ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی برای تحکیم مکتب سلیمانی
کد خبر: 4112803
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
رئیس مجمع اهل بیت(ع) گرجستان در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی برای تحکیم مکتب سلیمانی

شیخ راسم محمداف بر لزوم معرفی بیشتر ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی برای جوانان مسلمان در سطح منطقه و جهان به منظور تحکیم مکتب سلیمانی نزد نسل‌های آتی تأکید کرد و گفت: باید علاوه بر کار رسانه‌ای، کتاب‌های بیشتری به زبان‌های مختلف درباره شخصیت و زندگی شهید سلیمانی به رشته تحریر درآید.

شیخ راسم محمداف، رئیس مجمع اهل بیت(ع) گرجستان شیخ راسم محمداف، رئیس مجمع اهل بیت(ع) گرجستان در حاشیه همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی، قهرمان جهانی مقاومت»  به توصیف ابعادی از شخصیت شهید سلیمانی و همچنین معرفی انجمن متبوع خود پرداخت.

شیخ راسم با بیان اینکه مجمع اهل بیت(ع) گرجستان بیست سال پیش در این کشور تأسیس شده است، گفت: این مجمع دو بخش دارد، بخش محبین اهل بیت(ع) ویژه برادران و بخش جمعیت حضرت زینب(س) که ویژه خواهران است.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت‌های این مجمع، مذهبی و فرهنگی است، گفت: مسلمانان گرجستان از این نهاد دینی استقبال خیلی خوبی دارند در واقع بعد از فروپاشی جماهیر شوروی مردم بیش از پیش به اسلام و اهل بیت(ع) روی آوردند.

شیخ راسم با بیان اینکه عضویت در این مجمع محدودیتی ندارد، گفت: در این انجمن از کودک 10 ساله تا پیرمردها عضویت دارند اما، عمده اعضای آن نوجوانان و جوانان از جمله دانشجویان و مهاجران هستند.

وی با اشاره به اینکه در این مجمع که به شکل خصوصی اداره می‌شود، معارف اسلام، احکام و اخلاق اسلامی آموزش داده می‌شود، گفت: برای مثال اخیراً دوره‌ای به نام سیره حضرت زهرا(س) شناسی برگزار کردیم که با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود. البته کلاس‌های کامپیوتر، قرآن، زبان انگلیسی، زبان گرجی و دیگر کلاس‌های مفید هم برگزار می‌کنیم.

شیخ راسم برگزاری اردوهای زیارتی را هم از جمله برنامه‌های این انجمن خواند و گفت: ترتیب زیارت اماکن مقدسه از جمله فعالیت‌های موفق انجمن در برابر جریان‌های تکفیری و رادیکال محسوب می‌شود و در این راستا ما کاروان‌های زیارتی را به ایران، عراق و برخی امامزاده‌ها در جمهوری آذربایجان اعزام می‌کنیم؛ زیرا زائران ما از این طریق در برابر تبلیغات تکفیری‌ها علیه شیعه می‌ایستند.

وی با اشاره به علاقه و محبت خاص جوانان و مسلمانان گرجستان به مقام شهید سلیمانی گفت: دلیل اصلی این علاقه مبارزه شهید سلیمانی با جریان‌های تکفیری است، حتی گرجی‌های غیر مسلمان هم می‌گویند که اگر حاج قاسم در عراق و سوریه با جریان‌های تکفیری مبارزه نمی‌کرد چه بسا تروریست‌ها به گرجستان هم رسیده بودند و از این جهت به این شهید بزرگوار علاقه دارند و شهید سلیمانی را در امنیت کشورشان هم سهیم می‌دانند.

شیخ راسم همچنین به موضوع برگزاری کنفرانس‌ها با موضوع شهید سلیمانی توسط مجمع اهل بیت(ع) گرجستان از زمان شهادت وی تا به امروز گفت: از زمان اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی نیز نهادها و مجامع دینی مسلمان در روسیه و حتی برادران اهل تسنن و اعضای اهل تسنن پارلمان روسیه هم در آن حضور داشتند.

لزوم تدوین کتب بیشتر درباره شهید سلیمانی

وی بر لزوم معرفی بیشتر ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی برای جوانان مسلمان در سطح منطقه و جهان به منظور پایه‌گذاری و تحکیم مکتب سلیمانی نزد نسل‌های آتی تأکید کرد و گفت: باید علاوه بر کار رسانه‌ای، کتاب‌های بیشتری به زبان‌های مختلف درباره شخصیت و زندگی شهید سلیمانی به رشته تحریر درآید تا این شهید از نظر علمی درک و شناخته شود.

شیخ راسم شهید سلیمانی را شخصیت بی‌مثال نزد مسلمانان توصیف کرد و گفت: او از طریق مبارزه با جریان‌های تکفیری محبوب دل‌های مسلمانان و جهانیان شد.

این مسئول دینی در گرجستان ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آتی همایش شهید سلیمانی با حضور گسترده‌تر کشورهای اسلامی برگزار شود.

