نشست «فرصت‌ها و چالش‌های مشترک مسلمانان» در نیجریه
کد خبر: 4123079
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
ایران برگزار کرد؛

نشست «فرصت‌ها و چالش‌های مشترک مسلمانان» در نیجریه

نشست تخصصی مجازی «فرصت‌ها و چالش‌های مشترک مسلمانان در جهان و منطقه» به همت رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه در این کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در نیجریه به منظور آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در جهان اسلام به ویژه در غرب آفریقا و ایجاد تعامل و گفت‌وگو با اندیشمندان و عالمان دینی و دانشگاهی بین دو کشور ایران و نیجریه و دستیابی به راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از این چالش‌ها‌، اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی و موضوعی در این خصوص کرده است.

در همین راستا نشستی با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های مشترک مسلمانان» با حضور اساتید، اندیشمندان و عالمان بزرگ کشور نیجریه و ایران با همکاری دانشگاه باقر العلوم قم در ابوجا برگزار شد .

آئین افتتاحیه این نشست تخصصی با سخنرانی  محمد  علی بک، سفیر کشورمان در نیجریه آغاز شد و وی ضمن اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات کلی در جهان اسلام،  ایجاد چالش‌های هویتی، رشد و تقویت قوم‌گرایی روزافزون در منطقه و جهان‌ ، ارائه تصویر نامطلوب از اسلام ، ترویج مباحث و موضوعات غیراخلاقی در میان جوانان و همچنین هدف قرار دادن بنیان خانواده اسلامی از طریق ترویج سبک زندگی غیراسلامی را نمونه های بارز و ملموس از چالش های جهان اسلام در حال حاضر برشمردند.

این نشست با سخنرانی 8 نفر از عالمان و اندیشمندان در حوزه مطالعات اسلامی از کشور نیجریه و ایران ادامه یافت . جناب آقای دکتر عبدالطیف سلیمان، رئیس مرکز مطالعات اسلامی لاگوس درباره «نقش مسلمانان در همکاری‌های جهانی»، شیخ یعقوب ننگی، رئیس مرکز تقریب در ایالت بائوچی با موضوع «نقش وحدت در تشکیل امت اسلامی» و سید هادی ساجدی، استاد دانشگاه باقر العلوم قم در خصوص چالش‌ها و راهکارهای مسلمان در آفریقا به ویژه در غرب آفریقا و نیجریه، محمد مفتاح، استاد دانشگاه مذاهب اسلامی درباره فرصت‌ها و تهدیدهای جامعه مسلمان در قاره آفریقا و ریشه‌های حضور پر رنگ کشورهای قدرتمند جهان در این منطقه، پروفسور یحیی کاسسا از مرکز مطالعات اسلامی میدوگوری ایالت برونو با موضوع وظایف مسلمانان در مقابل تهدیدات و چالش‌های جهانی و منطقه‌ای و عثمان یوشا از دانشگاه ابوجا درباره فرصت‌ها و مشکلات جامعه اسلامی نیجریه سخنرانی کردند و اندیشه‌ها و تجربیات خود را برای بهبود وضعیت مسلمانان در سراسر جهان به شور و مشورت گذاشتند.

مجید کامرانی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در اختتامیه این نشست سخنرانی کرد و همفکری و هم اندیشی علمای دین و اندیشمندان جهان اسلام را بسیار مهم و حیاتی برای تحقق یکپارچگی جهان اسلام دانست.

وی آشنایی با فرصت‌ها و چالش‌های موجود و یافتن راهکارهای مناسب و به روز را برای سلامت کلی جهان اسلام بسیار مفید و عبور از مرزهای جغرافیایی و داشتن نگرش جهانی و بین‌المللی را در حفظ امنیت منطقه و کشورها، مهم برشمرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان از حضور همه شرکت‌کنندگان و سخنرانان به ویژه از دانشگاه باقرالعلوم قم برای همکاری نزدیک با این رایزنی در برگزاری موفق این نشست، تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام
captcha