منشور روحانیت فصل‌الخطاب آسیب‌شناسی حوزه‌های دینی است
کد خبر: 4123955
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مدیر حوزه علمیه خراسان:

منشور روحانیت فصل‌الخطاب آسیب‌شناسی حوزه‌های دینی است

حجت‌الاسلام علی خیاط با بیان اینکه منشور روحانیت، فصل‌الخطاب آسیب‌شناسی حوزه‌های دینی است، گفت: از دیدگاه امام(ره) قناعت، شجاعت، صبر، زهد و پرهیز از تقدس‌نمایی و تحجرگرایی باید از ویژگی‌های جریان اصیل روحانیت باشد.

حجت‌الاسلام علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان در همایش «منشور روحانیت» که امروز، چهارم اسفند به مناسبت سالروز صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی(ره) در سالن همایش هتل آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، گفت: امام خمینی(ره) را باید یکی از اصلاح‌گران بزرگ حوزه‌های علمیه و بلکه بزرگ‌ترین آن‌ها دانست و باید در کردار و گفتار مصلحانه او در باب حوزه‌ها و روحانیون تعمق کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: منشور روحانیت که پیامی طولانی به روحانیون سراسر کشور از سوی حضرت امام(ره) در واپسین ماه‌های زندگانی ایشان است، یکی از مهم‌ترین پیام‌های وی و نیز از مهم‌ترین منشورهای چندساله انقلاب به شمار می‌آید که به نوعی باید آن را فصل‌الخطاب آسیب‌شناسی حوزه‌های دینی دانست.

دل‌نگرانی‌های امام راحل برای آینده روحانیت

وی در باب اهمیت مطالب منتشر شده در این منشور راهبردی افزود: پیام امام راحل راهبردهایی پیش روی روحانیت نمایان و پیام‌های این منشور به‌معنای تابلو و اعلانات بر سر راه روحانیت است که آنها را هدایت می‌کند. در منشور روحانیت دل‌نگرانی‌های امام راحل برای آینده روحانیت است و هر اتفاقی که در نهاد روحانیت بیفتد در سرنوشت انقلاب اسلامی تأثیر دارد. برای اینکه انسان از هر واقعه تاریخی درسی بگیرد باید آن را در زمان خودش مورد بررسی قرار دهد، تمام حوادث تاریخی مهم هستند، به‌ویژه پیام منشور روحانیت امام(ره) که برای حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب بسیار تأثیرگذار است.

خیاط بیان کرد: در همان مقطع زمانی برخی افراد که در روحانیت و نهاد رهبری حضور داشتند شروع به فرافکنی در خصوص دستاوردهای نظام و انقلاب کردند و گسل دیگری هم که به اصطلاح عقلای قم بودند علیه جنگ تحمیلی و تأثیرات آن در کشور رفتارهایی داشتند که این گروه از روحانیت با تفکر لیبرالی و سکولاری شروع به فعالیت کرده بودند تا در جریان روحانیت نفوذ کنند و پشتوانه روحانیت را از نظام بگیرند و اینگونه به نظام و انقلاب ضربه بزنند، اما امام(ره) نفوذ و آمادگی آنها برای ضربه زدن به نظام را درک کرده و تدابیری اندیشید.

وی تصریح کرد: امام راحل در پیام منشور روحانیت بیان کرد که آنچه می‌تواند انقلاب اسلامی را از پای درآورد دوری نظام از حوزه‌های علمیه است و هرچه مردم از روحانیت فاصله بگیرند تحت تأثیر فتنه‌های دشمنان قرار می‌گیرند.

القای شعار جدایی دین از سیاست

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخشی دیگر از سخنانش با استناد به پیام امام راحل در منشور روحانیت گفت: استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب کرد؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر و هنگامی‌که حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت شد.

وی اظهار کرد: اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه‌ زیادی تأثیر داشت. بی‌شک روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته‌اند و گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‌دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، بلکه ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به درک دشمن از تدابیر امام راحل در دفع نقشه‌های پلید آنها علیه نظام و انقلاب گفت: دشمن این خطر را کاملاً درک کرده بود که اگر بخواهد با جریان روحانیت مبارزه کند باید از ابزار تأثیرگذاری استفاده کند و به این نتیجه رسید که برای نابودی نظام و انقلاب باید از دل روحانیت برای این اقدام بهره بگیرد.

وی بیان کرد: ایجاد هفته وحدت یکی از تدابیر امام راحل برای اتحاد مسلمانان بود که برنامه‌ریزی شد و عده‌ای دست‌نشانده دشمن این هفته را هفته وحشت نامیدند و تلاش کردند با اختلاف بین تشیع و تسنن انقلاب را از بین ببرند، اما خوشبختانه با تدابیر امام راحل و همسو بودن مردم، دشمن به خواسته‌های پلیدش نرسید.

ویژگی‌های روحانی اصیل در پیام منشور روحانیت

خیاط در خصوص ویژگی‌های برجسته‌ای که در پیام منشور روحانیت توسط امام راحل برای روحانیون اصیل، متعهد و وظیفه‌شناس برشمرده شده اظهار کرد: قناعت، شجاعت، صبر، زهد، عدم تعلق به تجملات دنیا، عدم وابستگی به قدرت‌ها، احساس مسئولیت در برابر توده‌ها، پرهیز از تقدس‌نمایی و تحجرگرایی، احاطه به مسائل زمان و آشنایی با مسائل سیاسی، بصیرت و توجه به حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان و همچنین پایبندی و وفاداری به سیره علمی و عملی سلف صالح و فقه جواهری و… مواردی هستند که از دیدگاه امام(ره) جریان اصیل روحانیت همواره از این ویژگی‌ها برخوردار بوده و همین عامل توانسته است نقش و تأثیرگذاری روحانیت را در طول تاریخ تشیع، به نقشی بی‌بدیل تبدیل سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: اکنون و در آینده نیز باید چنین ویژگی‌هایی سرمشق عملی برای استمرار و تعمیق جریان علمی و تربیتی حوزه‌ها باشد تا آینده حرکت سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی و سلامت نظام جمهوری اسلامی تضمین و تأمین شود و رگه‌ها و لایه‌های انحرافی، وابسته، تحجرگرا و ساده‌لوح نتوانند جایگاه اصلی روحانیت را در جامعه اشغال کنند.

خیاط در پایان گفت: حوزه‌ها و روحانیت اصیل و متعهد، باید نسبت به آسیب‌ها و چالش‌ها هوشیار و حساس بوده و ضمن پرهیز خود از این آسیب‌ها مراقب نفوذ برخی دیدگاه‌ها و تلقی‌های نادرست به ذهن و فرهنگ حوزه‌ها و به‌ویژه طلاب جوان باشند. برخی از این موارد، چالش‌هایی است که چه‌بسا در قالب‌های فریبنده و دنیاپسند و یا به بهانه‌های مقدس‌مآبانه مطرح می‌شود، در حالی که غایت آن‌ها تهدید روحانیت است.

انتهای پیام
captcha