دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت برگزار می‌شود
کد خبر: 4121708
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰

دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت برگزار می‌شود

دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد: برنامه‌های دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت تشریح کرد.

جشنواره حرکتبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نشست خبری «دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت» و «نخستین رویداد ملی پویش» با حضور دبیران بخش‌های مختلف این جشنواره امروز 23 بهمن ماه، در مجتمع کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه فردوسی برگزار گردید.

امیرحسین سالاری، دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست، بیان کرد: این دو رویداد با هدف معرفی و رونمایی از دستاوردها و فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، اشتغال‌آفرینی دانش‌بنیان، شبکه‌سازی مؤثر میان نیروی انسانی متخصص، دانشجو و صنایع مرتبط با دانشگاه است. 

وی  گفت: دوازدهمین جشنواره دانشگاهی حرکت و نخستین رویداد ملی پویش (نشست دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور) و نمایشگاه جامع فرصت‌های شغلی (FUMJOB) از  25 تا 27 بهمن ماه سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد به صورت همزمان برگزار خواهد گردید.

سالاری درباره جشنواره دانشگاهی حرکت که دوازدهمین دوره آن برگزار خواهد شد، تصریح کرد: هر ساله انجمن‌های علمی دانشجویی در دو بخش دانشگاهی و ملی ارزیابی می‌شوند. امسال در دوازدهمین دوره در بخش دانشگاهی، انجمن‎‌های علمی را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. در مجموع حدود 52 اثر به دبیرخانه رسیده است  که در 9 حوزه و دو بخش آثار برتر و شایسته تقدیر نتایج ارزیابی در 27 بهمن اعلام خواهد شد.  

دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص جزئیات این جشنواره، بیان کرد: حوزه‌های این دوره عبارتند از حوزه انجمن برتر، انجمن خلاق، مسابقه، تولید محتوای دیجیتال، اختراع کتاب مادری، آموزش، بخش ویژه، نشان تلاش و نشریه است.  

وی درباره نشست پویش که همزمان با جشنواره برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تا قبل از وقوع کرونا هر ساله دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها طی نشستی مشکلات و دغدغه‌های فعالیت‌های علمی دانشجویی خود را مطرح می‌کردند. امسال پس از دو سال وقفه این نشست به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود و 86 نفر از کارشناسان و 81 نفر از دبیران انجمن‌های علمی کشور در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

سالاری افزود: تفاوت این نشست با نشست‌های قبلی در این است که دبیران و کارشناسان در سامانه معرفی شده از سمت وزارت، دغدغه‌ها و مشکلات را در حوزه‌های معرفی شده قید می‌کنند، همچنین راهکارهای موفق یا عملی مد نظرشان را ذکر می‌کنند. نتیجه آنچه از سامانه دریافت می‌شود در نشست‌های تخصصی با حضور معاونین و مسئولین وزارت علوم و سیاست‌گذاران دخیل در این حوزه‌ها مطرح می‌شود و در اختتامیه نتایج اعلام خواهد شد.

وی ابراز کرد: حوزه‌های پشتیبانی و تامین مالی، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های وزارتی و کشوری، رسانه و روابط عمومی، جذب و حفظ  ساختار دانشجویی و رویدادهای کشوری وزارت علوم  از جمله حوزه‎‏‌هایی هستند که از دبیران و کارشناسان انجمن‌های علمی درخواست شده تا دغدغه‌ها، چالش‌ها و برنامه‌هایشان را بیان کنند.

دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص جزئیات نشست‌ها گفت: نشست «قانون حمایت از حمایت‌های وزارتی و کشوری» با حضور علیرضا دادخواه، مدیرکل پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ چندین هم‌ اندیشی و نشست با دکتر صاحب کار، دکتر ذوالفقارزاده و دکتر مهدی نژاد نوری؛ همچنین برگزاری کارگاه «تفکر استراتژیک» با ارائه دکتر خلیل نژاد و کارگاه «تفکر واگرا و ....» با ارائه دکتر نوری زاده را در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به چگونگی فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی بیان کرد: در سال گذشته برگزاری حدود 1190 طرح، 437 کارگاه آموزشی، 130 بازدید، 280 نشست تخصصی و سخنرانی، 40 مسابقه، 38 نشریه فعال و 73 عنوان تولید محتوای دیجیتال را داشته‌ایم. در برگزاری هم‌ز مان این رویدادها در نظر داشتیم که مهمانان این جشنواره را با ظرفیت‌های دانشجویی و صنایع استان آشنا شوند، هم‌چنین سامان دهی باشگاه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی است که قرار است در سامانه ای رتبه بندی انجمن‌های علمی ‌صورت گیرد تا از خدمات علمی رفاهی فرهنگی در سطح دانشگاه فراهم است، استفاده کنند.

