سبک زندگی حاج قاسم سوژه تولیدات هنری باشد
کد خبر: 4112073
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

سبک زندگی حاج قاسم سوژه تولیدات هنری باشد

سبحانی‌نژاد، نویسنده و فیلمنامه‌نویس با بیان اینکه زندگی حاج قاسم سوژه تولیدات هنری اثرگذار باشد،‌ گفت: در این راه توجه داشته باشیم که چهره سردار را به صورت کلیشه‌ای به نمایش نگذاریم.

سبحانی نژاد فیلمنامه نویس

حمیدرضا سبحانی‌نژاد، نویسنده و فیلمنامه‌نویس قزوینی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی، گفت: هر روز که از زمان شهادت حاج قاسم می‌گذرد ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار بیش‌ازپیش هویدا می‌شود. حاج قاسم یک نظامی شجاع، با تدبیر، دارای صفات انسانی و اخلاقی ویژه و با نگاه استراتژیک اعتقادی و منحصربه‌فرد بود که توانست امنیت ایران اسلامی و حتی خاورمیانه را تضمین کند.

وی ادامه داد: سپهبد سلیمانی علاوه بر کارآمدی نظامی و نبوغ در تغییر شرایط میدان نبرد به نفع جبهه حق، دارای وجهه انسانی و حق‌طلبانه بود که در شرایط حساس و بحرانی اهالی مناطقی که در آن حضور داشت را جذب می‌کرد، درواقع حاج قاسم توانست استکبارستیزی را در میان مردم جهان بیدار کند و این موضوع برای دشمن خطر بسیار بزرگی است.

سبحانی‌نژاد تصریح کرد: به نظر من آمریکا با ترور ددمنشانه سردار سلیمانی می‌خواست هم یک شخصیت اثرگذار در معادلات منطقه را از میان بردارد و هم به نیروهای مخالف خود چنگ و دندان نشان بدهد و آن‌ها را مرعوب سازد و شاید در کوتاه‌مدت مردم ایران و منطقه دچار شوک و تا حدودی ناامیدی شدند اما احساس کلی بنده این است که غم فقدان سردار سلیمانی قابل‌اتکا و امید است و می‌توان یقین داشت که «شهید سلیمانی» از «قاسم سلیمانی» برای استکبار و مزدورانش خطرناک‌تر شده است.

عاشورایی بودن حاج قاسم

وی خاطرنشان کرد: شهادت حاج قاسم بیدارباش بزرگی به ملت ایران بود زیرا اکنون نام سردار سلیمانی در جهان در حد یک قهرمان ظلم‌ستیز مطرح شده و هیمنه قدرت‌های جهانی را به هم ریخته است و از سوی دیگر عاشورایی بودن حاج قاسم با کلام نافذ ایشان که فرمود «ما ملت امام حسینیم» در ناخودآگاه مردم ثبت شده است.

این نویسنده در پاسخ به این سؤال که آیا تولید فرآورده‌های هنری و فرهنگی در این سه سال در شأن شخصیت این شهید عزیز بوده است، گفت: فعالیت هنری و فرهنگی اثرگذار یک بخش تبلیغی و یک بخش تبیینی و اعتقادی دارد که در نهایت به هویت و اعتبار فرهنگی منتهی خواهد شد. از منظر تبلیغی در این سه سال کارهای ارزشمندی انجام شده و از این بُعد در جامعه تأثیر قابل‌توجهی داشته است اما در بُعد فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن مکتب حاج قاسم و پر رهرو شدن راه ایشان باید تلاش همه جانبه‌ای انجام شود.

سبحانی‌نژاد ادامه داد: برای تبدیل شدن حاج قاسم به یک اسطوره جهانی باید برای تولیدات پرمحتوا در عرصه‌های ادبیات، سینما، نمایش و هنرهای تجسمی قدم برداشت؛ حتی می‌توان برای مخاطب جهانی، شهروندان آمریکایی و اروپایی حاج قاسم را به یک اسطوره ماندگار تبدیل کرد، چراکه مفاهیم عمیق انسانی مانند ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، انسان‌دوستی و فروتنی همیشه در تمام جهان خریدار دارد.

میراث‌دار سبک سلیمانی باشیم

وی اظهار کرد: زندگی حاج قاسم می‌تواند سوژه تولیدات هنری اثرگذار باشد زیرا آنچه او را متفاوت کرده، بی‌خطا و پیراسته بودن نیست بلکه عبرت گرفتن از خطاها و تلاش همیشگی برای بهتر شدن و انتخاب‌های درست است. زندگی حاج قاسم پر از صبر، آرامش، زمین خوردن و دوباره برخاستن است؛ او از ناکامی‌هایش آموخته تا مس وجودش زر شود.

سبحانی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این راه توجه داشته باشیم که چهره سردار را به صورت کلیشه‌ای به نمایش نگذاریم چون زندگی حاج قاسم مانند زندگی قهرمان‌های سینمایی نیست که یک روزه سلبریتی می‌شوند. بنابراین باید برای اسطوره‌سازی این شهید بزرگوار مانند خودش با طمأنینه گام برداشت و زندگی او را مثل یک انسان معمولی بازخوانی و با تولیدات اثرگذار هنری به اسطوره‌ای ماندگار و جهانی تبدیل کرد.

وی بیان کرد: این نکته را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم که شخصیت شهید سلیمانی به شکل معجزه‌آسایی می‌تواند موجب همدلی و اتحاد شود و بهره‌برداری سیاسی و جناحی از این شهید بزرگوار در قدم اول جفا به اسلام و آن مرد نازنین است و در مراحل بعدی موجب تضعیف امنیت ملی و اختلاف‌افکنی می‌شود.

این فیلمنامه‌نویس در پایان گفت: مجاهدت‌ها، تدابیر، تفکرات و حتی شهادت حاج قاسم سرمایه‌ای عظیم برای همه ایرانیان و مسلمانان است که باید میراث‌دار آن باشیم. اگر به زندگی حاج قاسم سلیمانی نگاه دقیقی داشته باشیم درمی‌یابیم برای حسن‌ختام چنین زندگی مجاهدانه و مؤمنانه‌ای غیر از چنین شهادتی زیبا و تأثیرگذار نمی‌توان متصور بود.

انتهای پیام
captcha