حرفه‌آموزی موجب ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌شود
کد خبر: 4118432
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱

حرفه‌آموزی موجب ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌شود

رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی کردستان اشاره به اینکه حرفه‌آموزی موجب ارتقای سطح خودباوری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه می‌شود، گفت: توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی در فرآیند یاددهی – یادگیری دانش‌آموزان را قادر می‌کند تا دانش، ارزش‌ها و نگرش‌های خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل کنند.

تجلیل از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

طالب محمدی، رئیس آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان کردستان در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: هفدهمین جشنواره غیرحضوری آثار دستی و تجسمی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کشور به میزبانی مازندران و با درخشش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان برگزار شد.

وی افزود: در رشته درودگری هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی وهنری دانش‌آموزان استثنایی پیمان امینی و متین مرادخانی دانش‌آموزان دوره متوسطه مدرسه استثنایی نوآوران سنندج موفق به کسب رتبه‌های اول و سوم کشوری شدند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان با برشمردن سیستم آموزشی به عنوان سرمایه‌ای ضروری برای تحقق اهداف توسعه و مهم‌ترین ابزار موجود برای پیشبرد و واقعیت بخشیدن به آرمان‌های جوامع مختلف بیان کرد: رسالت آموزش و پرورش توان بخشیدن به فرد در جهت توسعه کامل استعدادها و نیز شناخت توانمندی‌های خلاق خود است.

محمدی با تأکید براینکه حرفه آموزی در افزایش نگرش مثبت و ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان با نیاز ویژه تأثیر زیادی دارد، اظهار کرد: توجه به تمام ابعاد وجودی و شخصیتی در فرآیند یاددهی – یادگیری دانش‌آموزان را قادر می‌کند تا دانش، ارزش‌ها و نگرش‌های خود را به توانایی‌های بالفعل تبدیل کنند.

وی افزود: مهارت زندگی، مهارت شخصی و اجتماعی است که دانش‌آموزان باید آن را بیاموزند تا با ارتقای توانمندی‌های خود با موقعیت‌ها و مشکلات زندگی به نحوی بهتر و مؤثرتر مواجه شوند.

محمدی افزود: آموزش شغلی نه تنها منجربه تربیت دانش‌آموزانی خودکفا و اجتماعی می‌شود بلکه به تربیت نیروی انسانی کارآمد در مسیر رشد کشور و کارهای تولیدی مفید برای جامعه می‌انجامد.

وی تأکید کرد: آشنایی با مشاغل و پرورش نگرش شغلی در دوره پیش دبستانی و ابتدایی، توانمندسازی، آموزش رویکردها و مهارت‌های وابسته به شغل در متوسطه دوره اول پیش حرفه‌ای و مهارت‌آموزی در متوسطه دوره دوم حرفه‌ای باعث می‌شود تا آنان بتوانند با اتکا به استعدادها و توانمندی‌های خود با انتخاب شغلی مناسب به عنوان عضو مفیدی در جامعه مشارکت داشته باشند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان با بیان اینکه مفاهیم آموزش شغلی می‌تواند در خلال برنامه‌ریزی تحصیلی به دانش‌آموزان آموزش داده شود، بیان کرد: تلاش ما ایجاد زمینه و آماده‌سازی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برای ورود به بازار کار و داشتن یک زندگی مستقل برای تأمین آینده آن‌ها است.

وی با تأکید بر اهمیت ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی افزود: با توجه به نیازهای ویژه دانش‌آموزان استثنایی، با بکارگیری شیوه‌های مناسب تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی‌های اساسی در جهت به فعلیت رساندن توانمندی‌های بالقوه آنان تلاش خواهیم کرد.

محمدی با بیان اینکه مبنای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مهارت‌آموزی است، اظهار کرد: پرورش یافته سیستم آموزشی باید دارای حداقل یک مهارت باشد به گونه‌ای که در صورت جدایی از نظام تعلیم و تربیت رسمی در هر مرحله، توانایی تأمین زندگی خود و اداره خانواده را داشته باشد.

وی با اشاره به پرورش نیروی ماهر و فراهم کردن ساختارهای مناسب مهارت‌آموزی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر یادآور شد: مهارت‌آموزی، استعدادیابی وتقویت مهارت‌های پایه با رویکرد کارآفرینی در نظام آموزش‌و‌پرورش می‌تواند برطرف‌کننده بسیاری از نیازهای آینده بازار کار متناسب با ظرفیت درونی دانش‌آموزان باشد.

انتهای پیام
captcha