فعالیت‌های قرآنی مجمع اهل بیت(ع)

شیخ راسم یکی از فعالیت‌های مجمع اهل بیت(ع) گرجستان را فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: در همین راستا دارالقرآنی به همت مجمع اهل بیت(ع) گرجستان تأسیس شده است و با الهام از فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری به جوانان قرآن کریم، حفظ، قرائت و تفسیر قرآن آموزش داده می‌شود که به یاری خدا نتیجه و دستاورد خوبی هم داشته است.

شیخ راسم محمداف، رئیس مجمع اهل بیت(ع) گرجستان

وی افزود: همچنین مسابقات قرآنی را در سطح داخل کشور برگزار می‌کنیم و تازه‌ترین مورد مربوط به مسابقه حفظ قرآن است که سه ماه پیش در گرجستان برگزار شد و فارغ‌التحصیلانی از جامعة المصطفی(ص) در ایران یا دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه گرجستان از اساتید قرآنی و مسئولان برگزار کننده این دست مسابقات هستند.

حجت‌الاسلام راسم با اشاره به روابط خوب میان جمهوری اسلامی ایران با گرجستان پس از فروپاشی جماهیر شوروی طی 30 سال اخیر گفت: سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیون ایرانی از همان ابتدا در گرجستان حضور داشتند. به واقع باید گفت این ایران بود که به داد مسلمانان گرجستان در برابر هجمه‌هایی از سوی مسیحیت یا جریان‌های تکفیری رسید و در واقع مسلمانان را از جریان‌های گمراه‌کننده نجات داد.

شیخ راسم با اشاره به اینکه از سال 1995 حوزه‌های علمیه در گرجستان با حمایت‌های ایران تأسیس شدند، گفت: خوبی کار این بود که مقامات سیاسی گرجستان از مقامات ایران دعوت کردند که به کمک مسلمانان گرجستان بیایید، یعنی در واقع ایران بدون دعوت رسمی به گرجستان نیامده است در حالی که رسانه‌های محور غربی تبلیغات منفی و اشتباه در این خصوص داشته‌اند و بحمد الله نتیجه این ارتباط بین ایران و گرجستان موفق بوده است.

این شخصیت دینی گرجستان خواستار تقویت نقش سازمان تبلیغات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعة المصطفی(ص) و رایزن‌های فرهنگی ایران در گرجستان و دانشگاه‌های تاریخی و سازمان‌های ایران‌شناسی در رابطه با گرجستان شد.

وی ترویج بیشتر زبان فارسی در دانشگاه‌های گرجستان و به‌خصوص تفلیس را راه تقویت روابط دو کشور خواند و گفت: من خودم دیده و درک کرده‌ام که گرجستانی‌ها تا چه اندازه به زبان فارسی علاقه‌مند هستند و بیشتر می‌خواهند وارد موضوع ایران‌شناسی شوند چون ارتباط میان ایران و گرجستان تاریخی بوده است.

شیخ راسم با اشاره به اینکه بخشی از اشعار شعرای ایرانی به زبان گرجی ترجمه شده است، گفت: ترجمه کتب بیشتری از زبان فارسی به گرجی می‌تواند به تقویت روابط فرهنگی و دینی هم منجر شود.

نسخه‌های خطی فارسی در گرجستان را دریابید

وی با اشاره به وجود نسخه‌های خطی فراوان به زبان فارسی و بعضاً عربی در مرکز نگهداری نسخ خطی در تفلیس که امکان ترمیم و رسیدگی به آن وجود دارد، گفت: چند سال پیش از طرف کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در شهر قم که بزرگترین کتابخانه نسخه‌های خطی در ایران است به تفلیس نماینده‌ای را اعزام کردند تا روی این نسخه‌های خطی کار شود که وی تنها برخی از این کتب و مؤلفان آنها را شناسایی کرده و اکثر آنها بلاتکلیف مانده است در این راستا امکان فعالیت بیشتر وجود دارد. من به شخصه این کتاب‌ها را دیدم.

گرجستان کشوری در قفقاز که بین دریای سیاه و خزر قرار گرفته است. بیشتر ساکنان آن را مسیحیان ارتدوکس تشکیل می‌دهند. این کشور حدود ۵ میلیون جمعیت دارد. آمارهای مختلفی از جمعیت مسلمانان در این کشور وجود دارد، برخی مراکز جمعیت آنان را بیش از ۲۰ درصد مردم این کشور دانسته‌اند، نیمی از مسلمانان را شیعیان، اکثراً آذری‌زبان و نیم دیگر را سنی‌ها تشکیل می‌دهند. تفلیس (پایتخت گرجستان)، مارنئولی و گاردابانی شهرهای تجمع شیعیان گرجستان است.

 همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی، قهرمان جهانی مقاومت» روزهای چهاردهم و پانزدهم دی‌ماه با حضور مقامات عالی کشور و شخصیت‌های بین‌المللی در تهران برگزار شد.

گفت‌وگو: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha