اجرای بزرگترین رویداد قرآنی در حوزه مسابقات و درخشش نمایندگان ایران
کد خبر: 4123938
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
اهم رویدادهای قرآنی هفته

اجرای بزرگترین رویداد قرآنی در حوزه مسابقات و درخشش نمایندگان ایران

در این هفته‌ شاهد برگزاری مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسابقات بین‌المللی بودیم. مقدمات آن از ماه‌ها پیش آماده شده بود و مرحله نهایی آن به صورت حضوری در هفته نخست اسفند با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان برگزار و پرونده آن در پایان هفته با حضور رئیس‌جمهور بسته شد.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، روزهای پایانی بهمن‌ و روزهای ابتدایی اسفند 1401، هفته‌ای بود که شاهد برگزاری بزرگترین و مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسابقات، آن هم نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین‌المللی بودیم. در ذیل نگاهی به مهمترین رویدادهای قرآنی این هفته‌ خواهیم داشت؛

سی ونهمین دوره مسابقات ایران با شعار «یک کتاب، یک امت»

مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در دو بخش بانوان(در نوبت صبح) و آقایان(در نوبت عصر) از ۳۰ بهمن‌ماه تا دوم اسفندماه با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد. مراحل مقدماتی این مسابقات طی ماه‌های گذشته با شرکت نمایندگانی از ۸۲ کشور به صورت مجازی برپا شده است.
مراسم افتتاحیه این مسابقات با حضور محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی؛ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان، پیشکسوتان و فعالان قرآنی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی همراه بود.

مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات، سوم اسفند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و تنی چند از مسئولان کشورمان در سالن اجلاس سران برگزار شد که طی آن از برگزیدگان تجلیل شد. از پنج رتبه برتر این مسابقات، چهار رتبه نخست به نمایندگان کشورمان رسید.(برگزیدگان سی‌ و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران)
علاقه‌مندان برای اطلاع از حواشی، جزئیات بیشتر از مسابقات سی و نهم، یادداشت‌ها، مصاحبه و گفت‌وگو با اساتید، فعالان قرآنی و اعضای هیئت داوران این دوره و تحلیل اجراها و تلاوت‌های انجام شده به تفکیک دو بخش بانوان و آقایان می‌توانند به زیرگروه مسابقات بخش فعالیت‌های قرآنی ایکنا مراجعه کنند.

اجرای بزرگترین رویداد قرآنی در حوزه مسابقات و درخشش نمایندگان ایران

دفتر بیستمین جشنواره «جبرئیل امین» بسته شد

بیستمین جشنواره «جبرئیل امین» به منظور تجلیل از ۱۷۲ حافظ کل قرآن که طی یک سال گذشته در مؤسسه بیت‌الاحزان موفق به حفظ قرآن شده‌اند، ۴ اسفندماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد. در ابتدای این مراسم ۱۷۲ حافظ کل به صورت دسته‌جمعی به زیارت مزار شهدای حرم مطهر رفتند. اجرای این مراسم که به صورت مستقیم از شبکه فارس پخش شد، به عهده محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی تهران بود. تلاوت سیدجواد حسینی، قاری بین‌المللی کشورمان، همخوانی حافظان قرآن و اجرای گروه تواشیح از جمله برنامه‌های این مراسم بود.

آغاز ثبت‌نام آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن با امکان حضور اتباع خارجی

ثبت‌نام هجدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم که از دوم اسفندماه آغاز شده تا سه‌شنبه ۱۶ اسفندماه ادامه خواهد داشت.
حافظانی که قصد دارند در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم شرکت کنند، می‌توانند طی بازه زمانی دو هفته‌ای تعیین شده جهت انجام فرایند ثبت به بخش طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان دارالقرآن الکریم به نشانی www.telavat.ir مراجعه کنند.

«تالار قرآن» تأسیس می‌شود

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی از موافقت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با پیشنهاد تأسیس «تالار قرآن» به عنوان اصلی‌ترین کانون برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن و نیز دیگر همایش‌های قرآنی خبر داد.
بنابر گفته رئیس هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران «امیدواریم با این همدلی، طی سال‌های آینده و نه چندان دور سالن و تالاری اختصاصی به عنوان «تالار قرآن» داشته باشیم که بتواند به امید خدا فعالیت‌های قرآنی استان تهران را متمرکز کند و ما در برگزاری رویداد‌های مهم قرآنی مزاحمت کمتری برای سازمان‌ها و نهاد‌ها داشته باشیم».

برگزاری مرحله نهایی بخش کتبی مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی

واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی همگام با سایر واحد‌های دانشگاهی و در راستای گسترش فرهنگ قرآن و اهل بیت و عمل به حدیث شریف ثقلین در بین دانشگاهیان اقدام به برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن و عترت کرده است.
مرحله دوم بخش نهایی رشته کتبی این مسابقات، اول اسفند به صورت سراسری در تمامی مراکز آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در سراسر کشور و به صورت مشترک طی ساعت ۱۰ برگزار شد.
این مسابقات ویژه اساتید و دانشجویان در رشته‌هایی از جمله آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با معارف نهج‌البلاغه، حفظ مفاهیم قرآن کریم، حفظ و ترجمه احادیث معصومان(ع)، احکام، سیره معصومان(ع)، آشنایی با معارف صحیفه سجادیه، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی برگزار شد.

سامانه استعلام مجوز تدریس انس با قرآن رونمایی می‌شود

سامانه استعلام مجوز تدریس درس انس با قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی به همت اداره کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، رونمایی می‌شود.
«سامانه شناسایی مدرسان انس با قرآن کریم» برای معرفی مدرسان این درس به تفکیک هر استان و تسریع و سهولت در دسترسی به مشخصات مدرسان شامل «نام، نام‌خانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراه» در حال راه‌اندازی است. اطلاعات این سامانه تنها در اختیار متولیان این درس در استان‌ها خواهد بود تا قادر به شناسایی مدرسان دارای مجوز معتبر در استان خود باشند.

منادی نوزدهم با طعم تجلیل از مجاهدان قرآنی اسلامشهر و چهاردانگه

نوزدهمین محفل قرآنی منادی، از سلسله محافل انس با قرآن که به همت مجمع قرآنیان اسلامشهر پایه‌گذاری و برپا می‌شود، مصادف با شب مبعث پیامبر اکرم(ص) در دفتر امام جمعه شهر چهاردانگه برگزار شد.
در این مراسم، مهدی نصیری، امین رحیمی، اسلام بی‌غم، وحید خزایی، محمد کاظمی، شهرام علیپور به اجرای برنامه اعم از ابتهال‌خوانی و تلاوت قرآن پرداختند. افزون بر این، قاریان نوجوان یعنی امیرحسین باقریان، سیدمحمد طاها فاضلی و آمین بهروان‌منش نیز در بخش‌های دیگر برنامه آیاتی از قرآن را تلاوت کردند. مدیریت جلسه نیز بر عهده حمید رحیمی، قاری پیشکسوت اسلامشهری بود.

انتشار «رحمت عالم» همزمان با مبعث پیامبر(ص)

جدیدترین اثر موسی معتمدی، حافظ کل قرآن و نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با عنوان «رحمت عالم» در ایام مبعث منتشر شد. این اثر با صدای موسی معتمدی، تنظیم سیدبهنام پورحیدری و مدیریت هنری سیدروح‌الله قوام‌نیا منتشر شده است.

دوره ۱۰ ساله مدرسه اسماء‌الحسنی برگزار می‌شود

مدرسه اسماء‌الحسنی (علوم پایه و مهندسی) دوره ۱۰ ساله‌ای را به منظور تشکیل جمعی از متخصصان قرآنی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند. این دوره ۱۰ ساله در چهار سطح ارائه می‌شود و در هر سطح انتظار می‌رود که توان و خروجی مربوط به آن سطح در مخاطب فعال شود. طی این دوره لازم است مخاطب زمان ۱۰ تا ۱۵ ساعت در هفته را به مطالعه و شرکت در کلاس اختصاص دهد.
مخاطبان این مدرسه اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و معلمان دروس علوم پایه هستند که متناسب با تخصص و حوزه فعالیت خود می‌توانند به واسطه مجهز شدن به توان تدبر در قرآن در حوزه فعالیت‌های خود و در ارتباط با سایر افراد آن عرصه مؤثر بوده و نقش‌آفرینی کنند.

 

مؤسسه رسول عصر ثقلین وابسته به دارالقرآن خانه کارگر دوره مربیگری مهد و پیش‌دبستانی قرآنی را به صورت مجازی را برگزار می‌کند.

در این دوره آموزش حفظ و مفاهیم کودکانه، آموزش حروف الفبا، آموزش تجوید کودکانه و آموزش آیات کاربردی با اعطای گواهینامه از سوی سازمان تبلیغات اسلامی ویژه بزرگسالان ارائه می‌شود.

شروع این دوره شنبه ۱۳ اسفندماه اعلام شده است و به شرکت‌کنندگان این طرح مدرک پایان دوره ارئه می‌شود. در این دوره به اعضای خانه کارگر ۱۰ درصد تخفیف ویژه ارائه خواهد شد.

پیوستن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان تهران به رویداد «مشکل‌گشا»

مشکل‌گشا سلسله رویداد‌هایی است که به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرا شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند.
نخستین رویداد مشکل‌گشا با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران، از مطالبات مقام معظم رهبری و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول موضوع مذکور برپا می‌شود.
بر این اساس حجت‌الاسلام والمسلمین محسن صیدآبادی، مسئول فرهنگی و معیشت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان تهران از سوی این مرکز به عنوان یکی از حامیان معنوی به این رویداد پیوست.

تمدید مهلت ثبت‌‌نام مشکل‌گشا

ثبت‌نام در این رویداد به صورت انفرادی یا گروهی صورت می‌گیرد و گروه‌سازی در فرایند این رویداد شکل خواهد گرفت.
با توجه به درخواست و استقبال علاقه‌مندان برای شرکت در رویداد «مشکل گشا»، مهلت ثبت‌نام در این رویداد تا سه‌شنبه ۹ اسفندماه تمدید شده است. علاقمندان می‌توانند تا تاریخ ۹ اسفندماه ساعت ۲۴ با مراجعه به تارنمای evand.com فرم ثبت‌نام، را تکمیل و در رویداد شرکت کنند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۶۶۴۱۰۱۸۰-۰۲۱ تماس بگیرند.

برگزاری کارگاه آموزشی آزمون‌های اعطای مدرک عمومی به حافظان قرآن

کارگاه آموزشی و توجیهی ویژه مدیران استانی آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک عمومی به حافظان قرآن کریم طی روز‌های ۵ و ۱۲ اسفندماه در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود. این کارگاه با حضور کارشناسان و رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها و نمایندگان کمیته‌های فنی آزمون‌ها در قالب دو گروه جداگانه ۳۰ نفره، برپا خواهد شد.
این رویداد آموزشی و توجیهی جمعه، ۵ اسفند، ساعت ۸ صبح با حضور حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و کریم دولتی، رئیس شورای ارزیابی حافظان قرآن کریم درحال برگزاری است.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره سراسری قرآن دانشجویان در دانشگاه صدا و سیما

جشن نیمه شعبان و مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه صدا و سیما از سوی کانون قرآن و عترت این دانشگاه برگزار می‌شود.سخنرانی و تجلیل از برگزیدگان از برنامه‌های این مراسم است که دوشنبه، ۱۵ اسفندماه از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه سالن شهید سلیمانی برگزار می‌شود.
مهلت ارسال آثار دانشجویان تا چهارم اسفندماه بود و داوری نیز از پنجم تا هشتم اسفندماه انجام می‌شود.

