چرا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در ترویج حفظ و قرائت قرآن سهیم نمی‌شوند
کد خبر: 4118095
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

چرا حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در ترویج حفظ و قرائت قرآن سهیم نمی‌شوند

مدیر مؤسسه تسنیم لنجان با بیان اینکه یک جامعه آماری خوب در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل دین و تبلیغ هستند، گفت: اگر طلاب مکلف به حفظ قرآن شوند و حداقل بتوانند تا پایان سطح دو حوزه کل قرآن را حفظ کنند به یکی از منویات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده می‌شود.

‌حوزه‌های علمیه‌رضا یاوری، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت تسنیم لنجان در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با طرح‌ریزی و پیاده‌سازی فعالیتی نظام‌مند و درست از سوی دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مدارس در رابطه با رسوخ قرآن در بطن جامعه و دستیابی به آمار 10 میلیون حافظ قرآن گفت: طبق آماری که از طرف مدیریت حوزه‌های علمیه کشور اعلام شده بیش از هزار حوزه علمیه فعال در کشور داریم.

وی ادامه داد: یک جامعه آماری خوب که در حال تحصیل دین و تبلیغ هستند که بیشترین وقت خود را به آموزش و تحصیل پرداخته‌اند و در کنار قرآن هستند. اگر طلاب خواهر و برادری که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند به حوزه حفظ قرآن وارد و همه آنان مکلف به حفظ قرآن شوند و حداقل بتوانند تا پایان سطح دو حوزه کل قرآن را حفظ کنند، یکی از منویات مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده خواهد شد و مطمئناً این مسیر راهی برای گذر از بحران آموزش حفظ قرآن در کشور خواهد بود.

یاوری با بیان اینکه اگر در حوزه‌های علمیه حفظ قرآن و ارائه خدمات یکی از شاخص‌های اثرگذار باشد می‌تواند منشأ اثرات بسیاری در جامعه شود و نگاه به حفظ یا قرائت قرآن بسیار جهشی رشد کند، اظهار کرد: این نکته را هم باید گفت که برخی از مدارس حوزه‌های علمیه بسیار خوب در این خصوص وارد عمل شده‌اند و این موضوع را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، ولی از حوزه‌های علمیه در سطح کل کشور انتظار بیشتری می‌رود که در حوزه حفظ و قرائت ورود جدی داشته باشند.

وی افزود: حال این موضوع در دانشگاه‌ها هم صدق می‌کند. اگر برای دانشجویانی که در رشته‌های مختلف فرهنگ اسلامی در حال تحصیل هستند و در طول چهار سال مدرک کارشناسی دریافت می‌کنند یا وارد مقاطع ارشد و دکتری می‌شوند به عنوان خروجی نهایی مانند درس پایان‌نامه یک درس حفظ قرآن تعریف شود، می‌تواند اثرات بسیاری داشته باشد.

یاوری بیان کرد: مجاز است که با 50 نفر کلاس درس معارف اسلامی تشکیل شود. این آمار برای این درس یعنی بیشتر همایش برگزار می‌کنیم نه کلاس. حضور این تعداد در کلاس درس بازدهی خوبی ندارد و این نگاه مسئولان وزارت علوم نگاه مثبتی را به درس معارف اسلامی نشان نمی‌دهد. این میزان دانشجو در کلاس‌ها علاوه بر ایجاد خستگی زیاد برای استاد، برای دانشجو نیز بازدهی ندارد.

وی با اشاره به آماری از رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد گفت: در سال 1401 تعداد 2457 نفر دانشجو فقط در یک سال در این مقطع توسط دانشگاه‌های مختلف جذب شدند. اگر در طول 10 سال برای این تعداد دانشجوی ورودی برنامه‌ریزی شود تا حافظ کل قرآن شوند، فقط در این مقطع ما می‌توانیم 24 هزار و 570 نفر حداقل حافظ 15 جزء داشته باشیم. در رشته‌های مختلف دیگر نیز اگر این جمع‌بندی را بخواهیم داشته باشیم، در سال حداقل 5000 نفر در مقاطع مختلف در رشته‌های معارف اسلامی و گرایش‌های مختلف آن جذب می‌شوند که اگر در 10 سال بخواهیم برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم 50 هزار نفر حافظ داشته باشیم.

مدیر مؤسسه تسنیم لنجان ضمن اشاره به این مطلب که اگر بخواهیم در طول 10 سال در نظر بگیریم، از فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه بیش از دو میلیون نفر فقط از این دو نهاد آموزشی می‌توانیم حافظ تربیت کنیم، عنوان کرد: اگر آموزش و پرورش را به این تعداد اضافه کنیم بیش از 9 میلیون نفر در آموزش و پرورش در حال تحصیل هستند و اگر از مقطع سوم ابتدایی به بعد بخواهیم برای حفظ در مدارس گام برداریم و در طول یک سال تحصیلی فقط یک جزء هم حفظ کنند در پایان مدارس هر نفر حداقل هشت جزء قرآن را حفظ کرده است و اگر حداقل پنج میلیون نفر هم در این طرح بتوانیم خروجی دهیم در طول 10 سال آینده ما پنج میلیون نفر حافظ حداقل هشت جزء داریم.

وی اظهار کرد: آیا دانشگاه، حوزه و مدارس نمی‌توانند یک فعالیت نظام‌مند و درستی پیاده‌سازی کنند تا قرآن در بطن جامعه رسوخ داشته باشد و ما بتوانیم به رقم حداقل 10 میلیون نفر حافظ در 10 سال آینده برسیم، البته اگر 10 سال پیش چنین رویکردهایی تعریف شده بود الان ما به این میزان رسیده بودیم، ولی چندگانگی در تصمیمات قرآنی، عدم توجه به ظرفیت‌های موجود، عدم تخصیص بودجه و نگاه نادرست به این موضوعات باعث شده از برنامه‌ها عقب باشیم. امید است یک بار برای همیشه یک برنامه درست تنظیم و این کار به درستی مدیریت شود تا قرآن در بدنه آموزشی کشور به شیوه‌ای صحیح مدیریت شود.

انتهای پیام
captcha