تسهیل روند صدور مجوزهای مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4125137
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
سیدحیدر محمدی خبر داد:

تسهیل روند صدور مجوزهای مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس سازمان غذا و دارو از تسهیل روند صدور مجوزهای مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه سلامت‌بنیان، امروز، ۹ اسفندماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، سیدحیدر محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، خداییان، مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو و مصطفی قانعی، دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو طی سخنانی با بیان اینکه ۹۲ شرکت برتر در حوزه غذا و دارو و تجهیزات پزشکی در این نمایشگاه حضور دارند، اظهار کرد: این نمایشگاه برای عرضه محصولات دانش‌بنیان است و از بین هزار شرکت فعال در این‌ حوزه، ۹۲ شرکت منتخب به تشخیص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نمایشگاه دعوت شدند.

وی افزود: با برپایی این نمایشگاه باید بتوانیم به نحوی فعالیت ارتباط با سرمایه‌گذاران را پیش برده و بتوانیم مشکلات شرکت‌ها را در پنل‌های تخصصی رفع کنیم. همچنین، باید زمينه را به گونه‌ای فراهم کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند به راحتی به مدیران و مسئولان دسترسی داشته باشند.

محمدی تصریح کرد: بحث دیگر موضوع تسهیل در صدور مجوزهای قانونی شرکت‌های دانش‌بنیان است. امیدواریم بتوانیم با همکاری معاونت علمی این مسئله را به خوبی تسهیل کرده و بتوانیم در نمایشگاه بعدی با افتخار از اینکه توانسته‌ایم گامی برای تسهیل صدور مجوز و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته باشیم، سخن بگوییم.

محمدی در پایان سخنان خود در این زمینه بیان کرد: امیدواریم بتوانیم به زودی جشن خودکفایی را در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برپا کنیم.

در ادامه این مراسم مصطفی قانعی، دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در سخنانی اظهار کرد: موضوع همکاری بین سازمان غذا و دارو و معاونت علمی از دو سال پس از تأسیس معاونت علمی آغاز شد. در همان ابتدا از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار معاونت علمی، ۹۰ میلیارد تومان آن در همکاری با وزارت بهداشت هزینه شد.

وی افزود: ما با بودجه‌های اولیه از صندوق زیست فناوری و کمک دوم صندوق نوآوری و شکوفایی و کمک‌های بعدی از تبصره های ۱۶ و ۱۸ توانسته‌ایم حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به حوزه دارو و امنیت غذایی تخصیص دهیم. در این مدت حدود ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

قانعی با بیان اينکه اعتبارات معاونت اهرمی می‌شود تا بودجه‌های صندوق نوآوری و بانک‌ها بتوانند شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهند، اظهار کرد: در گام بعدی صندوق خصوصی سرمایه‌گذاری را تشکیل دادیم که اولین آن صندوق اکسیر است که سرمایه ۳۵۰ میلیارد تومانی دارد و آماده حضور در بورس است. صندوق بعدی صندوقی هزار میلیارد تومانی است که ایجاد و توسعه آن باعث ایجاد جهش فراوانی در حوزه دانش‌بنیان خواهد شد.

وی بیان کرد: عزم معاونت علمی ریاست جمهوری برای تبدیل شرکت‌های کوچک به شرکت‌هایی که بتوانند نیازها را رفع کنند، بسیار جدی است. یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در این حوزه، ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان است. باید این‌ قانون را به عزمی برای جهش در تولید ملی تبدیل کنیم. لذا از سال ۱۴۰۲ تنها چیزی که می‌توانیم به عنوان مسیر بزرگ در آن گام برداریم، موضوع استفاده دو طرف یعنی وزارت بهداشت و معاونت علمی از قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

قانعی گفت: تنها جایی که مسئولان می‌توانند طعم قانون را بچشند، در حوزه غذا و دارو است؛ چراکه امنیتی و حیثیتی است. پیشنهاد این است چون میزان تولید مهم است، باید سندیکاها را به ظرفیت تبدیل کنیم تا اتفاق بزرگی در کشور رخ دهد.

در ادامه خداییان، مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز در سخنانی اظهار کرد: امنیت غذا در دنیا بدون استفاده از آفت‌کش‌ها امکان‌پذیر نیست. برای این مسئله باید از آفت‌کش‌ها استفاده کنیم تا امنیت غذایی تأمین شود. سازمان مسئول این موضوع وزارت کشاورزی است.

وی افزود: برای کشاورزی در کشور نیازمند استفاده از این آفت‌کش‌ها و سموم هستیم که سمومی که مجوز دریافت می‌کنند برای محصولات کشاورزی درنظر گرفته می‌شوند. لذا محصولات تولید شده ممکن است تا حدی سموم داشته باشند که میزان آن باید به گونه‌ای باشد تا جامعه بتوانند در سلامتی کامل از آن استفاده کنند. حداکثر میزان سهمی که در محصولات است نباید بیشتر از ۵۰ ppb باشد.

خداییان ادامه داد: لذا باید حد سمومی که در مواد غذایی وجود دارد مشخص باشد. این حدودی که ایجاد شده، برای تمام سموم و محصولات خام کشاورزی، فرآورده‌های دامی و نهاده‌های دامی مشخص شده است. طبق برنامه ششم احکام دامی وزارت کشاورزی بهداشت و محیط زیست را مکلف کرده که این کار را انجام دهند که این کار برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شد.

در ادامه، بخش رونمایی از کتاب حداکثر میزان باقیمانده آفت‌کش‌ها در محصولات خام کشاورزی و دامی با حضور مسئولان حاضر در مراسم برگزار و از شرکت‌های برتری که محصولات آن‌ها در نمایشگاه رونمایی شد، تجلیل شد.

انتهای پیام
captcha