اهتمام کشورها برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + صوت
کد خبر: 4115397
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

اهتمام کشورها برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران + صوت

داور بین‌المللی مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: حضور قاریانی از کشورهای مختلف حتی در سطح پایین تلاوت نشان از این می‌دهد که آنها نیز در تلاشند تا با الگو گرفتن از سایر کشور‌ها ازجمله جمهوری اسلامی ایران کیفیت تلاوت خود را بالا ببرند.

مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از ۲۹ بهمن‌ماه طی مراسمی در تهران آغاز به کار کرد. در این مرحله متسابقان به صورت حضوری در محل مسابقات در تهران حاضر می‌شوند و در جمع اعضای هیئت داوران، اجرا خواهند داشت. ولی پیش از این، مرحله مقدماتی‌ای به منظور غربالگری برای دعوت از قاریان و حافظان به کشورمان، انجام شد تا هم سطح مسابقات ارتقا یابد و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. درباره این مرحله بیشتر بدانیم؛

سیداحمد غفاری، داور مرحله مقدماتی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران از کشور افغانستان در گفت‌وگو با ایکنا، درباره سطح شرکت‌کنندگان و ارزیابی خود از عملکرد متسابقان این دوره گفت: هرساله این دوره از رقابت‌ها رفته رفته به سطح بالاتری می‌رسد و بر کیفیتش اضافه می‌شود که همین موضوع باعث ارتقای این رویداد است؛ لذا این دوره شاهد حضور نمایندگان خوبی از کشور‌های مختلف و از جمهوری اسلامی ایران بودیم.

وی در خصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی به صورت تلفیق مجازی (مرحله مقدماتی) و حضوری (مرحله کشوری اسفند ۱۴۰۱) و معایب و محاسن آن گفت: هر چند که صرفه‌جویی در وقت و هزینه از مزایای این شیوه برگزاری است، اما امیدواریم متولیان مسابقات برای سال‌های آینده تدابیری بیندیشند تا تمامی مراحل به صورت حضوری انجام شود، چراکه حضوری بودن موجب ایجاد یک رقابت پایاپای در بین متسابقان خواهد شد و دیدار حافظان و قاریان یک حس رقابت‌ متفاوت و شور خاصی را بین افراد ایجاد می‌کند.

تنها داور بین‌المللی حاضر در این بخش در خصوص استقبال شرکت‌کنندگان خارجی گفت: امسال شاهد کیفیت و کمیت خوبی از حضور متسابقان در همه بخش‌های این دوره ازجمله حفظ، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق بودیم. کشور‌های عراق و مصر قاریان خوب و بنامی را اعزام کرده بودند و جمهوری اسلامی ایران نیز با قدرت در این بخش از مسابقات حاضر شده بود.

غفاری با بیان اینکه برخی از کشور‌ها از قاریان با کیفیت و سطح بالای در قرائت برخوردار نیستند، اظهار کرد: اما حضور همین قاریان نشان می‌دهد که آن‌ها نیز تلاش می‌کنند تا با الگو گرفتن از سایر کشور‌ها ازجمله جمهوری اسلامی ایران کیفیت قرائت و تلاوت خودشان را بالا ببرند تا بتوانند در ادوار بعد حضور بهتری داشته باشند.

یادآور می‌شود مرحله مقدماتی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی مشهد از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ماه در بخش بانوان و آقایان برگزار شد. مرحله نهایی سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن نیز همزمان با سالروز مبعث رسول اکرم(ص) طی مراسمی در سالن اجلاس سران آغاز شد. این رویداد مهم فرهنگی تا چهارشنبه، سوم اسفندماه در جریان خواهد بود و بنا بر شرایط، دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز پنجشنبه، چهارم اسفندماه برگزار می‌شود.

همچنین شیوه اجرای مرحله مقدماتی به صورت ارتباط تصویری و غیر حضوری، پیش از حضور فیزیکی متسابقان در کشور، برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی جهاددانشگاهی برگزار شد به مرحله اجرا درآمد.

کد
انتهای پیام
captcha