بصیرت و بینش سیاسی در هیئت‌های مذهبی آموزش داده شود

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: کار هیئت‌های مذهبی تأثیرگذار است و مسائل دینی، اخلاق اسلامی، بصیرت و بینش اجتماعی و سیاسی باید در همین هیئت‌ها آموزش داده شود لذا مسئولان باید در این جهت برنامه‌ریزی کنند.

آیت الله محامی امام جمعه زاهدانبه‌گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان، 14 اسفند در همایش بزرگ هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی، گفت: ماه شعبان دارای ارزش و شرافت ذاتی است و باید تلاش کنیم تا معنویت، طهارت روح و پاکی دل و جان را کسب کرده و برای حضور در ماه مهمانی خدا آماده شویم.

امام‌جمعه زاهدان افزود: جوانان دارای دل و جان پاک‌تر و به خدا نزدیک‌ترند؛ باید این فرصت را قدر بدانند و تلاش کنند تا پاکی و صفای دل را حفظ کنند زیرا وقتی عمر انسان زیاد می‌شود اگر مراقبتی نباشد، گناهانش نیز بیشتر می‌شود و وقتی گناه زیاد شود، نقطه سیاهی در صفحه دل ایجاد می‌شود و اگر این نقطه سیاه با توبه پاک شود، مطلوب است‌ و در صورتی که گناهان زیاد و تمام دل سیاه شد، دیگر امیدی به اصلاح آن نیست.

آیت‌الله محامی ادامه داد: باید قدر وجود را بدانید و مراقبت کنید تا وجودتان به گناه آلوده نشود و در صورتی که ارزش خود را بدانید دیگر خود را به گناه آلوده نخواهید کرد، تربیت، سازنده انسان و نیازی مهم و ضروری است و در امر تربیت مربی و متربی هر کدام یک رکن کار هستند که مربیان وظایفی بر عهده دارند اما نکته اصلی این است که خود متربی هم باید توجه و اهتمام داشته باشد از این جهت که کار تربیتی با اجبار قابل انجام نیست.

وی اضافه کرد: متربی یا دانش‌آموز باید برای کسب آموزش‌ها بیشترین دغدغه را داشته باشد زیرا بیشترین سرمایه‌گذاری را کرده و بیشترین سود نیز نصیب خود او خواهد شد؛ از این جهت که عمر خود را در این راه صرف می‌کند و عمر سرمایه‌ای ارزشمند و برگشت‌ناپذیر است.

امام‌جمعه زاهدان، خانواده، معلم، محیط آموزشی و محیط اجتماعی را عوامل موثر در تربیت انسان دانست و افزود: انسان هنجارها و ناهنجارها را در همین محیط‌های اجتماعی آموزش دیده و تربیت می‌شود، در محیط ارزشی اگر انسان ناهنجاری مرتکب شود با او برخورد می‌شود و دیگر مرتکب چنین خطایی نخواهد شد اما وقتی محیط نامناسب باشد به تشویق فردی می‌پردازند که مرتکب به یک عمل ناهنجار شده است.

آیت‌الله محامی گفت: هیئت‌های مذهبی جزو همین محیط‌های خاص هستند که در تربیت اسلامی تأثیرگذار بوده و افراد هنجارها و ناهنجارها را می‌آموزند و مربیان باید محیط اسلامی و متناسب با تربیت اسلامی را در هیئت‌ها فراهم و آماده کنند، کار هیئت‌های مذهبی تأثیرگذار است و مسائل دینی، اخلاق اسلامی، بصیرت و بینش اجتماعی و سیاسی باید در همین هیئت‌ها آموزش داده شود لذا مسئولان باید در این جهت برنامه‌ریزی کنند.

امام جمعه زاهدان افزود: باید در هیئت‌های دانش‌آموزی برنامه جامع و تلفیقی از شور و شعور داشته باشید تا جایی برای کسب احساسات پاک مذهبی، فهم معارف اسلامی و ابراز عاطفه باشد، در این جهت باید رعایت اعتدال داشته و از افراط و تفریط پرهیز شود زیرا در میزان پرداختن به مسائل سیاسی در هیئت‌ها افراط و تفریط صورت می‌گیرد، در حالی که باید حد وسط رعایت شود. ولایتمداری، وحدت و تقریب نیز از دیگر مسائلی است که در هیئت‌های مذهبی با افراط و تفریط روبرو می‌شود.

انتهای پیام
captcha