ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های قرآنی دوجانبه ایران و مالزی
کد خبر: 4115796
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
رایزن فرهنگی ایران در مالزی در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد؛

ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های قرآنی دوجانبه ایران و مالزی

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مالزی با تشریح فعالیت‌های قرآنی این رایزنی، زمینه‌های همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه سبک زندگی و امور قرآنی را وسیع و دارای قابلیت‌های گسترده دانست.

 جشنواره جهانی هنرهای قرآنی مالزی قرار است از امروز، ۳۰ دی‌ماه تا ۹ بهمن ماه، در مرکز چاپ و نشر قرآن پوتراجایا برگزار شود. عموم مردم می‎‌توانند در روزهای هفته بین ساعت ۹ الی ۱۸ و در روزهای آخر هفته بین ساعت ۹ الی ۲۱ از این رویداد بازدید کنند. این جشنواره به همت تعدادی از نهادهای مالزیایی از جمله بنیاد رستو و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در این کشور و مساعدت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازماندهی شده است.

بر اساس برنامه‌ای که توسط برگزارکنندگان ارائه شده است، بازدیدکنندگان این فرصت را خواهند داشت تا از بخش‌های مختلف نمایشگاهی بازدید کنند و همزمان با کارآفرینان عرصه‌ محصولات اسلامی و قرآنی تعامل داشته باشند.

به همین مناسبت خبرگزاری ایکنا در مصاحبه‌ای با «محمد اورعی کریمی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مالزی درباره این نمایشگاه و نقش ایران در آن و سایر فعالیت‌های قرآنی این رایزنی به گفت‌وگو نشست.

در ابتدا اورعی کریمی با تشکر از جهاد دانشگاهی و ایکنا گفت: دیپلماسی قرآنی در رایزنی‌های فرهنگی از جمله رایزنی فرهنگی ایران در مالزی  یکی از ارکان فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی است. از همین رو با توجه به اینکه در کشور اسلامی مالزی هستیم و اهمیت دیپلماسی قرآنی صدچندان می‌شود، فعالیت‌های قرآنی مختلفی را آغاز کردیم. البته از قبل این برنامه‌ها بوده و گذشتگان هم فعالیت‌هایی داشتند. آغاز کردن به این معنا نیست که قبلاً کاری در این زمینه انجام نشده اما ما پس از یک دوره کرونا که باعث تعطیلی‌های  گسترده و مستمر در مالزی شده بود الحمدالله بعد از گشایشی که از حدود آوریل سال گذشته آغاز شد به تدریج جهت فعالیت‌های فرهنگی رایزنی را به سمت فعالیت‌های قرآنی بردیم و بحمدالله در همین چند ماهه موفق شدیم برنامه‌های خوبی را با مجموعه‌های مختلف مالزی اعم از دانشگاهی، NGOهای اسلامی و حتی مرکز سازمان توسعه اسلامی مالزی که به اختصار جاکیم خوانده می‌شود و سازمان اصلی فعالیت‌های اسلامی مالزی است داشته باشیم و فعالیت‌های مفیدی را رقم بزنیم. 

همکاری‌های مشترک رایزنی و بنیاد قرآنی رستو

وی افزود: از جمله فعالیت‌های قرآنی ما همکاری نزدیک و مشترک با بنیاد RESTU و مرکز نشر قرآن پوتراجایا بوده است. این بنیاد یکی از بنیادهای فعال در زمینه مسائل اسلامی به‌ویژه چاپ و نشر قرآن کریم است و در حوزه هنرهای اسلامی بسیار فعال هستند و ما برای فعالیت‌های مشترک زمینه‌های فراوانی داریم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه و جشنواره‌ای که قرار است از امروز آغاز به کار کند جشنواره جهانی هنر قرآنی است که توسط بنیاد رستو و با همکاری بعضی از نهادهای رسمی دولتی و NGO های مالزی برگزار می‌شود. در بخش بین‌الملل این جشنواره هم بیشتر توسط جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود توانستیم تعاملات خوبی با این بنیاد داشته باشیم.

چاپ قرآن مشترک ایران و مالزی

اورعی کریمی افزود: ما در حوزه فعالیت‌های نمایشگاهی در زمینه آموزش هنرمندان مالزیایی در رشته خوشنویسی، تذهیب و غیره همکاری داریم. از جمله فعالیت‌هایی که با بنیاد رستو قرار است انجام دهیم انشالله چاپ یک قرآن مشترک است موسوم به قرآن ایران و مالزی که بر اساس ذائقه‌ها و علاقه‌های هر دو ملت در زمینه هنری و تذهیب همکاری خواهیم کرد و امیدواریم در آینده نزدیک به سرانجام برسد.

کریمی اورعی ادامه داد: از جمله فعالیت‌های دیگری که با این بنیاد داریم شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف است که از این بنیاد دعوت به عمل آوردیم که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران در ماه مبارک رمضان شرکت کنند.

حضور پررنگ هنرمندان برجسته ایرانی

وی درباره  انتخاب هنرمندان حاضر در این جشنواره گفت: هنرمندان ایرانی که در اینجا حضور دارند در زمینه خوشنویسی قرآنی، خط نقاشی و انیمیشن‌های اسلامی و قرآنی فعال هستند. انتخاب این هنرمندان از سوی دوستان قرآنی ستادی انجام شد و خوشحالم از اینکه بهترین هنرمندان را در این رشته‌ها به ما معرفی کردند.

رایزن فرهنگی

نقش نمایشگاه در ترویج فرهنگ قرآنی

رایزن فرهنگی ایران در مالزی درباره تأثیر چنین رویدادهایی بر انس و الفت خانواده‌ها با مفاهیم قرآن گفت: متأسفانه یکی از مشکلات جوامع اسلامی از جمله ایران و مالزی این است که خانواده‌ها صرفاً با تلاوت و قرائت و یا حفظ مأنوس هستند اما به لحاظ معنایی و اینکه قرآن در زندگی‌ها باشد به صورت عملیاتی از قرآن استفاده بشود متأسفانه کم‌رنگ است. برگزاری این نمایشگاه‌ها خصوصاً با تدابیری که اندیشیده شده و بخش‌های مختلفی که برای آن در نظر گرفته شده، بسیار خوب است و باعث می‌شود که سبک زندگی اسلامی و قرآنی در خانواده‌ها به مرور نهادینه شود. امیدواریم بتوانیم با یک همکاری مشترک در این حوزه سبک زندگی  قرآنی فعالیت‌های بهتر و بیشتری داشته باشیم.

وی درباره حضور پررنگ ایران در این نمایشگاه گفت: چنین نمایشگاهی با این گستردگی و با مشارکت ارگان‌های مختلف این کشور و دعوت از چند کشور برای اولین بار است که در مالزی برگزار می‌شود. قرار است در سال‌های آینده به صورت گسترده‌تری به‌ویژه در بخش بین‌الملل برگزار شود.  

در نمایشگاه امسال رکن اصلی بخش بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران است اما از کشورهای ترکیه، عراق و فلسطین هم دعوت به عمل آمده که به صورت محدود حضور دارند.

چشم‌انداز روشن همکاری‌های دوجانبه ایران و مالزی؛ از چاپ قرآن مشترک تا ترویج سبک زندگی اسلامی

اورعی کریمی درباره تدابیری که برای تداوم همکاری دو جانبه فرهنگی بین ایران و مالزی اندیشیده شده گفت: تمرکز بر مشترکات اسلامی و دینی که با مالزی داریم و همچنین تمرکز بر مشترکات تمدنی و فرهنگی بسیار کمک می‌کند که بتوانیم روابط فرهنگی گسترده‌تری داشته باشیم. در بحث قرآن فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف قرآنی برنامه‌ریزی می‌کنیم یکی از موضوعاتی که مالزی به صورت مشترک در پی آن هستیم و مقدماتی را انجام دادیم و گفت‌وگوهایی با مجموعه‌های مختلف و نه تنها بنیاد رستو با چند مجموعه دیگر هم وارد آن شدیم بحث سبک زندگی اسلامی  و الگوی جامعه قرآنی است. روی این موضوع متمرکز هستیم و حتی در یکی از مراکز قرآنی که در یکی از شهرهای مالزی است الگوی کوچکی از جامعه قرآنی در حال پیاده شدن است و آنها از ما هم برنامه خواستند.