دوره مجازی «قرآن، اثر هنری» برگزار می‌شود

وره مجازی مقدمات تدبر در قرآن‌ با عنوان «قرآن، اثر هنری» و کارگاه تخصصی سوره‌نوشت از سوی مدرسه دانشجویی قرآنی حمد (هنر و ادبیات) برگزار می‌شود.
این دوره ویژه دانشجویان، هنرجویان، استادان و فعالان عرصه‌های هنر، ادبیات و داستان برپا می‌شود و علاقه‌مندان به منظور ثبت‌نام در دوره مقدمات تدبر در قرآن مربوط به عرصه‌های هنر، ادبیات، داستان و رسانه می‌توانند به نشانی http://quranetratschool.ir/?p=۲۳۷۱۴ مراجعه کنند.

شنیدن طنین «آوای فرشتگان» از فرهنگسرای قرآن

برنامه «آوای فرشتگان» ویژه کودکان و نوجوانان به مدت ۱۰ روز (تا دهم اسفندماه) با محور اصلی خوانش یک سوره از قرآن کریم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در فرهنگسرای قرآن درحال برگزاری است.

انتشار کتاب «لسان صدق»؛ مروری بر دیدگاه‌های محمدعلی لسانی‌فشارکی

بیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مناسبت درگذشت محمدعلی لسانی‌‎فشارکی، کتابی با عنوان «لسان صدق» را تدوین کرده است که شامل اهم دیدگاه‌های این معلم فقید قرآن کریم که در جلسات قرآنی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده‌اند، است.
این کتاب در ۴۵ صفحه و در چهار فصل شامل «آموزش قرآن کریم»، «تدبر در قرآن کریم»، «آموزش عالی قرآن» و «انس با قرآن کریم» تدوین شده است.

مجمع عمومی اتحادیه قرآنی استان تهران برگزار می‌شود

مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران، ۱۱ اسفندماه در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. مجمع فوق‌العاده از ساعت ۸:۳۰ با دستور جلسه تغییر برخی از مفاد اساسنامه اتحادیه آغاز می‌شود.
بلافاصله مجمع عمومی با دستورجلسه ارائه گزارش توسط سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه قرآنی تهران، استماع گزارش بازرسان اتحادیه، پرسش و پاسخ مدیران موسسات و رؤسای سازمان‌ها و نهادهای شرکت‌کننده به مجمع(مدیرکل فرهنگ و ارشاد، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس شورای عالی قرآن شهرداری تهران) برپا خواهد شد.

نیاز به حمایت از ۲۸ مؤسسه آسیب‌دیده زلزله خوی

در حادثه زلزله خوی و طی برآورد انجام شده، ۲۸ موسسه و خانه قرآن در آذربایجان غربی دچار حادثه شدند و سرپا کردن این مجموعه‌های قرآنی و مردمی نیازمند حمایت‌های دستگاه‌های قرآنی - فرهنگی و خیرین است. از این تعداد ۱۶ موسسه و ۱۲ خانه قرآن شهری و روستایی است که حداقل ۳۰ درصد به بالا دچار آسیب شدند و امکان استمرار و ادامه فعالیت در مکان‌های استیجاری و مکان‌های گذشته را ندارند. اسامی ۲۸ مجموعه قرآنی آسیب دیده از زلزله خوی

مسابقات قرآن، عترت و نماز قطب یک اصفهان برگزار شد

چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز قطب یک مرکز استان اصفهان به همت آموزش و پرورش شهرستان خمینی‌شهر، مرکز دارالقرآن معرفت آموزش و پرورش خمینی‌شهر و مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت(ع) در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه یکم و دوم اسفندماه در محل این مؤسسه برگزار شد.
این دوره از مسابقات در دو بخش دختران و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، دعاخوانی، گفتمان مهدوی، احکام، انشای نماز، نهج‌البلاغه، فهم قرآن، صحیفه سجادیه، حفظ کل، حفظ ۲۰ و ۱۰ جزء برپا شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha