قرار نگرفتن در مسیر اطاعت از کفار؛ از ابعاد جهاد اکبر
کد خبر: 4111653
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶

قرار نگرفتن در مسیر اطاعت از کفار؛ از ابعاد جهاد اکبر

مشاور امور روحانیت استاندار خراسان‌جنوبی گفت: جهاد اکبر به معنای جهاد با نفس و قرار نگرفتن در مسیر اطاعت از کفار و اهداف و رضایت دشمنان است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن محمدی، مشاور امور روحانیت استاندار خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین محسن محمدی، مشاور امور روحانیت استاندار خراسان‌جنوبی، امروز ۱۲ دی‌ماه در مراسم بزرگداشت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و هفتمین روز تدفین شهید گمنام در محل استانداری، با اشاره به ثواب جهاد در راه خداوند، اظهار کرد: یکی از بهترین نعمت‌های الهی و امتیازی که خداوند به بندگان خاص خود عطا می‌کند، فضیلت جهاد است. 

وی بیان کرد: در این فضیلت برخی به درجه شهادت می‌رسند که این شهادت یک مقام بی نظیر است تا آن جایی که پیامبر اکرم(ص) فرمود: بالاتر از هر نیکی و خیری یک نیکی وجود دارد؛ مگر شهادت در راه خدا. 

مشاور امور روحانیت استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه شهادت در راه خدا بالاترین مقام  و امتیاز برای انسان است، افزود: هرکسی از دنیا برود با هدفی آرزو می‌کند به دنیا برگردد، اما شهید آرزو می‌کند به دنیا برگردد تا دوباره شهید شود؛ به این معنا که دوست دارد لذتی که در شهادت دیده را دوباره تجربه کند. 

محمدی با اشاره به شکست دشمنان از جبهه مقاومت و دوری آنان از جنگ نظامی با ایران، تصریح کرد: اما با این حال دشمنان از ترساندن دست برنداشتند چراکه کار شیطان ترساندن است. 

وی ادامه داد: داستان مقاومت این است که اگر نترسی جانت سالم می‌ماند و به اهدافت می‌رسی و بر همین اساس ترس از مبارزه موجب عدم رسیدن به هدف خواهد بود. 

مشاور امور روحانیت استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به جریان مقاومت و مبارزه با جریان استکبار، تصریح کرد: باب شهادت بسته نشده و در موقعیت‌های مختلف برای برخی‌ها درب شهادت باز شد نظیر آنچه در دفاع از حرم اهل بیت(ع) و یا حوادث امنیتی رخ داد. 

محمدی اظهار کرد: خداوند در آیه ۹۵ سوره مبارکه نساء می‌فرماید: لا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً ۚ وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَیٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَی الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا؛ هرگز مؤمنانی که بدون عذر از جهاد بازنشستند با آنان که به مال و جان در راه خدا جهاد کنند یکسان نخواهند بود، خدا مجاهدان فداکار به مال و جان را بر بازنشستگان از جهاد بلندی و برتری بخشیده و همه اهل ایمان را وعده پاداش نیکو فرموده، و خداوند مجاهدان را بر بازنشستگان به اجر و ثوابی بزرگ برتری داده است. 

وی ادامه داد: براساس این آیه خداوند مومنان را به دو گروه تقسیم بندی کرده است؛ یک دسته افرادی هستند که بدون عذر و بهانه اهل جهاد نیستند و گروهی اهل جهادند که این دو با یکدیگر مساوی نیستند. 

مشاور امور روحانیت استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به تقسیم جهاد به دو نوع جهاد با مال و جهاد با جان، افزود: اگر نتوانیم در زندگی دنیوی از مال خود بگذریم نخواهیم توانست جان خود را نیز  تقدیم کنیم. 

محمدی بیان کرد: آن کسی که به میدان مبارزه رفته از دنیا و مالش عبور کرده؛  همانگونه که راننده سردار سلیمانی نقل می‌کند که روزی تصادف کردیم و با اینکه مقصر بودیم حاج قاسم خسارت تصادف را پذیرفت چراکه معتقد بود آن فرد با آن خودرو خرج زندگی‌اش را تامین می‌کند. 

وی با بیان اینکه خداوند به افرادی که با مال و جان خود در راه خدا جهاد می‌کند فضیلتی داده است، یادآور شد: مبارزه و جهاد در این عصر به پایان نرسیده و جهاد اکبر که همان جهاد با نفس و قرار نگرفتن در مسیر اطاعت از کفار و اهداف و رضایت دشمنان است نیز فضیلت بسیار بالایی دارد. 

انتهای پیام
captcha