لزوم نزدیکی تدبر و تفسیر قرآن در جوامع اسلامی

وی افزود: امیدواریم که بتوانیم با بضاعت بسیار غنی و خوب قرآنی که جمهوری اسلامی دارد انشالله در این حوزه کمک کنیم. یکی دیگر از موضوعاتی که به صورت جدی دنبال می‌کنیم نزدیک کردن حوزه تدبر و تفسیر قرآن است. مشکل اصلی جوامع اسلامی این است که بیشتر به قرائت و حفظ قرآن می‌پردازیم ولی از پرداختن به تدبر در قرآن و آوردن مفاهیم قرآن در زندگی به صورت عملیاتی کمتر پرداخته شده است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مالزی ادامه داد: ما در مورد بحث تدبر در قرآن اینجا با دوستان مالزیایی گفت‌وگو می‌کنیم و دنبال این هستیم که در این حوزه بیشتر همکاری داشته داشته باشیم. اما به نظر من تدبر بدون توجه به تفسیر موفق نخواهد شد. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم انشالله الگوی مناسبی را در اینجا ارائه کنیم تا اینکه تدبر و تفسیر را به هم نزدیک کنیم.  تدبر می‌تواند یک موضوع عمومی باشد ولی تفسیر موضوع خاصی است که علما به آن می‌پردازند.

وی تأکید کرد: نمی‌توانیم از مردم عادی انتظار داشته باشیم که به تفسیر بپردازند ولی تدبر بدون آشنایی حداقلی با تفسیر نمی‌تواند تأثیر مهم و خوبی که انتظار داریم در زندگی و سبک زندگی داشته باشد. پس نزدیک کردن تدبر و تفسیر می‌تواند یکی از اموری باشد که در این سبک زندگی اسلامی و قرآنی کمک کند.

کریمی یادآور شد: در یک همایش قرآنی که اینجا در سال 2022 برگزار شد این موضوع به صورت جدی مطرح شد و راهکارهایی برای آن ارائه شده تا اینکه تدبر و تفسیر به هم نزدیک شود و در زندگی عموم مردم جریان داشته باشد. راهکارهایی ارائه شده که قرار است در دسامبر 2023 با دعوت بیشتر از مردم حتی دعوت از نوجوانان و کودکان موضوع جامعه قرآنی و سبک زندگی اسلامی بیشتر بررسی شود.

گستردگی فعالیت‌های قرآنی رایزنی فرهنگی

 وی درباره فعالیت‌های قرآنی رایزنی علاوه بر حوزه مسابقات و نمایشگاه گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی کارهای متعددی انجام شده است. رایزنی در بحث مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی به نمایندگان جمهوری اسلامی کمک می‌کند. در مالزی سازمان توسعه اسلامی (جاکیم) مسابقات را برگزار می‌کند و ما به دوستان سازمان اوقاف و قاریان و اساتیدی  که انتخاب می‌شوند کمک و زمینه را آماده می‌کنیم که دوستان بدون دغدغه و بدون نگرانی بتوانند در مسابقات مالزی شرکت کنند. از این طرف هم مسابقات بین‌المللی قرآن تهران را داریم که رایزنی فرهنگی به عنوان یکی از ارکان رسمی کمک به مسابقات است و مکاتبات با کشور میزبان و گرفتن مدارک قاری و حافظ که به تهران معرفی می‌شوند از طریق رایزنی فرهنگی و  سفارت جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

وی افزود: به غیر از مسابقات، فعالیت‌های دیگری در حوزه‌های مختلف قرآنی داریم که نشست‌های قرآنی از جمله آنهاست. یکی از این نشست‌ها را در سال ۱۴۰۱ با عنوان نشست علمی بازگشت به قرآن برگزار کردیم و در حوزه‌ بانوان و دیگر حوزه‌ها نیز فعالیت‌های موفقی انجام شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha