مشکلات خودمان را به پای تقدیر نیندازیم
کد خبر: 4115855
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

مشکلات خودمان را به پای تقدیر نیندازیم

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: در روایت یکی از یاران امام هادی(ع) نقل شده است که ایشان این نکته را گوشزد کرده که عالم هستی مخلوق خداست و نباید مشکلات خود را به گردن عالم و روزهایش بیندازیم.

حجت‌الاسلام محسن شیدایی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام محسن شیدایی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: سبک زندگی و نوع نگاه اهل بیت(ع) و مقایسه آن با زندگی خود در دنیای اکنون می‌تواند راز و رمز یک زندگی با سبک اسلامی را برایمان نمایان سازد.

وی با اشاره به شهادت امام هادی(ع) در روزهای آخر جمادی‌الثانی به قولی، افزود: زندگی و سخنان امام هادی(ع) مانند سایر ائمه می‌تواند برای امروز ما درس‌آموز باشد؛ یکی از این درس‌ها را یکی از پیروان ایشان روایت می‌کند؛ حسن بن مسعود یکی از یاران امام هادی(ع) روزی قصد دارد نزد ایشان مشرف شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: وی نقل می‌کند این مشرف شدن ماجراهایی داشت؛ در انگشت دستم آفت یا زخمی پیش از دیدار با امام هادی(ع) ایجاد شده بود؛ از طرفی در بین راه با یک راکب برخورد سختی داشتم و به دستم نیز آسیب وارد شد.

شیدایی افزود: حسن بن مسعود می‌گوید پس از تمام این ماجراها که حادث شد، در یک تراکم و شلوغی جمعیتی به محضر امام هادی(ع) رسیدم و این فشار جمعیت موجب شد لباسم پاره شود؛ بنابراین با دست مجروح، انگشت آسیب دیده و لباس پاره و با زحمت به محضر امام رسیدم در حالی که با خود گفتم چه روز بدی بود و امیدوارم خداوند من را از شر امروز خلاص کند.

وی گفت: در واکنش به این کلام، فرمایش امام هادی(ع) بسیار زیباست؛ ایشان به این فرد فرمود: حسن بن مسعود تو که با ما رفت و آمد داری و مکتب اهل بیت(ع) را می‌شناسی چگونه این سخنان می‌گویی؛ چرا بدی‌ها را به روزها نسبت داده و گناه و مشکلات خود را برعهده ایام می‌گذاری.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: امام هادی(ع) با این سخن خود قصد دارند این نکته را گوشزد کنند که عالم هستی مخلوق خداست و نباید مشکلات خود را به گردن عالم و روزهایش بیندازیم؛ باید مسئولیت کارهای خود را پذیرفته و راه چاره پیدا کنیم.

شیدایی با اشاره به توجه به این روایت برای کاربردی ساختن آن در زندگی امروزی، اظهار کرد: امروزه نیز برخی افراد مشکلات خود را که در نتیجه اشتباهات و گناه خودشان ایجاد شده به نحسی اعداد و ایام نسبت می‌دهند، اما ائمه اطهار(ع) معتقد بودند باید هر فرد مسئولیت کارهای خود را پذیرفته و در مورد مشکلات فرافکنی نکند.

وی افزود: این اعتقاد که مردم گاهی مشکلات خود را به عهده قسمت می‌اندازند نیز درست نبوده چراکه اختیار ما در قسمت و سرنوشت تأثیر می‌گذارد و در واقع ما جزئی از قسمت هستیم که نباید مشکلات خود را به عهده قسمت بگذاریم.

شیدایی یادآور شد: در این روایت بر نقش خودمسئولیتی و برعهده گرفتن مسئولیت کارهای خود و اینکه در نظام علت و معلولی خداوند متناسب با عقل، دانش و خرد حرکت کنیم، تأکید شده و در واقع هر سخن و حرکت ائمه می‌تواند درسی برای زندگی ما باشد؛ اگر نیک بنگریم.

انتهای پیام
captcha