حمایت از صنایع خلاق فرهنگی؛ راه حل بحران سبک زندگی
کد خبر: 4111927
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
سید مجید امامی تبیین کرد؛

حمایت از صنایع خلاق فرهنگی؛ راه حل بحران سبک زندگی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه سبک زندگی در ایران دچار بحران شده است، گفت: برای اینکه این بحران تدبیر شود می‌توان داد و فریاد زد و همه جا را بست اما در شرایط فعلی تنها راه‌حل این نیست؛ اگر نظام و زنجیره صنایع خلاق و صنایع فرهنگی درست شکل گیرد و نسبت آن با نظام ارزشی حفظ شود، احتمالاً بخشی از این مشکلات حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اولین نشست نقش زنان در نوآوری‌های فرهنگی «کارابانو» امروز سه‌شنبه ۱۳ دی در سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور در این نشست بیان کرد: ما به عنوان خادم نظام فرهنگی کشور از ناکارآمدی‌‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی همیشه شکایت داشتیم و دنبال راه حل بودیم.

امامی با بیان اینکه سبک زندگی در ایران دچار بحران است ادامه داد: برای اینکه این بحران تمشیّت و تدبیر شود می‌توان داد و فریاد زد و همه جا را بست اما در شرایط فعلی تنها راه‌حل این نیست؛ اگر نظام و زنجیره صنایع خلاق و صنایع فرهنگی درست شکل گیرد و نسبت آن با نظام ارزشی حفظ شود، احتمالاً بخشی از این مشکلات حل می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار کرد: اگر ما بتوانیم زیست بوم فعال در حوزه پوشاک و پوشش‌های اسلامی داشته باشیم، فرزندان ما علاقه‌مندند در حوزه لباس اجتماعی یا مجلسی به آن چیزی که نظام ارزشی ما می‌گوید نزدیک باشند. ما می‌توانیم مُدآفرینی کنیم و چون مُدآفرین نیستیم طبعاً مصرف کننده مُد هستیم و در نتیجه مصرف کننده مُد باید منتظر هجوم نظم ارزشی‌ مُدآفرینان بیگانه نیز باشد. گردش مالی حوزه مالی پوشاک در کشور بیش از 800 هزار میلیارد تومان است. بخشی مهمی از این بازار، غیرفرهنگی و غیر خلاق است و ما در کارگروه مد و لباس سعی می‌کنیم که برای این موضوع تدبیری بیندیشیم. 

وی افزود: خیلی طبیعی است که وضعیت نوجوانان ما به این صورت باشد و جای تعجب ندارد؛ زیرا آنها محصول ما هستند. این زیست بوم اگر وجود داشته باشد و نوآورها، نوآفرینان و خلاقان هم حضور داشته باشند تا حد زیادی ابتکار عمل به داخل مرزهای ارزشی جامعه بازگردانده می‌شود.

امامی با بیان اینکه عموماً بیست درصد جامعه دارای خلاقیت هستند بیان کرد: این افراد می‌توانند مستقل از به کاری واداشته شدن، خودشان با فکر و هنر خود تولید ثروت و کار کنند. ما در این کارگاه دنبال این هستیم که طبقه خلاق در جامعه بانوان ایران شناسایی شوند و مورد حمایت قرار گیرند تا گرهی از خود و جامعه باز کنند.

وی تصریح کرد: ما براساس داشته‌های فرهنگیمان می‌توانستیم تولیدات فرهنگی متنوعی داشته باشیم ولی از این فرصت استفاده نکردیم. برای مثال اگر ما به هنر قصه‌گویی و قصه‌سازی و تربیت براساس قصه‌ها توجه کرده بودیم، وضعیت امروز ما بهتر بود. اگر جامعه و زیرساختی داشتیم که می‌توانست شرکت‌ها، مؤسسات و نهادهایی که خیلی دقیق و عمیق بر روی فناوری قصه‌گویی برای تربیت، فراغت و درمان مردم در بیمارستان‌ها کار کند و از هر ساعت آن میلیون‌ها تومان به قصه‌گوها برسد؛ امروز فرد بیکاری در ایران نداشتیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: سال گذشته در سند تحول در دولت اولویت‌ها را اعلام کردیم؛ یکی از این اولویت‌ها احیا و استقرار زنجیره‌های اثربخش صنایع خلاق و صنایع فرهنگی به منظور تحول در سبک زندگی ایرانی - اسلامی بود.

