منابع اعتباری اشتغال ایثارگران نسبت به سال گذشته ۷ برابر شده است
کد خبر: 4110510
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

منابع اعتباری اشتغال ایثارگران نسبت به سال گذشته ۷ برابر شده است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید گفت: خوشبختانه نسبت به سال گذشته منابع اعتباری برای اشتغال ایثارگران ۷ برابر شده است. از این میزان یک سوم آن در تبصره ۱۶ و یک بخش دیگر آن در صندوق توسعه ملی و یک بخش دیگر نیز در اختیار منابع متمرکز دستگاه‌هاست.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید مشهد، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، شامگاه ۷ دی‌ماه در نشست شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به زیرساخت قوی فکری، مکتبی و فرهنگی و داشتن پتانسیل فوق‌العاده نیروی انسانی در زمینه فرهنگ و هنر در استان خراسان رضوی، اظهار کرد: همین‌ طور که این استان در بسیاری از حوزه‌ها پیشتاز است، در حوزه ترویج و پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت نیز باید با روش‌های درست و مطلوب برای سایر استان‌های کشور همیشه پیشتاز و الگو و بتواند نقطه کانونی ویژه در این زمینه باشد.

وی افزود: شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به موجب قانون تشکیل شده و رئیس آن بالاترین مقام اجرایی کشور است. این شورا فرادولتی یا حتی شاید بهتر بگوییم فرادستگاهی است و تمام عناصر فعال و مؤثر در حوزه فرهنگ و ایثار و شهادت در آن حاضر هستند و مصوبات آن با ابلاغ رئیس جمهور به منزله قانون است. این شورا یک قرارگاه عملیاتی و در حوزه فرهنگ یک شورای تأمین است و رئیس آن در هر استان نماینده عالی نظام، یعنی استاندار است.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست، بیان کرد: بنیاد شهید فعالیت‌های دبیرخانه‌ای این شورا را به عهده دارد و نقش اصلی آن را همه دستگاه‌ها ایفا می‌کنند. اخیراً پشتوانه مالی مصوبات شورا نیز فراهم شده و یک درصد از بودجه جاری در اختیار مصوبات این شورا قرار گرفته است و دستگاه‌ها نه تنها مجاز که مکلف به همکاری هستند و باید یک درصد از بودجه جاری خود را در این حوزه هزینه کنند. در این میان صدا و سیما وظیفه دارد ۱۰درصد از کل بودجه خود را در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کند.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد وضعیت ایثارگران خراسان رضوی بیان کرد: ۸۶۰ ایثارگر در سال ۱۴۰۰ در خراسان رضوی مشغول به کار شدند و در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ نیز ۷۴۰ نفر استخدام شدند. امیدواریم تا پایان سال میزان استخدامی‌ها افزایش پیدا کند. در بخش خصوصی هم ۱۶۰ ایثارگر در سال ۱۴۰۰ و ۴۰ نفر هم در سال ۱۴۰۱ مشغول کار شدند. در آزمون اول استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد مجوزهای استان ۱۳۴۶ شغل محل بود که از این تعداد ۳۸۱ نفر در آزمون اول پذیرفته شدند و از بقیه ظرفیت استفاده نشده است. بیش از ۱۲ هزار نفر از خانواده ایثارگران در خراسان رضوی، نیاز به اشتغال دارند و باید از ظرفیت قوانین کشوری در ایجاد اشتغال یا استخدام آنها استفاده شود.

وی افزود: در موضوع تبدیل وضعیت که در قانون بودجه مجوز آن صادر شده در این استان ۶۰۰۰ ایثارگر مشمول بوده‌اند که ۳۲۰۰ نفر تاکنون تبدیل وضعیت شده‌اند. درباره خوداشتغالی و تسهیلات، به جز منابع ملی ۱۰درصد از اعتبارات اشتغال در هر استان مخصوص ایثارگران است و طبق بخشنامه بانک مرکزی و مصوبات دولت هم ابلاغ شده است. گویا اعتبارات این استان ۴ هزار میلیارد بوده که ۴۰۰ میلیارد تومان سهم ایثارگران است. خوشبختانه نسبت به سال گذشته منابع اعتباری برای اشتغال ایثارگران ۷ برابر شده است. از این میزان یک سوم آن در تبصره ۱۶ و یک بخش دیگر آن در صندوق توسعه ملی و یک بخش دیگر نیز در اختیار منابع متمرکز دستگاه‌هاست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور درباره تأمین مسکن ایثارگران خراسان رضوی گفت: در این استان تعداد ایثارگرانی که تاکنون از مسکن دولتی استفاده نکرده‌اند ۵۵۲۹ نفر است. بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده در گذشته مقرر بوده است که ۵۰۰۰ قطعه زمین به ایثارگران واگذار شود که از این تعداد ۱۸۸۵ قطعه واگذار شده که البته سندی منتقل نشده و به همین دلیل پروژه متوقف مانده است که باید تعیین تکلیف شود.

معاون رئیس جمهور در مورد ساماندهی گلزار مطهر شهدا در خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۴۵۹ گلزار در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۶۴۴ گلزار ساماندهی شده‌اند. در سفر ریاست جمهوری ۱۵ میلیارد تومان برای ساماندهی گلزارها تعیین شده که تنها ۵ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. برای تکمیل ساماندهی گلزارهای استان مبلغ ۶۵ میلیارد تومان نیاز است و امیدوارم در سفر دوم این مبلغ به تصویب برسد.

قاضی‌زاده ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان ایثارگران معوقات بیمه تکمیلی در حال پرداخت بوده و هزینه‌های داروخانه‌ها تا پایان مرداد ماه تسویه شد. هزینه‌هایی که مدارک آن در اختیار ایثارگران است نیز تا پایان شهریورماه پرداخت شده و هزینه‌های مربوط به بیمارستان‌ها تا پایان خردادماه تسویه حساب شده است، همچنین هزینه درمانگاه‌ها هم تا پایان مردادماه و خرید تجهیزات پزشکی تا پایان آبان‌ماه پرداخت شده است که از بسیاری از بیمه‌ها از وضعیت بهتری برخوردار است و اینکه برخی از مراکز خدماتی از جمله داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی در ارائه خدمت به خانواده ایثارگران به واسطه تأخیر در تسویه بیمه تعلل می‌کنند، پذیرفته نیست و نیازمند برخورد است.

وی با بیان اینکه طرح‌های مجتمع‌های فرهنگی، ورزشی و توانبخشی در دولت سیزدهم با افزایش چشمگیری در ۲۸ استان کشور فعال شده است، ابراز کرد: خراسان رضوی باید عقب‌ماندگی خود را در این زمینه برطرف کند و این در حالی است که به واسطه حضور ایثارگران و جانبازان نخاعی در مشهد، برای زیارت بارگاه منور رضوی، این مجتمع در خراسان رضوی باید در سطح کشور نمونه باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: یکی از ابزارهای کاری و اجرایی مهم در حوزه ایثار و شهادت شورای مشاوران ایثارگران در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است، در این دوره برای نخستین‌ بار وظایف این عزیزان تدوین و ابلاغ شد. مشاوران امور ایثارگران وزرا و رؤسای دستگاه‌های مختلف، پتانسیل مهمی برای شناسایی میزان مشکلات عزیزان ایثارگر و رسیدگی به امور فرهنگی آنها در اختیار استانداران قرار می‌دهند.

مردم؛ نخستین ظرفیت ترویج فرهنگ شهادت 

همچنین یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان، برنامه‌ها در دو حوزه ترویجی و خدمت‌رسانی به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در دست برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم رویکرد ما در سطح استان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه ترویج فرهنگ شهید و شهادت است و اولین ظرفیت تاثیرگذار، خود مردم هستند و تنها نیاز به ساز و کاری در خصوص هدایت دارند.

وی افزود: بسیاری از برنامه‌ها برای اجرای بهتر باید در این شورا مطرح شوند، زیرا فلسفه وجودی این شورا فراهم کردن هم‌افزایی در راستای مأموریت هر دستگاه است.

انتهای پیام
captcha