محمد طلعتی، معاون ارتباط با صنعت و جامعه انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد در این نشست پیرامون نمایشگاه فرصت‌های شغلی (FUMJOB) این دوره از جشنواره حرکت بیان کرد: هر ساله رویداد حرکت برگزار می‌شود تا فعالیت‌های یک ساله انجمن‌های علمی دانشجویی هر دانشگاه با توجه به گزارشی که خودشان داده‌اند، مورد ارزیابی قرار گیرد و در کنار آن نمایشگاهی برپا می‌شود که دستاوردهای یک ساله حاصل این انجمن‌ها را که می‌توانست به مخاطب دانشجویی معرفی شود را در معرض دید قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: با استقبال روزافزون از این نمایشگاه سعی کردیم از شرکت‌های خارج از دانشگاه دعوت کنیم تا هم با فعالیت‌های دانشجویان آشنا شوند و هم زیست بوم مناسب همکاری دانشجویان با صنایع را شکل دهیم. در سال گذشته برای اولین بار با ادبیاتی جدیدی این نمایشگاه برگزار شد و هدف آن بود تا دوباره در دوران پساکرونا بسترسازی اولیه برای حضور شرکت‌ها را داشته باشیم. 

طلعتی  افزود: آنچه امسال در جامعه دانشجویی مشهود است، بحران منابع انسانی کارآمد است. کارآمدی بدان معنا است که شرکت‌ها در مراوداتی که با دانشگاه‌های سراسر کشور دارند، نیروی انسانی را جذب می‌کنند، اما نیروی انسانی جذب شده نهایتا تا یک سال به همکاری ادامه می‌دهد و به علت‌های مختلفی همکاری ادامه نمی‌یابد.

معاون ارتباط با صنعت و جامعه انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: آنچه امسال درصدد هستیم حداقل تأثیرگذاری ممکن را در آن داشته باشیم، این است که به شرکت‌های نیازمند فرصت‌های شغلی از جمله کارورزی، کارآموزی و استخدام که می‌توانند از ظرفیت دانشجویان انجمن های علمی بهره مند شوند، در نمایشگاه امسال غرفه اختصاص دهیم تا حضور یابند و معرفی شرکت و مصاحبه با دانشجویان فعال در این نمایشگاه صورت گیرد.

وی تأکید کرد: بدین ترتیب عملاً دسترس پذیری شرکت‌ها و صنایع را  برای دانشجویان بیشتر کرده‌ایم تا دانشجویان بدون نگرانی برای ارائه مهارت‌هایش برای مراجعه به شرکت‌های مختلف این فرصت را داشته باشند.

طلعتی در خصوص شرکت‌هایی که در نمایشگاه امسال شرکت دارند، توضیح داد: دانشگاه فردوسی به عنوان یک دانشگاه مادر که تمامی رشته‌ها را شامل می‌شود، سعی شده تا جای ممکن پراکنش شرکت‌هایی که در خدمت‌شان هستیم هم با این موضوع مرتبط باشد.

معاون ارتباط با صنعت و جامعه انجمن‌های علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: شرکت پیمان خطوط شرق در حوزه فنی و مهندسی؛ شرکت مانو پارت مرکز نوآوری و شتاب‌دهی گروه صنعتی پارت‌ لاستیک در حوزه فنی مهندسی، رباتیک و سرمایه‌گذاری؛ خانه خلاق و نوآوری محتوای دیجیتال نیتک در حوزه علوم انسانی و دیجیتال؛ پردیس رشد ایرانیان مرکز شتاب دهی و نوآوری در حوزه کشاورزی و محیط زیست؛ امور مسئله محور حوزه اقتصادی کوثر که نیازهای اساسی و اصلی کشور را احصا و به دانشجویان می سپارند؛ سایت ساز سی فایو که در حوزه تولید محتوا، وب سایت و خدمات آنلاین؛ پلت فرم استارت آپی مبتنی بر هوش مصنوعی بتاتیک که طراحی مسیر شغلی برای دانشجویان را انجام می‌دهد و شرکت فراخوان توس که در زمینه فنی و مهندسی فعالیت می‌کند، از جمله شرکت‌هایی هستند که در این نمایشگاه حضور خواهند یافت و 15 غرفه به آنان اختصاص داده می‌شود. بدین ترتیب دانشجویان فرصت آشنایی و ارتباط مستقیم با این شرکت‌ها را خواهند داشت.

وی ضمن ارائه آماری از سال گذشته بیان کرد: حدود 750 نفر بازدید کننده در سال گذشته داشته‌ایم و پیش بینی‌مان برای سال جاری آماری در حدود 2500 نفر بازدیدکننده است. آنچه دانشگاه فردوسی در بخش ارتباط با صنعت و جامعه انجمن‌های علمی بدان دست یافته، این است که هر همکاری کوتاه‌مدت به صورت تضمینی منجر به همکاری‌های استراتژیک بلندمدت شده است.

ساعات برگزاری نمایشگاه در روزهای 25، 26 و 27 بهمن ماه از ساعت 10- 18 در دانشگاه‌ها برگزار می‌گردد.

انتهای پیام
captcha