وی تأکید کرد: نگاه‌های مسئولین نسبت به فرهنگ باید تغییر کند و به فرهنگ به عنوان محلی که فقط هزینه‌زاست نگاه نشود بلکه فرهنگ می‌تواند مولد باشد. نگاه افراد در دولت و سازمان برنامه به فرهنگ یک بخش هزینه‌برِ بی‌فایدهِ غیر چابک است و لذا آخرین و کمترین جایی که به آن پول داده می‌شود فرهنگ است.

امامی با اشاره به اینکه در ایران در حوزه کسب و کارهای خانگی بیش از ۷۰۰ رشته تعریف شده است گفت: باید برای این کسب‌وکارها تسهیلات در نظر گرفت و از آنها حمایت حقوقی کرد. ذهن قانون‌گذاران بیشتر دانش‌بنیان است و در تلاش هستیم تا فرهنگ‌بنیان و خلاق را در مفردات سیاست‌گذاری کشور جا بیندازیم.

نیروی نامرئی زنان در بازار اشتغال

مهدیه محمدتقی‌زاده، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست بیان کرد: اگرچه پس از انقلاب شاهد رشد کمی و کیفی تحصیلات زنان هستیم اما در بازار کار این تناسب با توجه به تحصیلات زنان تعریف نشده است. بنابراین از منظر بازار اشتغال ما با نیروی نامرئی زنان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی جامعه با توجه به همه افت و خیزهایی که در مباحث فرهنگی داریم، بخشی از آن به حوزه کار دولتی و بخشی از آن به حوزه فرهنگ و عرف جامعه بازمی‌گردد.در تلاشیم قدم‌هایی برداریم که در ادامه مثمرثمر باشیم و بحث توانمندسازی فرهنگی زنان را دنبال کنیم.

محمدتقی‌زاده افزود: در ادامه فضای همفکری که در وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در سلسله کارگاه‌هایی با بکارگیری اساتید مجرب حوزه فرهنگ، نوآوری و کارآفرینی بانوان خلاق را آموزش دهیم تا تمام نیازهای این بانوان را در اختیارشان قرار گیرد. این راه ادامه خواهد داشت و این آغاز کار است. رویدادهایی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال خواهیم کرد که در فضای کارآفرینی و نوآوری تعریف می‌شوند.

وی با بیان اینکه 60 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از بانوان هستند، تصریح کرد: حدود 18 درصد از این بانوان اشتغال به کار دارند و شکاف عظیمی بین این دو درصد وجود دارد. متوسط کارآفرینی زنان در کشور ما 10 درصد و برای آقایان بیش از 20 درصد است. این آمار زمانی بغرنج می‌شود که در یک نسبت‌سنجی کلی در حوزه کارآفرینی عمومی نسبت مردان به زنان دو برابر و در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان پنج برابر است.

ایجاد دبیرخانه‌ کسب‌وکارهای فرهنگی و خلاق

فهیمه محمد‌زمانی، دبیر کارگروه شرکت‌های خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست ضمن گزارشی از فعالیت‌های شرکت‌های خلاق، بیان کرد: در فرایند ثبت‌نام‌های شرکت‌ها در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک‌سری شرکت‌ها ثبت‌نام می‌کردند که شاخص‌های «های‌تک» را نداشتند و رد می‌شدند اما خروجی مورد نظر این نهاد، یعنی اشتغال و نوآوری را داشتند. در نتیجه معاونت کنار دبیرخانه دانش‌بنیان، دبیرخانه‌ای ایجاد کرد تا به کسب‌وکارهای فرهنگی و خلاق بپردازد و مورد حمایت خود قرار دهد.

وی ادامه داد: گردش مالی‌ای که برای این دبیرخانه وجود دارد باید خیلی بیشتر از این‌ها باشد اما اینطور نیست در صورتی که صنایع خلاق ما هم‌پای بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر در حال فعالیت است.

محمد‌زمانی افزود: با توجه به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌‌بنیان تبدیل به قانون شده است و می‌توانند مورد حمایت‌های حداکثری قرار گیرند؛ در نتیجه ما صنایع خلاق را به سمت دانش‌بنیان شدن هدایت کردیم تا بتوانند مورد حمایت‌ قانونی نیز قرار گیرند. امیدوارم این موضوع به قدری رو به رشد باشد تا بتوانیم ذیل همان قانونی که دانش‌بنیان را تعریف کرده و برای آن بودجه مصوب شده است صنایع خلاق را هم تعریف کنیم و مسیر رشد خود را طی کنند.

انتهای پیام
captcha