مناظرات علمی بین نفرات برتر مسابقات سراسری قرآن برگزار شود
کد خبر: 4117313
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف از نگاه متسابقان/۶

مناظرات علمی بین نفرات برتر مسابقات سراسری قرآن برگزار شود

نفر اول راه‌یافته به مرحله نهایی بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن اوقاف با بیان اینکه بهتر است این مسابقات در سطح بین‌المللی برگزار شود، گفت: با اجرای مناظرات علمی در رابطه با قرآن بین نفرات برتر تأثیرگذاری این مسابقات بیشتر می‌شود.

مسابقات سراسری قرآنسیدمهدی میرباقری طباطبایی، نفر اول راه‌یافته به مرحله نهایی در رشته تفسیر قرآن کریم بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: 33 سال دارم و دارای تحصیلات کارشناسی و مشغول به تحصیل در حوزه هستم و از شهر تهران برای اولین بار است که در یک مسابقه قرآنی شرکت می‌کنم.

وی در رابطه با اثرات انس با قرآن در زندگی افراد گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ»، از جانب خدا برای هدایت شما نور و کتابی آشکار آمد؛ پس قرآن کریم یک کتاب جامع در تمام جنبه‌های زندگی انسان است، اگر کسی طالب سعادت دنیا و نیز سعادت آخرت است، باید به قرآن پناه ببرد؛ هم‌چنین در آیه 28 سوره حدید می‌فرماید: «يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيَجْعَلْ لَكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ»، یعنی این قرآن نوری عطا می‌کند که بتوانی با آن زندگی کنی و راه را بپیمایی.

طباطبایی در رابطه با چگونگی قدم گذاشتن در این راه گفت: سؤالی همواره در ذهن بنده بود مبنی بر اینکه کتابی در 1400 سال پیش فرستاده شده و جز معجزات حضرت رسول اکرم(ص) است، مانند حضرت رسول، پیغمبران دیگر نیز معجزاتی داشتند، مانند عصای حضرت موسی(ع)، اما چرا معجزه پیامبر اکرم(ص) به دست ما رسیده و در دسترس ماست درحالی که معجزات سایر پیغمبران به ما نرسیده است؛ به همین دلیل شروع به مطالعه یک آیه از سوره یس کردم، بارها آن را خواندم اما متوجه مفهوم آن نشدم، برای فهم کامل مفاهیم به کتاب تفسیر مراجعه کردم که اگر کمک و عنایت خداوند متعال نبود باز هم نمی‌توانستم این مفاهیم را درک کنم.

نفر اول راه‌یافته به مرحله نهایی بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن اوقاف گفت: در سوره مبارکه یس می‌فرمایند: «یس و القران الحکیم»، خداوند متعال کتاب خود را حکیم معرفی می‌کند درحالی که حکیم به موجود زنده اطلاق می‌شود، پس متوجه می‌شویم قرآن یک موجود زنده است.

وی در رابطه با فهم و انس با مفاهیم قرآن افزود: کسی که قلب سیاه و پرونده اعمال سنگینی دارد با انس با قرآن پاک و مطهر می‌شود، زیرا این کتاب پاک و مطهر است، لذا کسی که درصدد دریافت و فهم مفاهیم قرآن است، اگر از راه صحیح آن یعنی کمک از خداوند و ائمه و مراجعه به عالمان دینی به این سمت برود قطعاً خداوند او را آگاه می‌کند.

طباطبایی در رابطه با راهکارهای بالاتر رفتن سطح مسابقات اوقاف تصریح کرد: خوب است این مسابقات گسترده‌تر و در سطح بین‌المللی برگزار شود و برای این موضوع نیز برخی سوره‌های خاص را انتخاب کنند؛ هم‌چنین در این مسابقات به مناظرات علمی بپردازند و نفرات برتر در سطح کشورها چه شیعه و چه سنی به صورت علمی در رابطه با قرآن صحبت کنند تا تأثیرگذاری این مسابقات در سطح جهان بیشتر شود.

وی در پایان گفت: اطلاع‌رسانی تمام مراحل بخش معارف مسابقات از سمت سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار خوب، قوی و دقیق بوده و امیدواریم همه آحاد بشریت با این کلام الهی انس بیشتری بگیرند.

یادآور می‌شود، چهل‌وپنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس قم از هشتم تا یازدهم بهمن‌ماه در سالن همایش آستان مقدس امامزاده شاه سیدعلی(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha