تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی نیازمند همکاری دستگاه‌ها است
کد خبر: 4113629
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰

تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی نیازمند همکاری دستگاه‌ها است

مدیر تشکل کانون فرهنگی قرآنی «برهان» گفت: برای تحقق منویات رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی، باید بین مساجد و دستگاه‌های دولتی همکاری وجود داشته باشد تا در این راستا اتفاق مهمی رخ دهد.

مسجدابراهیم عقیلی، مدیر تشکل کانون فرهنگی قرآنی «برهان»، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص موضوع تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی که مقام معظم رهبری طی سخنان خود به آن اشاره فرمودند، اظهار کرد: برای اجرای منویات رهبری در این راستا باید از جانب اهالی مسجد، امام جماعت و ارکان مسجد مانند فرمانده پایگاه، مدیر کانون و هیئت امنا برنامه‌هایی صورت گیرد که در حقیقت این موضوع، کار مشترکی است که اگر هر یک از این ارکان نباشند منویات ایشان هم محقق نخواهد شد.

وی افزود: در واقع همکاری این نهادها موجب می‌شود که از یک‌سو امکانات لازم در مسجد فراهم شود که به نوعی جذب جوانان و نوجوانان به‌ سمت قرآن را به‌دنبال دارد و از طرفی نیز دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیت باید به‌گونه‌ای عمل کنند که منویات مقام معظم رهبری محقق شود.

مدرس محافل قرآنی کانون برهان تصریح کرد: اگر مسجد بخواهند در مسیر تحقق منویات رهبری به‌تنهایی این بار را به دوش کشد، نمی‌توانند کار را پیش ببرند و از سوی دیگر نیز دستگاه‌های دولتی هم به‌تنهایی کاری از پیش نمی‌برند، مگر اینکه این دو قطب با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانند اتفاق مهمی را در این راستا رقم بزنند.

جذب جوانان به قرآن با طراحی برنامه‌های مختلف

عقیلی اظهار کرد: جذب جوانان و نوجوانان به مسجد با یک اتفاق صورت نمی‌گیرد و به‌عنوان مثال نمی‌توانیم همه نوجوانان را با فعالیت‌های ورزشی جذب قرآن کرده و البته همه را هم نمی‌توانیم از طریق فعالیت‌های قرآنی جذب این مهم کنیم.

وی تأکید کرد: از این‌رو باید کانون‌های قرآنی و مساجد، برنامه‌های مختلف، کامل و مدونی را برای جذب نیروهای جوان و نوجوان به‌سمت فعالیت‌های قرآنی طراحی کنند تا بتوانند در این مسیر موفق شوند.

این فعال قرآنی ادامه داد: البته ممکن است این جذب به واسطه قرآن و مسابقات ورزشی و فرهنگی باشد و اینگونه نیست که افراد تنها از طریق قرآن و فعالیت‌های مذهبی به سمت‌وسوی قرآن سوق داده شوند، بلکه ممکن است این اقدام از طریق فعالیت‌های جانبی مانند اردو، استخر، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی دیگری صورت گیرد.

نقش ائمه جماعات در تحقق منویات رهبری

عقیلی با اشاره به نقش ائمه جماعات در تحقق منویات رهبر انقلاب بیان کرد: همانگونه که رهبری فرمودند: «ائمه جماعات مدیر مسجد است». به این منظور که در رأس تمام فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌هایی که در مسجد صورت می‌گیرد، امام جماعت قرار دارد و اگر امام جماعات همراه و موافق بوده و شخصیت فرهنگی نیز داشته باشد می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود و در غیر این صورت قطعاً فعالیت‌های کانون‌ها و پایگاه‌های قرآنی به آن نتیجه‌ای که باید، دست پیدا نخواهند کرد.

وی اظهار کرد: در واقع نقشی که امام جماعات در مسجد دارند در جایگاه سر در بدن است به این منظور که ایشان می‌تواند تمام فعالیت‌ها را داوری، هدایت و کنترل کند و رابط خوبی بین فعالیت‌های نهادهای مختلفی که در مسجد هستند مانند کانون، پایگاه و... باشند و همواره فضا را به شکلی پیش ببرند که این فعالیت‌ها محقق شوند.

ظرفیت‌های گفتمان‌سازی مساجد

مدیر تشکل کانون فرهنگی قرآنی برهان با اشاره به ظرفیت‌های گفتمان‌سازی مساجد بیان کرد: ظرفیت‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد، ظرفیت‌های بی‌نظیری است که شاید این ظرفیت در هیچ نهاد دیگری وجود نداشته باشد.

عقیلی افزود: بنابراین اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم در این صورت گفتمان‌های بیشتر و بهتری در سطح جامعه صورت می‌گیرد، البته آشنا شدن با این ظرفیت‌ها هم برعهده کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و هم برعهده دستگاه‌های نظارتی مانند ستاد عالی، مساجد و نهاد‌های متولی امور مساجد است.

وی بیان کرد: در واقع اگر این نهادها بتوانند فعالیت‌های مسجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و همچنین نقشی که مساجد در جامعه دارند را به‌وسیله گفتمان‌ها و برگزاری همایش‌هایی که نقش کانون‌ها در آن پررنگ می‌شود، برای مردم تبیین کنند در این صورت مردم با ظرفیت‌های موجود در کانون آشنا می‌شوند و رویکردشان متفاوت خواهد بود و در نهایت به جایی می‌رسیم که مردم و محله، ظرفیت‌هایی که در کانون‌ها نهفته است را مطالبه خواهند کرد.

این فعال قرآنی افزود: اگر در نهایت به این مطالبه برسیم، قطعاً در این صورت کانون‌ها می‌توانند ظرفیت‌های موجود را به سرانجام برسانند، زیرا این ظرفیت‌ها بسیار قابل استفاده هستند.

عقیلی اظهار کرد: این در حالی است که 19 نهاد دولتی را احصا کرده‌ایم که با توجه به بودجه‌هایی که دارند فعالیت‌های قرآنی مساجد را برنامه‌ریزی می‌کنند، اما در واقع نهادهای فرهنگی، آن خروجی که باید داشته باشند را ندارند که شاید دلیل این امر هم آن باشد که فعالیت‌های این نهادها با یکدیگر مرتبط نیستند.

وی در پایان گفت: در حقیقت اگر فعالیت‌های آنها در یک مجموعه و در یک قالب قرار گیرد و با یکدیگر همکاری داشته باشند، قطعاً کانون‌های فرهنگی و قرآنی مساجد هم از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha