شکوفایی اقدامات سازمان قرآنی دانشگاهیان با اتکا به دانشجویان + فیلم
کد خبر: 4124387
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
کلانتر مهرجردی در افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی نور بیان کرد:

شکوفایی اقدامات سازمان قرآنی دانشگاهیان با اتکا به دانشجویان + فیلم

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی نور با بیان اینکه امروز اقدامات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به شکوفایی خوبی رسیده است، گفت: این شکوفایی نیز با اتکا به نیروی دانشجویی رقم خورده است.

شکوفایی اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی با اتکا به نیروی دانشجوییبه گزارش خبرنگار ایکنا، آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی نور، امروز 6 اسفند در موزه ملی قرآن برگزار شد.

در این نمایشگاه آثار ارائه‌شده در 4 قالب خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی و تایپوگرافی به نمایش درآمده است.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن گفت: در نمایشگاه نور، 40 اثر از 35 هنرمند به نمایش درآمده است.

رئیس موزه ملی قرآن با بیان اینکه کیفیت کار هنرمندان بسیار بالا است و به شکلی زیبا سوره نور را محور کارشان قرار داده‌اند، از دست‌اندرکاران این رویداد هنری قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه موزه ملی قرآن کریم 17 سال است شروع به کار کرده و 700 اثر در آن به نمایش درآمده است، اظهار کرد: در این مکان از قرن 14 تا اواخر دوران قاجار، قرآن‌های خطی در معرض دید قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین صابری ادامه داد: هدف از برپایی موزه ملی قرآن، این است تا بگوییم شیعیان به ویژه ایرانیان از گذشته‌های دور روی قرآن و کتابت آن تأکید ویژه داشته‌اند؛ به‌ویژه‌ در شرایط کنونی که هجمه علیه شیعیان زیاد است، چنین موزه‌هایی می‌تواند حقانیت شیعه را اثبات کند.

وی تأکید کرد: همچنین برپایی چنین نمایشگاه‌هایی نشان می‌دهد که قرآن به واقع معجزه‌ای آسمانی است زیرا در طول تاریخ از تحریف مصون مانده است.

شکوفایی اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی با اتکا به نیروی دانشجویی

در ادامه مراسم، علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نمایشگاه نور به صورت ملی اجرا شده و فراخوان آن در تمام دانشگاه‌های کشور اعلام شده است، اظهار کرد: 100 اثر به دبیرخانه این نمایشگاه رسیده است. با حمایت‌هایی که از چنین نمایشگاه‌هایی می‌شود، این تعداد باید بسیار بیشتر شود.

وی با اشاره به زیست‌بوم جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ و هنر، گفت: یکی از اقدامات جهاددانشگاهی، تأسیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است که با عملکردش، قدم‌های مهم و تأثیرگذاری در اشاعه معانی قرآنی برداشته است.

کلانتر مهرجردی با بیان اینکه امروز اقدامات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به شکوفایی خوبی رسیده است، افزود: این شکوفایی نیز با اتکا به نیروی دانشجویی رقم خورده است.

وی تأکید کرد: امیدوارم در گام دوم انقلاب فعالیت‌های دانشجویی در حوزه فرهنگ و هنر تقویت شود که نمایشگاه نور یکی از این اقدامات است و باید تداوم پیدا کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: باید در برگزاری رویدادهای قرآنی از دانش قرآنی بهره گیریم.

شکوفایی اقدامات سازمان فعالیت‌های قرآنی با اتکا به نیروی دانشجویی

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این مراسم بیان کرد: قرآن کریم با معارف خود عقل‌ها را تسخیر کرده است و با هنرش قلب‌ها را به دست می‌آورد. وقتی در قرآن دقیق می‌شویم، از همه سطوح معارف در آن مشاهده می‌کنیم؛ این ویژگی بارز قرآن است تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به جایگاه هنر در قرآن، بیان کرد: در صدر اسلام می‌بینیم که بسیاری از کفار با شنیدن صوت خوش تلاوت قرآن توسط پیامبر مسلمان می‌شدند.

حجت‌الاسلام محمدی اضافه کرد: قرآن در زمان اوج اقتدار ادبی اعراب نازل شد. این امر نشان‌دهنده آن است که خداوند در هر مقطعی معجزه‌‌ای متناسب با همان دوران به پیامبرش می‌دهد. در زمان حضرت موسی(ع) که جادوگری رواج داشت، معجزه اژدها کردن عصا بود، در زمان حضرت عیسی(ع) با شیوع علم، معجزه حضرت عیسی(ع) شفای مریضان بود و در زمان حضرت محمد(ص) نیز معجزه پیامبر خاتم، قرآن کریم است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه قرآن دربردارنده بهترین معارف است، گفت: تمام نظامات جامعه هستی در قرآن وجود دارد و هر آنچه که بخواهد در قرآن می‌یابیم؛ پس هر کسی بتواند معانی قرآنی را در قالب هنری ارائه کند، به قرآن و مردم خدمت کرده است. ما زمانی خواهیم توانست برای خود آینده ترسیم کنیم که از اشکال مختلف هنر برای بیان قرآن بهره ببریم.

وی با تأکید بر اینکه قرآن کریم آینده‌پژوه‌ترین کتاب روی زمین است، گفت: قرآن شما را به اعماق تاریخ می‌برد و جبهه‌بندی حق و باطل را پیش روی شما قرار می‌دهد. باید معانی عالی قرآنی در قالب‌های هنری بیان شود. هر سوره قرآن دریای بیکران معانی است که باید در اشکال متعدد هنر از آن سود بریم.

وی ادامه داد: درباره اهمیت و کارکرد هنر می‌خواهم نقل قولی از رهبر معظم انقلاب بیان کنم. مقام معظم رهبری می‌گویند؛ من بارها سوره مریم(س) را خوانده و تفسیر کردم اما با دیدن سریال مریم مقدس (س) نکات جدیدی را دریافتم. این بیان حضرت آقا نشان می‌دهد اگر هنرهای قرآنی را به صورت گسترده عرضه می‌کنیم، می‌توانیم جهان را به تسخیر خود درآوریم.

همچنین کاظم رجبعلی، عضو هیئت علمی قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز بیان کرد: در نمایشگاه‌های هنری، هنرمندان باید درباره چرایی کار قرآنی که انجام داده‌اند، بگویند. آن‌ها باید بگویند زمانی که اثر قرآنی خلق می‌کردند، چه احساسی داشتند. در ضمن هنرمندان باید بگویند به واسطه همنشینی با قرآن چه اتفاقی برای آن‌ها رخ داده است. این سخنان اگر مطرح شود، می‌تواند برای همه مردم راهگشا باشد.

در انتهای این مراسم سید رضا موسی شاعر جوان، اشعاری را قرائت کرد و سپس لوح تقدیر به سمیه آزادی همت، حامد باقری زاده، محمد بخشی زاده، اکبر پرویزی، نادیا پیرزاده، تندیس تقوی، فائقه جهانبخش، یونس چناری، سحرسادات حسینی نقوی، معصومه حیدرپور، سحر رحیمی، امیره رسولی، الهه رهبر، ناصر زارعین، محمد سلیمانی، زینب شاطری، نوبهار شاهی آذر، مریم شیخی، ستاره عامری، مائده عباس زاده، محبوبه علوی خصال، مطهره علی اکبر نظری، اعظم علیزاده نیک، سحر فتح اله ئی، نرگس قاسمپور، فرحناز قلی زاده، زهرا کاظمی زاده، مائده کلایی، فاطمه لطفی آذر، زهره محمدزاده، امید مراوندی، هدی میرباقری، وحیدعلی نجفی، عرفانه نوری نژاد، شیرین نوشیروان، مریم نیکوفر، فهیمه همتیان، رقیه سادات وزیری بزرگ، محمود یوسفی اهدا شد.

یادآور می‌شود، نمایشگاه هنرهای تجسمی نور از 7 تا 9 اسفندماه برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

محمد حاتمی

انتهای پیام
captcha